Híreink

A német polgári védelemről

2012. augusztus 28.

Németországban a polgári védelemmel kapcsolatos felelősségek - amennyire lehetséges - a helyi szinthez kerülnek, közel a veszélyeztetettekhez, mert az itt működő hatóságok ismerik a leginkább a környezeti lehetőségeket, és így reagálásuk nagy valószínűséggel közvetlen, és gyors lesz.


Ezt a hozzáállást Európának is folytatni kellene a következők miatt.
A megelőzés a hatékony polgári védelem kulcsa.
A katsztrófák nem állnak meg az államhatároknál, ahogy ezt láthattuk a Lothar és a Kyrill hurrikánoknál, valamint az Elba és az Odera folyók árvizeinél, valamint a mediterrán régiók erdő és bozóttüzeinél.
A német segítség folyamatos kell hogy legyen más országok irányába a polgárok biztonsága érdekében, beleértve a turizmust is, a nyugodt kikapcsolódás biztosítása céljából. Ezzel segíthejük elő, hogy európaivá váljunk, nem a nemzetközi konfliktusok által.
 
Amennyiben egy tagország – minden felkészültségének ellenére – sem rendelkezik elegendő forrásokkal, eszközökkel egy jelentős katasztrófa bekövetkezése esetén, az EU tagországai nem késnek az azonnali segítséggel, és szolidaritásuk kinyilvánításával.
 
Az ilyen típusú segítségnyújtás érdekében alakult meg az EU Polgári Védelmi Mechanizmusa 2001-ben. A Mechanizmus célja, hogy fejlessze a segítségnyújtást a vezetésben súlyos katasztrófák esetén az érintett országok irányába, és támogassa a tagországokat a mentés koordinációjában.
 
Az Európai Bizottság jogszabályai mint közvetítők szerepelnek ezekben az eljárásokban. Az Ellenőrző és Információs Központ (Monitoring and Information Centre - MIC) segít koordinálni a tagállamok tevékenységét, ezáltal gondoskodva arról, hogy az érintett államok a lehető leggyorsabban hozzájussanak ahhoz a segélyhez, segítséghez, amire szükségük van.
Ennek a folyamatnak a működéséhez a tagországok a “modul” formák alapján informálják az Ellenőrző és Információs Központot, amennyiben rendelkeznek a megfelelő készletekkel a segítség biztosítása érdekében.
Nem csupán EU tagállamok, de bármely, baleset vagy katasztrófa által sújtott ország is kérhet ilyen típusú segítséget.
 
A Lisszaboni Szerződés pontosan meghatározza az EU lehetőségeit a polgári védelem terén a kezdeti időszakban. Figyelemmel a Liszaboni Szerződésre, az únió támogatja, és kiegészíti a tagországok erőfeszítéseit. Megjegyzendő, hogy a Bizottság eljárásait a szubszidiaritás elsődlegességének figyelembevételével kell végezni, gondosan őrizve az Európai Únió Szerződésének szellemét.
A tagállamok felelőssége mindenképpen megmarad a polgáraik biztonsága tekintetében, ezt nem adhatják át bizottsági szintre. Az Európán kívüli országok megsegítése az ENSZ megfelelő szerveinek konzultációja útján történik. Németország rendszeresen kinyilvánítja szolidarítását az érintett országok irányába, és késedelem nélkül biztosított eddig is számos esetben segítséget.
 
Végül, fontos megjegyezni, hogy Németország rendszeresen fogadja a külföldi szakértőket a német képzési programokra, workshopokat szervez, és technikai támogatást biztosít a gyakorlatokon. A német szakértők a más országok számára irányadó tanácsokat adnak a polgári védelmi szervezetfejlesztéshez, és megosztják információikat az önkéntesek alkalmazásának –a gyakorlat által már igazolt – módszereivel kapcsolatban.
 
 
Az eredeti, angol nyelvű publikáció elérhetősége:
A fordító megjegyzése
 
A német szakértők jelentős segítséget nyújtottak az elmúlt évtizedben az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon a nukleárisbaleset-elhárítás érdekében működő döntéselőkészítő informatikai rendszer, a RODOS (Realtime Online Decision Support System) telepítésében, működtetésében és továbbfejlesztésében. A RODOS karlsruhei központjában számos kollégánk vett részt a tanfolyamokon, ma is működő, tartós szakmai és emberi kapcsolatok alakultak ki.
 
(A Német Szövetségi Belügyminisztérium angol nyelvű honlapjának “Civil Protection” című publikációja alapján fordította: Dr.Zellei Gábor)

Vissza

Ezt a hírt eddig 1298 látogató olvasta.