Üzemanyagcellás buszok az új városi busz beszerzésekben – lassan előre2025. július 08. 08:25 A lítiumion-akkumulátoros elektromos járművekkel kapcsolatos beavatkozási rutinok már elterjedőben vannak hazánkban is. De mi a helyzet a többi zéró emissziós járművel, például a hidrogén-levegő energiacellás elektromos, vagy a hidrogénüzemű belső égésű járművekkel? Milyen a felépítésük, mi várható a jövőben, mik a tűzvédelmi jellemzőik? A Tűzvédelem folyóirat augusztusi számában erre keresi a választ szerzőnk, Bónusz János. A megjelenésig lássunk egy kis statisztikát arról, mennyire kell számolnunk a hidrogénüzemű buszokkal tűzoltóként.
Van még időnk felkészülni
Depók, parkolóhelyek tervezése, töltési infrastruktúra, baleset és tűzoltás. A H2 – Hidrogén Hírlevél 2025/2. júniusi számában közölt írás alapján már a statisztikákban is látható nagyságrend az új üzemanyagcellás buszok (FCEB, Fuel Cell Electric Bus) megjelenése Európában.
- 2024-ben az új eladott városi buszok 3%-a volt FCEB az Európai Unióban.
- A legtöbb FCEB buszt: Németország (9%) és Lengyelország holtversenyben Spanyolországgal (5- 5%) szerezte be.
- 2021 és 2024 közötti időszak átlagában Hollandia vezet, 7%-kal.
- A 2021–2024 közötti grafikonon is látszik, hogy az üzemanyagcellás buszok térnyerése lassú, a részesedésük egyelőre kicsi.
Mi újság úgy általában a nulla emisszióval?
Tűzvédelmi tervezési és beavatkozási szempontból kiemelkedően fontos, hogy az Európai Unióban 2024-ben az újonnan értékesített városi buszoknak már csaknem a fele (49%) tiszta, nulla (lokális) emissziós hajtásláncú busz volt.
- Az akkumulátoros elektromos (BEV) hajtásláncú modellek dominálják az új buszpiacot, 46%-os részesedéssel. Ez a dízelüzemű városi buszok lecserélését jelenti.
- A hibrid városi autóbuszok értékesítése a piac 16%-át, a gázüzemű buszok pedig 14%-át tették ki.
- 2027-ben elvileg már kizárólag kibocsátásmentes új városi buszokat értékesítenek majd az EU-ban.
Mi várható?
Zéró (lokális) emissziójú buszok arányának alakulása az EU új városi busz beszerzéseiben. Forrás: Transport & Environment, 2025
Mi van most: 2024-ben?
Zéró (lokális) emissziójú és egyes egyéb alternatív üzemanyagú új városi buszok beszerzési aránya 2024-ben az EU-ban.
Forrás: Transport & Environment, 2025.
- 2024-ben a zéró emissziós buszok beszerzési aránya Magyarországon mindössze 4%.
- 2022 és 2023-ban 10%, illetve 11% volt a EV buszbeszerzési arány.
- A tavaly beszerzett üzemanyagcellás járművek aránya rendkívül alacsony, eleve néhány országban ért el szemmel látható értéket.
Mi történt eddig?

Forrás:
H2 Hidrogén hírlevél
Transport & Environment (2025): Half of new EU city buses were zero-emission in 2024.
Vissza
Ezt a hírt eddig 37 látogató olvasta. |