Híreink

Katasztrófavédelmi gyakorlat - tapasztalatok

2012. január 23.

2011. november 21-én országos értesítési és törzsvezetési, valamint országos lakossági riasztó és tájékoztató gyakorlattal egybekötött országos polgári védelmi mozgósítási gyakorlat került végrehajtásra. Az összegzett tapasztalatokat adjuk közre.


A gyakorlatot megelőzően, a reagálás alapján az állampolgárok két csoportra oszthatók.
  • Az egyik fele érdeklődően várta a szirénák morgatópróbáját, elvárja, hogy egy esetleges katasztrófahelyzet esetén a lakosság riasztása megvalósuljon, ezzel elkerülve az esetleges személyi sérüléseket.
  • A másik fele aggodalmát fejezte ki, nem tartja szükségesnek a riasztórendszer időszakonkénti tesztelését. (Háborús tapasztalatokkal bírók, a gyerekek és a háziállatok védelme érdekében felszólalók)
 
Összességében a szirénák megszólaltatásával kapcsolatosan nem volt olyan pánikra utaló lakossági bejelentés, melyre a gyakorlatban résztvevőknek, illetve az ügyeleti szolgálatoknak reagálni kellett volna.
 
A gyakorlat harmadik fázisában, az országos polgári védelmi mozgósítási gyakorlat keretében mozgósításra kerültek a polgári védelmi kötelezettség alapján létrehozott gyorsreagálású szervezetek. A mozgósított állomány egy része működésbe hozta a lakossági riasztó eszközöket.
 
A végrehajtott gyakorlat keretében a lakossági riasztó, tájékoztató eszközök „morgatása” során az átlagosan 30 éves eszközök helyt álltak. Közel 2000 végpont indítása sikeresen megtörtént. Az eszközök életkora egyben utal a rendszer elavultságára, amely szükségessé teszi a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló2011. évi CXXVIII. törvény, valamint a végrehajtásáról szóló 234/2011. (XI. 10.) Kormányrendelet értelmében 2012-től életbelépő új települési katasztrófavédelmi besorolások alapján, a lakosság veszélyhelyzeti riasztás-tájékoztatásának fejlesztését.
 
Közlemények
 
A lakossági riasztó rendszer eszközeinek alkalmazásán túl a lakosság riasztása, tájékoztatása közérdekű közlemények közzétételével is megvalósulhat. A 2011. november 21-i riasztó és tájékoztatási gyakorlat keretében a BM OKF közérdekű közleményei a médiaszolgáltatókon keresztül jutottak el a lakossághoz. Az 5 közleményt a gyakorlaton résztvevő szolgáltatók (közszolgálati, közösségi, jelentős befolyással bíró) 12 alkalommal azonnal, illetve két órán belül közzétették. A médiaszolgáltatók a közlemények közzétételében együttműködően vettek részt.
 
A televíziókban a lakosság tájékoztatása közérdekű közlemények, illetve szalagcímek megjelenítésével valósult meg.
  • Közérdekű közleményekkel kizárólag a közszolgálati csatornákon lehetett találkozni, az üzenetek ebben a formában a négy év feletti tévénéző lakosság 13 százalékához jutott el, azt 1,2 millióan látták.
  • A kereskedelmi adók leginkább szalagcímen tették közzé a közleményeket, a kampányban résztvevő négy csatorna összesen 65 alkalommal feliratozta éppen adásban lévő műsorát. Ezek az adók együttesen a négy év feletti tévénézők 42 százalékát érték el, vagyis 3 millió 870 ezer embert.
  • A nap folyamán a közlemények többször is megjelentek felirat formájában, a TV2 ebben a formában 1,8 millió, míg az RTL Klub 2,5 millió 4 év feletti nézőt szólított meg.
  • A próbariasztás tekintetében a leghatékonyabbaknak a főműsoridős híradók bizonyultak, a hat csatorna híradójában közölt hírek együttesen 3,5 millió nézőt szólítottak meg, a TV2 összeállítása 1,6 millió nézőt, az RTL Klubé 1,1 milliót, míg az M1 866 ezer híradót nézőt vonzott. A teljes kampány, tehát valamennyi elérési forma a 4 év feletti tévénézők 51 százalékához, közel ötmillió emberhez jutott el a nap végére.
  • A rádiók az esetek túlnyomó többségében hírblokkjukhoz kapcsolták a közleményeket. Az országos kereskedelmi rádiók által műsorba szerkesztett közlemények átlagosan közel 400 ezer embert értek el. A riasztások rajtuk keresztül összesen négymillió emberhez jutottak el. A Kossuth Rádió üzeneteit több mint háromszázezren hallották, a bejelentésekkel az adó 3,5 millió embert ért el. A Klubrádió és a Juventus Rádió az egyes megjelenéseknél átlagosan 100 ezer embert szólítottak meg.
 
Résztvevő médiaszolgáltatók: MTV, DTV, MTI, TV2, RTL KLUB, HÍR TV, ECHO TV, ATV, MR, CLASS FM, INFO RÁDIÓ, KLUB RADIÓ, LANCHÍD RÁDIÓ, MKAT RÁDIÓ, NEO FM, JUVENTUS, ORIGO

Vissza

Ezt a hírt eddig 1573 látogató olvasta.