Híreink

Elektromos töltőállomások és veszélyeik

2022. augusztus 15. 08:31

Az elektromos és a plug-in hibrid gépjárművek (PHEV) szorulhatnak külső forrásból származó töltésre („konnektorra”). A tölthető akkumulátor tüzeinek jelentős része a töltőállomásokon keletkezik, márpedig ezekből egyre több lesz: egy számítás szerint 2035-ig az EU-ban 65 millió töltőpontot kell létrehozni, amiből 55,25 millió otthon, ill. nyilvános garázsban, a maradék 9 millió közterületen lenne. Tűzvédelmi szempontból (is) fontos tehát megismernünk az ilyen töltőállomások fajtáit.


Mode/Type 1 töltő

Egy egyszerű, egyik felén konnektordugóval, a másik végén töltőfejjel ellátott kábel. Mivel egy szimpla kábelről van szó, a jármű folyamatosan kapja a hálózati energiát a konnektorból, ami – ha nem figyelnek rá és nem húzzák ki időben – túlmelegedéshez, tűzhöz vezethet, illetve a hálózatot is károsíthatja.

 

Mode/Type 2 töltő

Ez a Mode/Type 1 töltők biztonsági rendszerrel ellátott verziója, ahol a konnektordugó és a töltőfej között egy automata ki- és bekapcsoló eszköz található, ami kommunikálni tud a járművel. Sokkal biztonságosabb, mivel nem terheli túl a hálózati rendszert. Az ilyen töltők 3.7-7.2kW (16-32A) teljesítménnyel rendelkeznek és általában 8-10 órát vesz igénybe egy jármű teljes feltöltése.

 

Mode/Type 3 töltő

Ezeket nevezik „gyorstöltőnek”. Fixen vannak bekötve a hálózatba. Teljesítményük 11-22kW (fázisonként 16-32A) és 2-3 óra alatt képesek feltölteni egy akkumulátort. Hazánkban a közterületeken általában 400V-os feszültséggel bíró hálózathoz építik hozzá.

A töltőkábelei fixen rögzítettek, vagy dugós csatlakozásúak.

 

 

Mode/Type 4 töltő

Ezt nevezik „villámtöltőnek”, mert 30 perc alatt is képesek feltölteni az autót 80%-os töltöttségi szintig. Ezek már egyenárammá alakítják át a hálózatból kapott váltakozó áramot és azt juttatják a járműbe, így annak nem kell foglalkoznia az átalakítással. Ezek teljesítménye 50-350 kW között van és 450-1000 V-os feszültségű hálózathoz szokták őket kötni. Minden Mode/Type 4 töltőállomás rendelkezik egy biztonsági leállító gombbal, ami megszakítja a töltési folyamatot.


Balra: Mode/Type 3 „gyorstöltő”, jobbra: Mode/Type 4 „villámtöltő” vészleállító gombbal   

 

Tesla Destination Charger

A Tesla cég saját „gyorstöltő” állomása. Ezek az általában 22 kW teljesítményűek. A töltőkábel itt is lehet fixen rögzített, vagy dugós csatlakozású. Magyarországon jelenleg 6 ilyen töltőállomás van (Fót, Kiskőrös, Szeged, Szentantalfa, Visegrád, Zsámbék).

 

Tesla Supercharger

A Tesla saját „villámtöltője”. Ezek az állomások általában 480V-os hálózathoz vannak bekötve és 250kW teljesítményűek. A Mode/Type 4 töltőhöz hasonlóan ennek a típusnak is van töltés-megszakító vészgombja. Magyarországon jelenleg 7 ilyen töltőállomás van (Debrecen, Fót, Győr, Miskolc, Sormás, Szeged, Törökbálint).

 

Miből informálódhatunk?

A töltőállomásokon feltüntetik, hogy melyik kábel milyen áramot juttat a gépjárműbe.

  • A váltakozó áramú csatlakozókat sárga matricával és AC (angolul: Alternating Current) felirattal,
  • az egyenáramú csatlakozókat piros matricával és DC (angolul: Direct Current) felirattal jelölik.
  • A kiépített töltőállomásoknak nincsen külön áramtalanító kapcsolójuk, vagyis nem lehet azokat közvetlenül leválasztani a hálózatról.
  • A közműszolgáltatót kell értesíteni, ha a balesetben, tűzesetben egy kiépített töltőállomás is szerepet játszik!

 

Egyen-váltakozó

Minden töltőállomás váltakozó árammal működik, még azok is, amelyek egyenárammal töltik fel a gépjárművet. A hibrid és elektromos gépjárművek elektromotorjai szintén egyenárammal működnek, a gépjárműben lévő fedélzeti töltő az, ami a váltakozó áramot egyenárammá alakítja át az autó számára.

A MOL Plugee töltőállomása rendelkezik 75 kW-os egyenáramú töltőkábellel is, de van ahol ez csak 50 kW-os, váltakozó áramú töltőkábelei között pedig vannak 43 kW-os és 22 kW-os is.

 

Hol vannak elektromos töltőállomások?

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal interaktív térképén a nyilvános töltőállomások nyomon követhetők.

 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 797 látogató olvasta.