Híreink

Aeroszolos tűzoltó technológiával védik a Zöld Szigetet a Dunán

2014. szeptember 29.

Mi lehet a legoptimálisabb megoldás beépített oltórendszerre egy olyan létesítményben, mint a Zöld Sziget, ahol a legkülönbözőbb szabványok és elvárások sokaságának kell megfelelni? A válasz: FirePro!


2014. április 2-án, Budapesten, átadták a Zöld Szigetet, amely Nyugat-Európa legkorszerűbb úszóműje. A start-up vállalkozás mintegy 2 millió euróból - 600 millió forintból - valósították meg, kockázati tőkefinanszírozással.

Európában is egyedülálló szolgáltatásokat nyújt a Dunán közlekedők számára, miközben védi a folyót a további szennyezéstől.

Az innovatív kiszolgáló egység fő feladata többek közt a hajókon keletkező szennyvizek és veszélyes hulladékok: olajos géptéri fenékvíz, fáradt olaj, olajos szilárd hulladék, szennyvíz, konyhai hulladék (különböző vegyszerek, elhasznált sütőolaj, zsiradékok) átvétele és a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő kezelése, ártalmatlanítása.

Az úszóművet megkülönbözteti a többi hasonló szolgáltatást végző úszóművektől, hogy míg azok egy-egy speciális szolgáltatást végeznek, addig a Zöld Szigeten a hajósok egyszerre tölthetik fel ivóvízzel tartályaikat, üzemanyagot tankolhatnak és leadhatják a fedélzetükön felgyülemlett káros anyagokat, legyen szó olajról, vagy kommunális hulladékról.

A projekt hozzájárul ahhoz, hogy az Ausztria-Magyarország-Románia Duna szakaszon a hajók kevesebb környezeti kárt okozva közlekedjenek.

A világszínvonalú berendezések minden egyes használatával csökken a Dunát szennyező anyagok mennyisége, így hosszútávon a folyó tisztulása várható. Ez a komplex, integrált szolgáltatás a jelenlegi nyugat európai elvárásokat is felülmúlja.

A Zöld Sziget személyzete a hét minden napján, napi 24 órában áll a Dunán közlekedők szolgálatára a rakpart Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem előtti részén.

 Újító és teljes körű környezetbarát szolgáltatásainak, berendezéseinek köszönhetően a projekt megkapta a Budapest Márka díjat. „A Nemzeti Innovációs Hivatal aktívan közreműködött a befektetési stratégia kidolgozásában.

A tűzvédelem a projekt egyik legérzékenyebb részét képezi.

 Nemzeti Közlekedési Hatóság az ADN előírások 9.3.3.40 pontja értelmében előírta a gépterekben és a villamos kapcsolótérben a kívülről indítható gázzal oltó berendezés létesítését.  A tervezők a CO2 (szén-dioxid), a HFC 227 e, a (heptafluor-propán), IG-541 (52% nitrogén, 40% argon, 8% szén-dioxid), a FK-5-1-12 (dodekafluoro-2-metilpentanon-3-1) és a FirePro oltórendszer közül végül a legkedvezőbb ár, a legegyszerűbb és ezáltal gyors kiépítés és az alacsony karbantartási szervizelési költség szempontjai alapján a FirePro oltórendszer mellett döntöttek. Emellett szólt, hogy szerte a világon a legtekintélyesebb minősítésekkel, többek közt  számos nemzeti és nemzetközi tengerészeti tanúsítással rendelkezik és nem utolsó sorban megfelel az IMO MSC1 Circ. 1270 (SOLAS 74) aeroszolos oltórendszerekre vonatkozó nemzetközi tengerészeti szabványnak. Szintén fontos kritérium volt a Zöld Sziget koncepciójához illeszkedően az az elvárás, hogy a beépítendő oltóanyag ne legyen káros hatással a környezetre és a védendő térben található eszközöket beavatkozás során ne károsítsa.

A munkálatok megkezdése előtt a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) jóvá kellett hagyatni a védelmi koncepciót. Mivel nem egy „szokványos” létesítményről volt szó, az általános 28/2011. BM rendelettel kiadott országos tűzvédelmi szabályzat előírásain túl a rendszernek meg kellett felelnie a 13/2001 KÖVIM rendelet és az ADN előírásoknak is.

Azt is szem előtt kellett tartani, hogy a fedélzetre elhelyezésre kerülő egységek kiválasztásánál a megfelelő IP védettség biztosítva legyen.

A többszöri egyeztetéseket követően (és szem előtt tartva a megrendelői igényeket is), végül összeállt a megfelelő műszaki tartalom, melyre néhány nap leforgása alatt az NKH-is engedélyt adott.

A végső megoldás két önálló autonóm oltórendszer volt, mely a Sziget két kritikus pontját, az elektromos főelosztó helyiséget, illetve a szivattyúházat védi. A működési elv mindkét helyen azonos. Az elsődleges tűzjellemzőt figyelve, a helyiségekben optikai érzékelők kerültek elhelyezésre. Ha a detektorok tűzjelzést produkálnak, a fedélzeten hang- és fényjelző figyelmezteti a legénységet az eseményre. Kimondott megrendelői kérés alapján az automatikus indítás lehetősége ki lett iktatva a rendszerekből, így a tűzjelzést követően a kioktatott személyzet indokolt esetben kézi indítással azonnal aktiválni tudja az oltógenerátorokat. Ami a FirePro rendszerekre jellemző, miszerint az eszközök a mennyezetre, illetve oldalfara szerelhetők, jelen projektnél hatalmas előnyt jelentett a rendelkezésre álló szűkös helyek miatt.

Az átadási eljárásokat követően a megrendelő Tanker Port Kft. elégedettségét az is tükrözte, hogy az ajánlásuknak köszönhetően a hajózással foglalkozó több cég is komolyan el kezdett érdeklődni a FirePro rendszerek beépítési lehetőségei után, ami mindenképpen siker, mert köztudott, hogy ezen iparágban is a megszokott „kliséken” nehezen lehet változtatni.

Tóth Csaba

Tűzvédelmi mérnök

Beépített tűzjelző- és tűzoltó berendezés tervező

 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1637 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek: