Híreink

Bemutatkozik a világ egyik legnagyobb tűzoltósága, a Tokiói Tűzoltóság

2025. július 16. 08:18

A Tokiói Tűzoltóság a világ egyik legnagyobb és legjobban felszerelt tűzoltó szervezete. Az általa ellátott feladatok, a személyi állomány, a technikai felszereltség és a specializált egységek száma nemcsak Japánban, hanem globális összevetésben is kiemelkedő. Nézzük, hogyan működnek, mik a hasonlóságok és mik az eltérések a magyar rendszerhez képest!


Védett terület és létszám: egy metropolisz szolgálatában

Tokió és környéke tűzvédelmét a Tókjó Sóbócsó [Tōkyō Shōbōchō], vagyis a Tokiói Tűzoltóság (a továbbiakban TT) látja el mintegy 1770 km² működési területen, ahol nagyjából 14 millió ember él. Ez már önmagában is hatalmas kihívásokat jelent, a szervezet ennek megfelelően magas létszámmal működik: a hivatásos állomány létszáma meghaladja a 18 ezer főt, akikhez további mintegy 26 ezer önkéntes tűzoltó csatlakozik. (Az önkéntes rendszer Japán-szerte jellemző, és fontos szerepet játszik a helyi beavatkozásokban, különösen katasztrófahelyzetekben; erre terveink szerint egy külön cikkben térünk vissza.)

 

Szervezeti struktúra és alegységek

A TT szervezeti felépítése több szintű és rendkívül komplex. Az irányítási rendszert tíz kerületi tűzoltó-parancsnokság alkotja, ezek alá tartozik a város területén található 81 tűzoltóállomás és 208 kisebb alegység.

Az alegységek számos specializált területre oszlanak:

  • Hagyományos tűzoltó egységek: gyorsbeavatkozók, vízszállítók, létrás járművek
  • Speciális városi kutató és mentő egységek (USAR): víz alatti, magasból mentő, földrengés- és lavinamentő csapatok
  • Veszélyes anyagokkal foglalkozó egységek: kémiai, biológiai, radiológiai és nukleáris veszélyek elhárítására
  • Légi és vízi egységek: 7 helikopter, 10 tűzoltó hajó
  • Valamint a mentőszolgálat.

 

Mentőszolgálat a tűzoltóság részeként

Érdemes közbevetni, hogy Japánban a világon meglehetősen ritka modell van érvényben: a sürgősségi mentőszolgálat nem különálló egészségügyi intézmény alá tagozódik, hanem a tűzoltóság keretein belül működik. (Hasonló modell van Dél-Koreában, Tajvanon és többé-kevésbé Szingapúrban is.)

Ez azt jelenti, hogy valamennyi mentőhívás (119-es szám) a helyi tűzoltóság diszpécserközpontjába fut be, és a mentőegységek is a tűzoltóság állományába tartoznak.

A rendszer egységessége és központosítottsága elsősorban hatékonysági és logisztikai okokra vezethető vissza. Japánban gyakoriak a természeti katasztrófák – földrengések, szökőárak, árvizek –, amelyek gyors és összehangolt reagálást igényelnek. A tűzoltóság egységes irányítási és riasztási rendszere lehetővé teszi, hogy a mentőszolgálat is zökkenőmentesen integrálódjon a nagyobb léptékű beavatkozásokba.

A tokiói példa jól szemlélteti a rendszer működését: a TT több, mint 250 mentőautót üzemeltet, és évente több, mint 850 ezer esethez vonul ki. A mentőegységekben általában háromfős személyzet teljesít szolgálatot: egy gépjárművezető (általában tűzoltó), egy elsősegélynyújtó és egy magasan képzett mentőtiszt, aki jogosult gyógyszer beadására, defibrillálásra, valamint életmentő beavatkozásokra.

A mentőszolgálat és a tűzoltóság egybeépülése nemcsak költséghatékonysági, hanem bevetés-taktikai szempontból is előnyös: egy súlyos baleset vagy tűzeset helyszínén azonnal jelen lehet a tűzoltó egység és a sürgősségi ellátás is, ugyanazzal a bejelentéssel, ugyanabból a központból irányítva. A mentőszolgálat eszközparkjában az alapszintű járműveken túl – valószínűleg az ország katasztrófasújtottsága miatt – vannak különleges, túlméretes mentőjárművek is (lásd lentebb).

