A hatásvadász cím mögött komor trend bújik meg: az angol (hazánkban is széles körben elterjedt) betűszóval SUV-nak hívott járművek a kutatások szerint komoly biztonsági kockázatot jelentenek – másokra. Ha karambolról, gázolásról van szó, az ilyen járművek nagyobb eséllyel okoznak komolyabb kárt más járművekben, súlyos sérüléseket gyalogosokban, biciklisekben. Márpedig az ilyen, magyarul városi terepjáróként (lásd még: fából vaskarika) emlegetett járművek egyre többen lesznek.
Tavaly az SUV-eladások 19 százalékkal, összesen 6,63 millió darabra nőttek Európában, így már minden második új ezek közül a „plázaterepjárónak” is csúfolt járművek közül kerül ki. Az adatokat nézve látható, hogy a legtöbb a kis SUV-kból fogyott, amikből 1,13 millió darabot adtak el. Ezt a kompakt SUV-k követték, 999 ezer darabbal. A prémium közepes SUV 421 902, a prémium kompakt SUV 351 544 és a közepes/nagy SUV 312 383 darabbal.
A nehéz, magas és erős jármű a normálméretű járművekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal való ütközéskor halálos – állítják a legújabb vizsgálatok. Mindehhez tegyük hozzá azt is, hogy a tengerentúlon népszerű, ún. full-size pickupok (vagyis „teljes méretű”, platós járművek, amelyek valóban kisteherautó méretűek) jelentik a legsúlyosabb problémát.
A vizsgálati adatok
A nagyobb tömegű jármű nagyobb ütközési erővel üt el egy személyt.
A magasabb motorháztető megnehezíti a vezető számára, hogy láthasson egy gyermeket, és nagyobb valószínűséggel ütközik a jármű a fejébe vagy egy felnőtt létfontosságú szervébe.
A kisebb baleseteknél az elütött személyeket az ütközés gyakran oldalra vagy a szélvédőre lök, a kisteherautók által elütött embereket általában előretolják és lekaszálják.
A belgiumi Vias intézet szerint:
90%-kal nagyobb valószínűséggel szenved súlyos sérülést egy kisteherautó által elütött gyalogos vagy kerékpáros, mint egy normál autó által elütött, és
200%-kal nagyobb valószínűséggel hal meg.
Egyesült Államokban az Insurance Institute for Highway Safety szerint:
a halálozás kockázata körülbelül 45%-kal nagyobb, ha egy gyalogost elüt egy magas motorháztetős jármű, mint egy alacsony és lejtős jármű;
a motorháztető magasságának 10 cm-es növekedése 22%-kal növeli a gyalogosok halálozási kockázatát.
A kockázat növekedése a 65 év felettieknél 31%-ra, a gyermekeknél pedig 81%-ra emelkedett.
A londoni The Economist hét és fél millió amerikai ütközés adatait elemző megállapításai:
Az SUV és a kisteherautó (pickup) kategóriába eső járművek védik utasaikat ütközés esetén.
Az amerikai kocsik legsúlyosabb (3 tonnánál nehezebb) egy százalékában minden elkerült halálesetre több mint 12 haláleset jut az ütközésben részes másik, gyengébb kocsiban.
Amikor a másik autó 450 kilóval nehezebb, akkor a saját kocsiban 66 százalékkal nő a baleseti halál valószínűsége (ekkora súlykülönbség van például a felső középkategóriás Toyota Camry és egy SUV, a Ford Explorer között).
Mekkorák az autók a világban?
Az USA-ban az új autók átlagos súlya több mint két tonna (elsősorban az ún. full-size pickupok népszerűsége miatt).
az EU-ban 1,5 tonna,
Japánban 1,2 tonna körül van (a nagyvárosokban a méretalapú gépjárműadózási szabályok és a zsúfoltság miatt kifjezetten kis autók dívnak).
Mivel azonban az ütköző tömegek különbsége számít, a könnyebb autók mezőnyében, azaz nálunk, az SUV-k becsapódása sokszor nagyobb tragédiával jár. A következtetésük szerint a súlyos kocsik több halálesetért felelősek, mint amennyit megelőznek, minden elkerült halálesetre 12 megtörténő jut.
Tűzoltóknak tehát műszaki mentés esetén ezekre a szempontokra is érdemes lehet felkészülni. A tömegkülönbség miatt az is tényező egy ilyen balesetnél, hogy – a különféle vezetéstámogatási rendszerek ellenére – a nagyobb járművek vezetéséhez ugyanolyan jogosítvány szükséges, mint egy kisebb autóhoz. Ha a méretkülönbségeket megjelenítjük, mindjárt érthetőbb, miről van szó.
Lássunk először egy kompakt jármű (egy viszonylag új VW Golf) mellett egy hazánkban is kapható, nagy méretű SUV-t, a Kia Sorentót:
Már ez a méretkülönbség is jelentős. Most ugyanezt végezzük el egy tengerentúlon népszerű típussal, a Dodge Ram-mal a jobb oldalon: