Híreink

Cobra: még egy eszköz akkutűzhöz, csak ezúttal tüske nélkül

2024. március 08. 07:00

Ma már eljutottunk odáig, hogy az elektromos gépjárművek akkumulátorainak oltásához hatékony és víztakarékos módon közvetlenül az akkuba kell vizet juttatnunk. A Rosenbauer automatizált megoldása, valamint a Murer (hazánkban is megjelent) oltólándzsája mellett érdemes megnéznünk a svéd Cold Cut Systems „Cobra” fantázianevű termékét is, ahol az alapelv ugyanaz, mint az első két eszköznél, csak itt a fúrást a vízre bízzák.


A svéd Cold Cut Systems oltólándzsáját eredetileg az épülettüzek elleni küzdelemre fejlesztették: nagy nyomás, valamint abrazív adalékanyag segítségével képes volt átütni, „átfúrni” az (elsősorban fémborítású) épületek falait, így a víz a tűzoltók épületbe történő behatolása nélkül, kívülről is bejuttatható volt. Mivel az eszközt évek óta sikerrel alkalmazzák, adta magát a kérdés: miért ne lehetne mindezt elektromos gépjárművek esetén is felhasználni?


 

Ismétlő

Számos alkalommal leírtuk, de igyekszünk minden cikkben kiemelni (hozzáértők átugorhatják a dőlt betűs részt): a lítiumion-akkumulátorokat érintő tüzek esetén az akkucellákat hűteni kell. A sérült, hibás cellák túlmelegednek, és megállíthatatlan láncreakció fut rajtuk végig; ennek az egyetlen ellenszere a hűtés, ami legjobban vízzel végezhető el. A modern, elterjedőben lévő megoldások alapján pedig mindez úgy végezhető el a leghatékonyabban és legtakarékosabban, hogy a vizet az akkumulátort körülvevő fém burokba juttatjuk.

Érthető tehát, hogyan jön képbe a Coba: míg a fém burok átütését a Murer esetében fém tüske végzi el, addig itt a nagy víznyomás, valamint az abrazív („érdesítő”) adalékanyag segít ebben.

 

Teszt és éles bevetés

A svéd Polgári Védelmi Felügyelet (MSB) a CTIF-fel karöltve idén év elején tette közzé 2022-ben lefolytatott, nagyszabású tesztjének eredményeit, amelyekben a gépjárművek lítiumion-akkumulátorainak alternatív oltási módszereit tesztelték. A módszerekben a közös, hogy a vizet az akkumulátor burkolatának megbontása után közvetlenül a cellákhoz juttatták, így minimalizálva a vízfelhasználást, és téve hatékonyabbá magát az oltást.

A svéd Polgári Védelmi Felügyelet (MSB) a CTIF-fel karöltve idén év elején tette közzé 2022-ben lefolytatott, nagyszabású tesztjének eredményeit, amelyekben a gépjárművek lítiumion-akkumulátorainak alternatív oltási módszereit tesztelték. A módszerekben a közös, hogy a vizet az akkumulátor burkolatának megbontása után közvetlenül a cellákhoz juttatták, így minimalizálva a vízfelhasználást, és téve hatékonyabbá magát az oltást. Ami rendkívül ígéretes, hogy a Cobra oltólándzsának az akkumulátor eloltásához mindössze négy percre és 240 liter vízre volt szükség, az elektromos gépjármű tüzének oltásához pedig tíz percre és 750 literre (a teljes tűz oltása természetesen a nagynyomású oltó és a hagyományos módszerek kombinálásával történt.

A vizsgálatot követően a prágai tűzoltóságnak egy valódi tűzben egy szűk mélygarázsban kellett egy elektromos gépjármű tüzével megbirkózni a Cobra oltólándzsa felhasználásával.

A 2023. május 4-én, a mélygarázs első emeletén kitört tűznél hidraulikus feszítőszerszámokkal emelték meg a gépjárművet, hogy jobban hozzáférjenek a padlólemez alá integrált akkumulátorcsomaghoz, ugyanakkor a képek tanulsága szerint több szögből is alkalmazták az oltólándzsát. A beszámoló szerint két óra múlva a tüzet sikerült eloltani, az akkumulátort pedig lehűteni, így – némi nehézség árán – a járművet a felszínre szállították, ahol a biztonság kedvéért merítéses utóhűtésre használt konténerbe tették.

 



A prágai tűz

 

 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 567 látogató olvasta.