Japánban ez a rendszer nagy lakossági bizalomnak örvend, és bár a mentőegységek nem orvosi személyzetből állnak, a mentőtiszt szintű képzés rendkívül szigorú és gyakorlatközpontú. A mentés és a tűzoltás közös irányítása így nemcsak a városi katasztrófa-elhárítás, hanem a mindennapi sürgősségi ellátás szempontjából is hatékonynak bizonyult.

A szolgálatok 24 órás váltásban működnek, és a bevetési területekhez igazodva optimalizált jármű- és személyzet-elosztással dolgoznak.

 

Járműpark: különleges egységek és technológiák

A TFD több, mint kétezer tételes járműállománya rendkívül sokrétű, amely az általános tűzoltóautókon túl számos speciális járműtípust is tartalmaz. Emeljünk ki ezek közül néhány különlegességet:

1. Túlméretes mentőjármű

Ez a különleges, angolul Super Ambulance-nek hívott, közel 12 méter hosszú és több mint 3,5 méter magas jármű lényegében egy mobil tábori kórház, intenzív terápiás kezelésekre is alkalmas, például tömegbalesetek vagy természeti katasztrófák helyszínén.

A mentőjármű kívülről és belülről (fotó: Wikimedia Commons / VehicleTown YT)

 

2. Motorkerékpáros gyorsbeavatkozók

Tokió szűk, zsúfolt utcái miatt motoros egységeket is alkalmaznak, amelyek elsősegélynyújtó felszereléssel is rendelkeznek, és képesek a forgalmon keresztül gyorsan elérni a bejelentett esemény helyszínét.

Fotó: Jacques Peter / Fire-Engine Photos

 

3. Légi és vízi járművek

A helikopterek – például az Eurocopter AS365 Dauphin, vagy az Eurocopter EC225LP – elsősorban mentési és légi felderítési feladatokat látnak el. A tűzoltóhajók a kikötők, csatornák és folyók mentén jelentkező veszélyek kezelésében játszanak szerepet.

Fotó: Aria H Kanzaki, Planespotters

 

4. Modern eszközpark: robotok, drónok és MI

A tokiói tűzoltóság a technológiai fejlesztések élvonalában jár. Számos olyan megoldást alkalmaznak, amelyek egyelőre még nem terjedtek el széles körben Európában:

  • Robocue: egy humanoid jellegű, távirányítású mentőrobot, amely képes sérült személyeket kiemelni az instabil vagy veszélyes szerkezetekből.
  • Drónflotta: nagy felbontású kamerákkal és hőkamerákkal felszerelt pilóta nélküli légi eszközök, amelyeket kárhely-felderítésre és túlélők keresésére használnak.
  • AI-alapú bevetési támogatás: kísérleti jelleggel mesterséges intelligenciával támogatott döntéshozatalt és adatvizualizációt használnak nagyobb kárhelyek kezelésénél.
  • AR-alapú sisakok és kijelzők: prototípus-fázisban vannak olyan eszközök, amelyek a bevetési helyszínek 3D-s modelljét jelenítik meg a beavatkozók számára.

A tokiói tűzoltóság fejlettségére jellemző, hogy már több, mint egy évtizeddel ezelőtt használtak a Rosenbauer RTE-hez hasonló távirányítású, lánctalpas „oltórobotot”; illetve már másfél évtizeddel ezelőtt szolgálatot teljesített ott egy személymentő robot.

Fotó: Gigazine

 

 

Felhasznált források:

  1. Tokyo Fire Department – Wikipedia
  2. Gigazine.net – Special Vehicles of the TFD
  3. Muza-chan.net – Robocue Robot
  4. METI Report on Robotics in Disaster Response
  5. ResearchGate – Fire robots developed by the TFD
  6. YouTube – Tokyo Fire Department Special Equipment

Vissza

Ezt a hírt eddig 221 látogató olvasta.