Híreink

Egy kicsi lítiumion-akkumulátor tüze 3 millió dolláros kárt okozott

2024. január 23. 12:00

Egy nyersolajat szállító tankerhajó hídján felrobbant egy nagyjából tenyérnyi méretű akkumulátor. Az eredmény: hárommillió dolláros kár. Bár nálunk egy lakóházban vagy középületben kicsi a valószínűsége, hogy egy kézirádióval ilyen kárt okozzunk, azért mutatjuk be a tüzet, mert a hatását a beépített kamerák végig rögzítették. Tanulságos, hogy egyszerű megelőző intézkedésekkel a fennálló veszélyek mellett is elkerülhetők a nagy kárértékű tűzesetek.


 

A 2022. november 13-án Port Allen (Louisiana, USA) terminálján kikötő, S-Trust nevű olajszállító tartályhajó fedélzetén délután tűz ütött ki. A vizsgálatok alapján kiderült: a tüzet egy kézirádió lítiumion-akkumulátorának hibás cellája okozta, amely a hőmegfutás (thermal runaway) következtében kigyulladt. A legénység eloltotta a tüzet, de a hajóban hárommillió dolláros kár keletkezett.

A hídon lévő térfigyelő kamerák felvételeiből jól rekonstruálható az események láncolata – külön figyelemreméltó az időtartam, ami alatt az egész végbement.

A fedélzeti kamerák felvételei alapján helyi idő szerint 15:27 és 15:28 között kis, robbanásszerű jelenség következett be a hídon. A fenti képen a pirossal bekarikázott résznél jól látható egy narancsszínű derengés, illetve a felszálló füst.

Ezek után némi szünet következett, aztán rendkívül gyorsan zajlottak le az események, méghozzá az alábbiak szerint:

Egy második, jóval nagyobb robbanás zajlott le (1), egy égő tárgy a levegőbe repült (2), majd a földön landolt (3). Mindez egyetlen másodperc alatt zajlott le.


A kérdéses rádió – a vizsgálat egyértelműen a lítiumion-akkumulátorok egyikét azonosította a tűz forrásaként (nem pedig a szintén jelenlévő, ugyanilyen rádiótípushoz való nikkel-fémhidrid (NiMH) akkukat)

 

Se tűzjelző, se riasztó

Érdekes adalék, hogy az ilyen típusú tankerhajókon az előírások szerint tűz- és füstjelzőknek kizárólag a folyosókon, lépcsőkön, valamint a legénységi szállások és tartózkodási helyek területén lévő menekülési útvonalakon kell lenniük. A hajóhíd a definíció szerint nem tartozik ide, ennek értelmében a tűz kialakulási helyén érzékelők nem is voltak. Az ügyeletes tiszt mindössze annyit tapasztalt a jelentés szerint, hogy a híd kamerájának képe kiment, mindössze ezt indult megnézni.

 

Óvintézkedések

Az égési folyamat sebességét a képek felső sarkában látható órák jól szemléltetik. Esélyünk sincs ennyi idő alatt a beavatkozásra, a megelőzésre még kevésbé – mondhatnák, pedig ennek ellenére van, de csak akkor, ha

  • a töltést nem éghető felületen és környezetben végezzük, a kárt a készülék értékére minimalizálhatjuk,
  • a töltést felügyelet mellett végezzük (legyünk a közelben, ugyanis a melegedés és a felduzzadás érzékelhető hangokkal és szagokkal jár),
  • távol tartjuk az akkumulátorokat és a töltőket a hőforrásoktól és az éghető anyagoktól,
  • a sérült elemeket megfelelően ártalmatlanítjuk,
  • a használaton kívüli akkumulátorokat külön nem éghető környezetben, pl. speciális szekrényekben tároljuk. Ezzel tűz esetén korlátozhatják a tűz terjedését..

A rendellenesség észlelésére van időnk, ha töltéskor a közelben tartózkodunk, ugyanis az ilyen kisebb elemek (lámpák, telefonok, kéziszerszámok) kigyulladása előtt a felmelegedési folyamat, akár 15-20 percig is tarthat, s az elemek 100-160 °C felett felhasadnak. Ilyenkor az akku pár másodpercig intenzív szúrólánggal ég, s ez akár mozgásba is hozhatja (kilövi). Az intenzív égés után az elem belső éghető anyagai még mintegy 20-30 másodpercig égnek.

Alapvető fontosságú, hogy előzetesen ilyen óvintézkedéseket tegyünk, mert a tűz esetén fellépő magas hőmérséklet nagy valószínűséggel meggyújtja az éghető anyagú környezetét. Ugyanakkor – az égési sérülés és az égésből származó mérgező gázok okozta sérülések elkerülése érdekében tartsunk kellő távolságot az égő akkutól.

 

Forrás: National Transportation Safety Board jelentés

Vissza

Ezt a hírt eddig 671 látogató olvasta.