Halálosztó városi terepjárók2025. február 14. 08:03 A hatásvadász cím mögött komor trend bújik meg: az angol (hazánkban is széles körben elterjedt) betűszóval SUV-nak hívott járművek a kutatások szerint komoly biztonsági kockázatot jelentenek – másokra. Ha karambolról, gázolásról van szó, az ilyen járművek nagyobb eséllyel okoznak komolyabb kárt más járművekben, súlyos sérüléseket gyalogosokban, biciklisekben. Márpedig az ilyen, magyarul városi terepjáróként (lásd még: fából vaskarika) emlegetett járművek egyre többen lesznek.
Tavaly az SUV-eladások 19 százalékkal, összesen 6,63 millió darabra nőttek Európában, így már minden második új ezek közül a „plázaterepjárónak” is csúfolt járművek közül kerül ki. Az adatokat nézve látható, hogy a legtöbb a kis SUV-kból fogyott, amikből 1,13 millió darabot adtak el. Ezt a kompakt SUV-k követték, 999 ezer darabbal. A prémium közepes SUV 421 902, a prémium kompakt SUV 351 544 és a közepes/nagy SUV 312 383 darabbal.
A nehéz, magas és erős jármű a normálméretű járművekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközéskor halálos – állítják a legújabb vizsgálatok. Mindehhez tegyük hozzá azt is, hogy a tengerentúlon népszerű, ún. full-size pickupok (vagyis „teljes méretű”, platós járművek, amelyek valóban kisteherautó méretűek) jelentik a legsúlyosabb problémát.
A vizsgálati adatok
- A nagyobb tömegű jármű nagyobb ütközési erővel üt el egy személyt.
- A magasabb motorháztető megnehezíti a vezető számára, hogy láthasson egy gyermeket, és nagyobb valószínűséggel ütközik a jármű a fejébe vagy egy felnőtt létfontosságú szervébe.
- A kisebb baleseteknél az elütött személyeket az ütközés gyakran oldalra vagy a szélvédőre lök, a kisteherautók által elütött embereket általában előretolják és lekaszálják.
A belgiumi Vias intézet szerint:
- 90%-kal nagyobb valószínűséggel szenved súlyos sérülést egy kisteherautó által elütött gyalogos vagy kerékpáros, mint egy normál autó által elütött, és
- 200%-kal nagyobb valószínűséggel hal meg.
Egyesült Államokban az Insurance Institute for Highway Safety szerint:
- a halálozás kockázata körülbelül 45%-kal nagyobb, ha egy gyalogost elüt egy magas motorháztetős jármű, mint egy alacsony és lejtős jármű;
- a motorháztető magasságának 10 cm-es növekedése 22%-kal növeli a gyalogosok halálozási kockázatát.
- A kockázat növekedése a 65 év felettieknél 31%-ra, a gyermekeknél pedig 81%-ra emelkedett.
A londoni The Economist hét és fél millió amerikai ütközés adatait elemző megállapításai:
- Az SUV és a kisteherautó (pickup) kategóriába eső járművek védik utasaikat ütközés esetén.
- Az amerikai kocsik legsúlyosabb (3 tonnánál nehezebb) egy százalékában minden elkerült halálesetre több mint 12 haláleset jut az ütközésben részes másik, gyengébb kocsiban.
- Amikor a másik autó 450 kilóval nehezebb, akkor a saját kocsiban 66 százalékkal nő a baleseti halál valószínűsége (ekkora súlykülönbség van például a felső középkategóriás Toyota Camry és egy SUV, a Ford Explorer között).
Mekkorák az autók a világban?
- Az USA-ban az új autók átlagos súlya több mint két tonna (elsősorban az ún. full-size pickupok népszerűsége miatt).
- az EU-ban 1,5 tonna,
- Japánban 1,2 tonna körül van (a nagyvárosokban a méretalapú gépjárműadózási szabályok és a zsúfoltság miatt kifjezetten kis autók dívnak).
Mivel azonban az ütköző tömegek különbsége számít, a könnyebb autók mezőnyében, azaz nálunk, az SUV-k becsapódása sokszor nagyobb tragédiával jár. A következtetésük szerint a súlyos kocsik több halálesetért felelősek, mint amennyit megelőznek, minden elkerült halálesetre 12 megtörténő jut.
Tűzoltóknak tehát műszaki mentés esetén ezekre a szempontokra is érdemes lehet felkészülni. A tömegkülönbség miatt az is tényező egy ilyen balesetnél, hogy – a különféle vezetéstámogatási rendszerek ellenére – a nagyobb járművek vezetéséhez ugyanolyan jogosítvány szükséges, mint egy kisebb autóhoz. Ha a méretkülönbségeket megjelenítjük, mindjárt érthetőbb, miről van szó.
Lássunk először egy kompakt jármű (egy viszonylag új VW Golf) mellett egy hazánkban is kapható, nagy méretű SUV-t, a Kia Sorentót:


Már ez a méretkülönbség is jelentős. Most ugyanezt végezzük el egy tengerentúlon népszerű típussal, a Dodge Ram-mal a jobb oldalon:


https://www.theguardian.com/world/2024/oct/12/monster-pickup-trucks-accelerate-europe-sales-rise-safety-fears
https://www.euroncap.com/en/results/maxus/eterron+9/53411
Vissza
Ezt a hírt eddig 168 látogató olvasta. |