Híreink

Hidrogén beépített üzemanyagcellás autók

2025. október 09. 07:00

Az akkumulátoros e-gépjárműveket most tanuljuk, de már helyet követelnek maguknak a hidrogén-levegő energiacellás elektromos meghajtású járművek, és a hidrogénüzemű robbanómotoros járművek is. Hogyan épülnek fel? Mi várható? Melyek a fő tűzvédelmi jellemzői? Ezekről olvashattunk a Tűzvédelem 2025/4. számában. Milyen hidrogénautókkal találkozhatunk már ma is?


Egy kis történelem

A tüzelőanyagcella története több, mint 160 évre nyúlik vissza. Christian Friedrich Schönbein volt az úttörő, aki rájött arra, hogy ha hidrogén oxigénnel reagál, elektrokémiai reakció jön létre, elektromos áram is keletkezik. Francis Bacon kifejlesztette az első gyakorlatban is alkalmazható tüzelőanyag cellát, amellyel 5 kW-os teljesítményt ért el. A 60-as években a NASA az űrhajók fedélzeti áramellátására tüzelőanyag cellákat-alkalmazott. A 90-es években gépkocsik és buszok hajtására is alkalmas tüzelőanyag cellát fejlesztettek ki.

 

Mai fejlesztések

Napjainkban egyre több autógyártó vizsgálja és fejleszti az üzemanyag cellás autókat. Új technológiákat kutatnak mivel az üzemanyag cellás autó környezetbarát, és hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez.

Miután a hidrogénautót villanymotor hajtja, ezért elektromos autónak számít. A döntő különbség a többi elektromos járműhöz képest az, hogy a hidrogénüzemű járművek maguk termelik az áramot. Ez dinamikus, csendes gyorsulást jelent, mivel az elektromos motorok alacsony fordulatszámon is teljes nyomatékot biztosítanak. A fő előny a rövid tankolási idő, a hidrogéntartály három-négy perc alatt feltöltődik. Hatótávolsága nagy és független a külső hőmérséklettől.

A hidrogén a megújuló energiák tárolásának és szállításának egyik leghatékonyabb módja, és így fontos szerepet játszik a jövőbeni energiaellátásban. A hidrogén technológia alkalmazása sok alkalmazásnál nagyon hasonló például haszongépjárművekben, vonatokon, repülőgépeken vagy más helyhez kötött megoldásokban.

A felépítés és a nyomásviszonyok fontos információ a tűzoltóknak.


Üzemanyagcella autóba építve

 


Nyomásviszonyok az üzemanyag celláig


Jármű metszet

 


Motortér

 

Járműtípusok

  • Toyota Mirai: az üzemanyag cellás technológia, 650 km-es hatótáv egy hidrogén töltéssel! A teljesítménye 114 kW. 5 kilogramm üzemanyag tárolható a hidrogéntartályban, fogyasztása100 kilométerenként 0,76 kg.
  • Honda Clarity: üzemanyagcellás jármű, hatótávolsága 650 km. 5 kg-os hidrogéntartálya van, teljesítménye 130 kW. A fogyasztása 0,7 kg/100 km.
  • Hyundai Nero: a megnövelt 6,33 kg hidrogén tartállyal 750 kilométert képes megtenni. Fogyasztása 0,84 kg/100 km. A teljesítménye 120 kW.
  • Mercedes-Benz GLC F-CELL: üzemanyagcellával és lítium-ion akkumulátorral is rendelkező hibrid jármű. A 4,4 kg-os hidrogéntartállyal és a 13,8 kWh akkumulátor kapacitással ez a SUV hibrid üzemmódban legfeljebb 480 km-t tud megtenni. A tiszta akkumulátor kapacitása körülbelül 50 km-re elegendő.
  • BMW Hydrogen 7: Ez nem egy üzemanyag cellás elektromos jármű, hanem hidrogénüzemű belső égésű motor.
  • BMW Hydrogen X5: A teljesítménye 275 kW.
  • Pininfarina H2 Speed: az üzemanyagcella teljesítménye 210 kW, az autó 100 km/h-ra való gyorsulása 3,4 másodperc, végsebesség 300 km/h.
  • Ford Airstream: hibrid jármű, amely akkumulátorral is rendelkezik. A teljes feltöltés 40 kilométerre elegendő, a hidrogénmotor 490 kilométerre növeli a teljes hatótávolságot.

 

Bónusz János
ny. tű. alez.szakértő
Nagykovácsi
 

 

 

 

 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 43 látogató olvasta.