Híreink

Elektromos reptéri tűzoltó a tengerentúlról

2024. május 09. 07:49

A wisconsini Oshkosh Corp. leányvállalata, az Oshkosh Airport Products áprilisban jelentette be, hogy sikerült betennie a lábát Európába: négy elektromos reptéri tűzoltó gépjárművet adott el a párizsi Le Bourget repülőtérre. Habár csodák nincsenek – az elengedhetetlen „hatótávnövelő”, vagyis dízeles áramfejlesztő itt is megvan – az elektromos meghajtás kis lépésekkel ugyan, de a tűzoltásban is terjed. A vásárló Groupe ADP összesen 26 repülőteret működtet világszerte (köztük a párizsi Charles de Gaulle és az Orly repteret), így a tranzakció eltörpül az üzemeltetett flotta méretéhez képest, ugyanakkor figyelemreméltó tény, hogy a járművek végleges bázisának számító Le Bourget repülőtéren ez teljes flottacserét jelent.


A jármű

Az Oshkosh Striker Volterra elektromos ARFF járművek vásárlása teljes flottacserét jelent a franciaországi Paris-Le Bourget repülőtéren, és támogatja a Groupe ADP zöld légi közlekedési kezdeményezéseit.

Az Oshkosh Striker egy bevált, harmadik generációnál járó reptéri tűzoltó gépjármű; ennek zöld, vagy legalábbis „halványzöld” változata a Striker Volterra. A klímaváltozás hatására környzetkímélési törekvéseket előtérbe helyező vevői igények ugyanis – mint az iparágban sok helyen – gyakran ütköznek a tűzoltásban elvárt teljesítménykényszerrel. Éppen ezért a Striker Volterra is inkább tekinthető egyfajta továbbfejlesztett plug-in hibridnek, ugyanis folyamatosan váltogatja a tisztán elektromos és a robbanómotoros működést:

  • átlagos sebesség alkalmazásakor az akkumulátorokról vett energiával halad (ilyenkor értelemszerűen zéró emisszióval), a fékenergiát pedig visszatáplálja,
  • intenzív gyorsításkor automatikusan ki-bekapcsolja a belső égésű motort az akkuszintnek megfelelően, 
  • készenléti üzemmódban képes elektromos eszközöket (pl. fényárbócokat) táplálni, ugyanakkor az akkumulátorok bizonyos töltöttségi szint alá csökkenésekor bekapcsol az áramfejlesztő,
  • álló helyzetben a szivattyút a belső égésű motor hajtja,
  • pump & roll üzemmódban elektromos és dízelüzem között váltogat (tisztán elektromos üzem nem lehetséges).

 


Tengerentúlról a vén kontinensre

Sokáig úgy tűnt, az irány visszafelé igaz: a Rosenbauer saját elektromos járművével (az RT-vel) turnézott Észak-Amerikában, és persze a Panther Electriccel is nagy tervei vannak a gyártónak. A tengerentúlról érkező Volterra ugyanakkor méltó kihívó lehet: kiváló gyorsulással, egyedi váz- és futóművel rendelkeznek, elektromos hatótávolságuk pedig a rutin és rövid feladatokhoz elengendő, így az emissziócsökkentés jelentős lesz.

Mindegyik eladott Striker Volterra felszerelésre kerül egy 10 500 literes (2770 gallonos) víztartállyal, egy 800 literes (210 gallonos) habtartállyal és egy 7570 l/p (2000 g/p) vízszivattyúval. Ezenkívül kaptak egy 250 kg-os (550 fontos) száraz kémiai porrendszert és az Oshkosh Eco EFP™ habrendszert.


A cégről

A Wisconsinban székelő Oshkosh Corporation körülbelül 17 000 munkatársat foglalkoztat világszerte. Az Oshkosh termékek megtalálhatók több mint 150 országban (a JLG®, Hinowa, Power Towers, Pierce®, MAXIMETAL, Oshkosh® Defense, McNeilus®, IMT®, Jerr-Dan®, Frontline™ Communications, Oshkosh® Airport Products, Oshkosh AeroTech™ és Pratt Miller márkanevek alatt). 

Vissza

Ezt a hírt eddig 272 látogató olvasta.