Híreink

Ki az e-autókkal a mélygarázsokból?

2025. április 09. 08:40

Az elektromos autók forradalma egyelőre elmaradt, de a számuk töretlenül növekszik. Az e-autókkal kapcsolatos tűzesetek száma a statisztikák szerint nem nő ilyen ütemben, a hatásuk azonban drámai: mind a közvélemény, mind a döntéshozók reagálnak rá. Előbbire jó példa Kína, ahol több hotel is kitiltotta a mélygarázsból az e-autókat; utóbbira pedig Dél-Koreát lehetne felhozni, ahol részleges állami tiltást vezettek be egy súlyos tűzeset után.


Önkényes korlátozás Kínában

Néhány médium beszámolt róla (még a CTIF sajtófigyelésében is szerepelt), hogy Csöcsiang (Zhejiang) tartományban az elektromos járművek akkumulátorainak spontán kigyulladásával kapcsolatos korábbi esetek miatt több kínai vállalat és szálloda elkezdte betiltani az elektromos járművek parkolását a mélygarázsokban. A cikkek egy kínai disszidens X-en (a korábbi Twitteren) közzétett posztjára hivatkoznak (a Twitter amúgy be van tiltva Kínában). Amennyire fordítóprogramokkal meg lehet állapítani (sajnos a szerkesztőségben híján vagyunk a kínai nyelvtudásnak), a fotókon szereplő üzeneteket így lehetne összefoglalni: „Felkérjük az elektromos gépjárművek tulajdonosait, hogy használják a felszíni, szabadtéri parkolókat, megértésüket köszönjük”.

Bizonytalan, hogy mennyire elterjedt gyakorlatról van szó. Kína az e-autók számát illetően messze világelső: ha a belpiaci eladásokat nézzük, 2023-ban 8,1 milliót adtak el (ebbe beletartoznak a hibrid járművek is). Ez ugyanakkor egy Kína méretű országtól nem nagy teljesítmény – ha az újautó-eladások részesedését nézzük, Kína csak a nyolcadik.

Ettől függetlenül érdekes megfigyelni, hogyan kezd el reagálni a közvélemény (hiszen egyéni, a pártvezetéstől teljesen független kezdeményezésekről lehet szó) azokra az esetekre, amely nyilván az ottani médiában is élénk figyelmet váltott ki. Külön érdekes mindez egy olyan országban, amely kifejezetten nagy hangsúlyt helyez az elektromos fordulatra – a kínai gyártók világszerte töretlenül menetelnek előre.

Legutóbb például egy kantoni (Kuangcsou/Guangzhou) mélygarázsban keletkezett tűzben három autó és több elektromos kerékpár is érintett volt. Az alacsony belmagasságú mélygarázsokban nyilván Kínában is rendkívül nehéz oltani, ráadásul a kínai nagyvárosok (mint például a 18 milliós Kanton) zsúfoltsága is megnehezíti a helyzetet.

 

Dél-Korea: e-autók mélygarázsban csak alacsony(abb) töltöttségen

Dél-Koreában nagy visszhangot váltott ki egy Mercedes EQE típusú elektromos autó tüze tavaly nyáron. A kocsi több napja parkolt a mélygarázsban, nem volt töltőn, mégis látszólag minden ok nélkül kigyulladt. A kivonuló 170 tűzoltó 8 órán át küzdött a lángokkal. Ennek ellenére a tűz mintegy 140 autót semmisített meg a mélygarázsban és 46 apartmant tett lakhatatlanná, ezért 121 ember átmeneti szállásra kényszerült, 23-an pedig füstmérgezés gyanújával kórházba kerültek.

A dél-koreai törvényhozás ezt követően – nyilván nem kizárólag ezen esett miatt – új szabályozást vezetett be: az ázsiai országban szeptembertől tilos olyan elektromos járművel mélygarázsba parkolni, amely akkumulátorának töltöttsége meghaladja a 90%-ot. (Ez az előírás abból az ismeretünkből indul ki, hogy minél magasabb az akku töltöttségi állapota, annál több energia szabadulhat fel tűz esetén. Ezért tapasztaljuk, hogy a legnagyobb energiafelszabadulással járó tüzek a töltési folyamat végén keletkeznek.)

A lakópark mélygarázsának biztonsági kamerája rögzítette a robbanás pillanatát (fotó: Korea Now)

 

Megjegyzés

Kérdés, hogy a tilalom megoldás lehet-e, hisz a cél az e-autók minél szélesebb körű elterjesztése, ezért sok helyen egyre inkább a többséget kellene kitiltani a mélygarázsokból. Ez a ritkaságnak számító PB gázos járműveknél megoldás lehet, az e-autóknál célszerűbbnek tűnik technikai megoldások keresése.

Vissza

Ezt a hírt eddig 135 látogató olvasta.