Híreink

Járványszerűvé vált az e-biciklik okozta tűzveszély New Yorkban

2023. június 08. 07:00

Egyre komolyabb problémát okoz az elektromos biciklik, robogók, rollerek terjedése a zsúfolt nagyvárosokban. Mindig a lítiumion-akkumulátorok a veszély okai – de miért van az, hogy főleg az e-biciklik kerülnek a középpontba? Mi áll a már-már járványhoz hasonló jelenség mögött?


A new york-i tűzoltóság (FDNY) közlése szerint tavaly 220 olyan tűzeset volt, amely elektromos „biciklire” vezethető vissza. (Az amerikai sajtóban az „e-bike” kifejezés a legelterjedtebb ezekre a közlekedési eszközökre, amely alatt legtöbbször elektromos segédhajtású kerékpárokat értenek, de használják egyéb mikromobilitási megoldásokra is, mint a rollerek, „robogók” stb., melyekben az akkumulátor és az elektromotor a közös nevező.)


Épülettűz New Yorkban, 2023. március 5-én, amit egyetlen e-bicikli okozott (fotó: FDNY / FB)

A tűzesetekben a lítiumion-akkumulátorokkal kapcsolatos hőmegfutás (thermal runaway) jelensége a közös. Fizikai sérülés, túltöltés vagy belső rövidzárlat következtében az akkumulátorcellákban végbemenő kémiai folyamatok során emelkedik a hőmérséklet, amely tovább gyorsítja ezeket a folyamatokat. Ennek eredménye pedig egy öngerjesztő folyamat, amely végén a cellák instabillá válnak, és minden hő- és elektrokémiai energiát rövid időn belül a környezetüknek adnak át, olyan gyorsan terjedő, heves, gyakran robbanásszerű tüzet okozva, amely rendkívül nehezen oltható el.


Egy e-bicikliket árusító üzletben egy hibás akkumulátor tüze terjedt át több másik e-biciklire 2023. március 14-én (fotó: FDNY / FB)

Feltűnő ugyanakkor, hogy állandóan az elektromos biciklik kerülnek a hírek középpontjába, amikor ilyen jellegű tüzekről van szó; a new yorki tűzoltóság szakértői is járványszerű problémáról beszélnek. A mobiltelefonok elválaszthatatlanul összeforrtak mindennapjainkkal, ilyen méretű és jellegű problémákról mégsem hallani. Emlékezetes, hogy 2016-ban csupán viszonylag kis számú Samsung Note típusú telefon akkumulátortúlmelegedéséről érkezett hír, a gyártó mégis visszavonta az egész szériát

Akkor mi lehet a megoldás?

 

„Vad” nyugat?

Az olyan, magyar szemmel elképzelhetetlenül zsúfolt nagyvárosokban, mint amilyen New York, az elektromobilitási megoldások rendkívül elterjedtek – csak a különféle, ilyen eszközöket használó futárok száma kb. 65 ezerre tehető. Az elektromos biciklik nem elhanyagolható része ugyanakkor ismeretlen, az alapvető szabályozásokat megkerülő gyártóktól származik. Habár a lítiumion-cellák hasonlóak, mint például a laptopokban vagy mobiltelefonokban, számos különbség is van:

  • a töltést szabályozó, akkuhőmérsékletet figyelő elektronika gyakran hiányzik, ezért a cellák túltöltésére nagyobb az esély,
  • a bicikliket, robogókat stb. szétszedni, utángyártott cellákkal frissíteni könnyebb, ez pedig jelentős veszélyeket hordoz magában,
  • sokan utángyártott, ellenőrizetlen, rossz minőségű töltőket használnak, ami növeli a kockázatot,
  • az ilyen közlekedési eszközök elég kicsik ahhoz, hogy lakásban lehessen őket tölteni, de elég nagyok ahhoz, hogy a nagy méretű akkumulátorcsomagok miatt komolyabb tüzeket okozzanak.


Egy illegális, házilagosan, számos szabálysértéssel kiépítet akkutöltő központ egy 34 emeletes épület pincéjében (fotó: FDNY / FB)

 

Tiltás helyett segítség

Sokan a szigorú tiltások  helyett sokkal inkább biztonságos és könnyen hozzáférhető töltőhálózat kialakításában látják a megoldást. Egy másik módszer lehet a – nem csak a töltést, hanem a közlekedést is sokkal egyszerűbbé tevő – tajvanról elinduló, és Ázsia-szerte már több helyen meghonosított akkucsere-program. Ennek lényege, hogy városszerte megtalálható töltőállomásokon frissen feltöltött, szabványosított akkucsomagok várják a használókat, akik a robogójukból a lemerült akkut kivéve lényegében egy „tankolásnyi” idő alatt új, biztonságosan feltöltött akkuhoz juthanak.


A tajvani megoldás: töltőállomásokon lehet friss akkuhoz jutni

 

Források:

The Guardian

CBS News

NY1

VoaNews

FDNY FB

Vissza

Ezt a hírt eddig 664 látogató olvasta.