Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Különleges „vasútjáró” tűzoltójárművek a Rosenbauertől2013. december 16. Különleges „átalakulóművész” tűzoltójárműveket fejlesztett ki a Rosenbauer két belga tűzoltósággal és az Infrabel vasúttársasággal szorosan együttműködve. Az eredmény: 33 tonnás járművek, amelyek hagyományos módon és vasúti síneken egyaránt képesek közlekedni. A flamand régióban fekvő Vilvoorde és Zaventem város tűzoltóságai mostantól szokatlan terepre merészkedhetnek a legújabb tűzoltójárműveikkel. Az osztrák Rosenbauer, a belga Infrabel vasúttársaság, valamint a két tűzoltóság szakértőinek együttműködése nyomán fejlesztették ki ugyanis azokat a tűzoltójárműveket, amelyek egy aktív sínadapter-rendszernek köszönhetően gond nélkül átválthatók a vasúti síneken való közlekedésre. A speciális járművekre nagy szükség van: a két említett tűzoltóság működési területéhez tartozik ugyanis a mintegy 2127 km hosszú Diabolo-alagút. A brüsszeli repteret közvetlenül a belga vasúti közlekedéshez (és ezáltal több európai városhoz) kapcsoló projekt eredményeképpen létesült vasúti alagutat 2012 nyarán adták át. Ez nehéz feladat elé állította a két tűzoltóságot. Egy speciális, kizárólag sínen közlekedő jármű fenntartása költséges, és a jármű másra nem használható, ám a hosszú földalatti vasútvonalon ugyanolyan fontos a tűzoltási kapacitás gyors szállítása. Sínen vannak A megoldás végül egy olyan, MAN-alvázra épített, 6x6-os, 540 lóerős motorral hajtott tűzoltójármű lett, amelyhez a kifejezetten ilyen projektekre szakosodott német Zweiweg szállította a sínadaptert. A német cég (melynek neve szó szerint „két út”) már 1960 óta gyárt olyan adaptereket, amellyel bármilyen szokványos gépjárművet (jobbára teherautókat) lehet alkalmassá tenni a vasúti síneken való közlekedésre. (A működési elvvel kapcsolatos videó itt megtekinthető: http://www.youtube.com/watch?v=5TO3fJAtyts) A gyors bevethetőség miatt a mérnökök a jármű „átalakulási fázisát” három percre szorították. A sínképessé tételhez nem szükséges külön emelőeszköz, a folyamat távirányítással kívülről, vagy közvetlenül a sofőrfülkéből is vezérelhető. A pontos sínre illesztés ellenőrzésére a gyártó Rosenbauer mindegyik tengelynél kamerákat helyezett el. A sínjáró keréksor kitolásával egyidőben a tizenkét méter hosszú járművet (és ezzel gumikerekeit) hidraulika emeli el a földtől, amivel le is zárul a folyamat. Jól felszerelve A járművek 5000 l/perc teljesítményű N55-szivattyúkkal és Aquamatic kombinált habbekeverőkkel vannak felszerelve, ez utóbbit igény szerint akár két külön habtankból (375 liter B, és 125 liter A-hab) el lehet látni. Ezeknek, és a 2500 literes víztanknak a kapacitását kívülről, ledes kijelzőkről is leolvashatják a kezelők. Alagútban történő bevetésről lévén szó, nem maradhat el a mintegy 90 ezer literes levegőkészlet, gázmérő, vagy például a Pump&Roll-meghajtás, amelynek segítségével a járművek oltás közben is képesek haladni. Az utasok biztonságáról az ülések (ideértve a sofőr- és az anyósülést is) alá elhelyezett légzőkészülék-csatlakozók gondoskodnak. A tűzoltójárművek vész esetén – például, ha az oxigénszint extrém csökkenése miatt a dízelmotor leáll – egy kb. 16 kW teljesítményű villanymotorral hagyhatják el az alagutat.
Ezt a hírt eddig 1511 látogató olvasta. |