Híreink

Üzemanyagcellás buszok az új városi busz beszerzésekben – lassan előre

2025. július 08. 08:25

A lítiumion-akkumulátoros elektromos járművekkel kapcsolatos beavatkozási rutinok már elterjedőben vannak hazánkban is. De mi a helyzet a többi zéró emissziós járművel, például a hidrogén-levegő energiacellás elektromos, vagy a hidrogénüzemű belső égésű járművekkel? Milyen a felépítésük, mi várható a jövőben, mik a tűzvédelmi jellemzőik? A Tűzvédelem folyóirat augusztusi számában erre keresi a választ szerzőnk, Bónusz János. A megjelenésig lássunk egy kis statisztikát arról, mennyire kell számolnunk a hidrogénüzemű buszokkal tűzoltóként.


Van még időnk felkészülni

Depók, parkolóhelyek tervezése, töltési infrastruktúra, baleset és tűzoltás. A H2 – Hidrogén Hírlevél 2025/2. júniusi számában közölt írás alapján már a statisztikákban is látható nagyságrend az új üzemanyagcellás buszok (FCEB, Fuel Cell Electric Bus) megjelenése Európában.

  • 2024-ben az új eladott városi buszok 3%-a volt FCEB az Európai Unióban.
  • A legtöbb FCEB buszt: Németország (9%) és Lengyelország holtversenyben Spanyolországgal (5- 5%) szerezte be.
  • 2021 és 2024 közötti időszak átlagában Hollandia vezet, 7%-kal.
  • A 2021–2024 közötti grafikonon is látszik, hogy az üzemanyagcellás buszok térnyerése lassú, a részesedésük egyelőre kicsi.

 

Mi újság úgy általában a nulla emisszióval?

Tűzvédelmi tervezési és beavatkozási szempontból kiemelkedően fontos, hogy az Európai Unióban 2024-ben az újonnan értékesített városi buszoknak már csaknem a fele (49%) tiszta, nulla (lokális) emissziós hajtásláncú busz volt.

  • Az akkumulátoros elektromos (BEV) hajtásláncú modellek dominálják az új buszpiacot, 46%-os részesedéssel. Ez a dízelüzemű városi buszok lecserélését jelenti.
  • A hibrid városi autóbuszok értékesítése a piac 16%-át, a gázüzemű buszok pedig 14%-át tették ki.
  • 2027-ben elvileg már kizárólag kibocsátásmentes új városi buszokat értékesítenek majd az EU-ban.

 

Mi várható?

Zéró (lokális) emissziójú buszok arányának alakulása az EU új városi busz beszerzéseiben. Forrás: Transport & Environment, 2025

 

Mi van most: 2024-ben?

Zéró (lokális) emissziójú és egyes egyéb alternatív üzemanyagú új városi buszok beszerzési aránya 2024-ben az EU-ban.

Forrás: Transport & Environment, 2025.

  • 2024-ben a zéró emissziós buszok beszerzési aránya Magyarországon mindössze 4%.
  • 2022 és 2023-ban 10%, illetve 11% volt a EV buszbeszerzési arány.
  • A tavaly beszerzett üzemanyagcellás járművek aránya rendkívül alacsony, eleve néhány országban ért el szemmel látható értéket.

 

Mi történt eddig?

 

Forrás:

H2 Hidrogén hírlevél
Transport & Environment (2025): Half of new EU city buses were zero-emission in 2024.

Vissza

Ezt a hírt eddig 37 látogató olvasta.