Híreink

Praktikus megoldások az emelőpárnák használatakor – Mire kell figyelni?

2025. január 13. 08:39

Az emelőpárnák a mindennapi műszaki mentés nélkülözhetetlen eszközei. Hatalmas nyomású berendezéseket, nagy terhek precíz, szinte mm-ről mm-re történő emelésénél használjuk. Mi a rakomány? Mekkora a teher? Mekkora az emelőképesség? Hogyan kell a hatékony és biztonságos emelés érdekében egymásra rakni két emelőpárnát? Hogyan kombináljuk őket?


Emelőpárnák a világban  

Az emelőpárnákat eredetileg kisiklott és/vagy egymásra futott metró kocsik mentésére, fejlesztették ki Németországban. Ennek megfelelően nagy és robusztus szerkezetek voltak, a kezelésükhöz sok tűzoltó kellett. A készlethez, az emelőpárnákon kívül, tartozott még egy alumínium keresztgerenda, és két rajta mozgatható kocsi. Az összes lehetséges feladathoz akkor 2 db kb. 12, 2 db kb. 18- és 2 db kb. 24 tonnás párnát terveztek, amit két raj (akkor 2*8 fő) kezelt.

Aztán az emelőpárnákat a fejlesztések és a tapasztalatok alapján egyre inkább közúti mentéseknél és városi katasztrófáknál pl. összedőlt épületekből történő mentésnél kezdték használni. Ez ma a legelterjedtebb használati mód.

Időközben gazdasági megközelítésből, de praktikus okokból is, a 2 x 3 db párnából 1 x 3 db emelőpárna lett. Ezt a megoldást a magyar tűzoltóság az 1983-84-ben a CSD 744-es műszaki mentőszer málházásánál vette át. Innentől kezdve egyre gyakoribb és sokrétűbb az alkalmazásuk.

A világ egyik vezető gyártójaként a Holmatro évtizedek óta gyárt, illetve forgalmaz emelőpárnákat. Ezeket a HLB összefoglaló név alatt, ami nem ördögös elnevezés, csupán HLB = Holmatro Lifting Bag = Holmatro Emelő Párna nevet takarja.

 

Emelőpárnák – egyszerű eszközök

Gyakorlatilag minden műszaki mentést végző ismeri a nagynyomású emelőpárnákat; amelyek mintegy 40 éve a tűzoltóság műszaki mentő járművein lévő felszerelések. Ez egy elképesztően egyszerű mentőeszköz – röviden egy levegővel feltölthető párna, amely sokféle felhasználási lehetőséggel rendelkezik.

 

Emelés vagy döntés?

Amikor emelőpárnákat használunk egy mentési művelet során, általában teheremelésről beszélünk. Ritkán kell azonban a teljes terhet felemelni; általában a teher részben még érintkezik a talajjal. A mentés során is törekedni kell arra, hogy a teher megemelésekor annak oldala érintkezzen a talajjal.  Ilyenkor valójában nem emelünk, hanem döntünk, billentünk.

Döntéskor a teljes súlynak csak egy részét „emeljük”. Ez fontos a mozgatandó teher megbecsülésénél és a megfelelő teherbírású emelőpárna, emelőpárnák kiválasztásánál.

Tegyük fel, hogy egy sérült egy autó alatt van; ebben az esetben az emelőpárnákat a jármű azon oldalán kell elhelyezni ahol az áldozat van. A mentendő személy oldalán lévő kerekek felemelkednek, míg a jármű másik oldalán lévő kerekek a földön maradnak. Amikor így emeljük fel az autót, valójában megdöntjük.

Ha úgy határozunk, hogy az emelőpárnákat az autó mindkét oldalára helyezzük, oly módon, hogy mind a négy kereket felemeljük a talajról, akkor járművet ténylegesen megemeljük.

Ez utóbbi módszerrel – az emeléssel – nagyrészt megszakad a talajérintkezés, ami lehetőséget teremt a rakomány oldalirányú elmozdulására. Ezért a billentés stabilabb és biztonságosabb taktikai megoldás, mint az emelés.

 

Első a biztonság

Egy műszaki mentés során mindig a mentendő személyen van a hangsúly. Ha egy terhet felemelünk, hogy kiszabadítsunk valakit, aki alászorult, azt orvosi felügyelet mellett kell megtenni a test összenyomásából származó esetleges szövődmények miatt.

Az emelés vagy a billentés összetett művelet, amely során a mentést végzők biztonságát is szem előtt kell tartani.

A nagynyomású emelőpárnák távolról fújhatók fel vagy ereszthetők le, így nincs szükség arra, hogy a mentést végző a megemelt/billentett teher közvetlen közelében legyen. Ez azt jelenti, hogy a mentést végző jobban rálát a rakományra és jobban tud kommunikálni a mentőcsapat többi tagjával. Minden esetben ügyelni kell arra, hogy a terhet mindig lassan és nagyon óvatosan emeljük fel; ezt segíti a vezérlőegység szelepe, amellyel a légáramlás pontosan, elmozdulás arányosan szabályozható.

 

Mit vegyünk figyelembe emelés előtt?

Emelés előtt a bevezetőben említett kérdéseket mindig fel kell tennünk magunknak, hogy az gyors, azaz hatékony és a mentendő személyre valamint a mentésben résztvevőkre biztonságos legyen. Az itt leírt szabályok betartásával a mentett épületben, járműben a mentés során a további károkozás elkerülhető.

  • Figyelembe kell venni az emelendő teher jellegét!
  • Például egy teherjárműnél eltolódhat,- elmozdulhat-e a rakomány? Ez olyan ömleszetett rakományoknál következhet be, mint a folyadékok, homok, kavics, gabonafélék, granulátumok.
  • Fontos a rakomány súlyának minél pontosabb megbecslése.
    • Épületeknél, építményeknél ökölszabályként használható, hogy 1 m3 beton = 2400 kg.
    • Járműveknél a jármű forgalmi okmányai (megengedett össztömeg) és a fuvarlevél segíthetnek a rakomány tömegének, és jellegének becslésében.
  • A használandó emelőpárnák kiválasztásakor ne csak a rakomány súlyát és ezáltal az emelőképességet vegyük figyelembe, hanem a szükséges emelési magasságot is.
  • A nyomásmérő óra – az összes emelőpárna rendszernél – a teher és az emelőpárna maximális emelőképességének arányát jelzi. Egyszerűbben fogalmazva egy 11 tonnás emelőképességű 12 báros emelőpárna esetén, ha a nyomásmérő
    • 12 bárt mutat, akkor az emelőerő 100 %-os, vagyis 11 tonna,
    • 6 bar nyomásnál 50 %-os, azaz 5,5 tonna,
    • 3 bar nyomásnál 25 %-os azaz 2,75 tonna.
  • Az emelési magasság az emelőpárnákon – praktikus vizuális jelzéssel – fel van tüntetve.
  • Az emelés során biztosítani kell az emelt teher alátámasztását.

 

Általános szabály – kis lépésekben

A teher emelését és az alátámasztás magasítását egy-két hüvelykes (2,5-5 cm) lépésekben kell végezni. A lépcsős támasz lépcsőinek magassága is ennek megfelelően van kialakítva, illetve a blokk támaszok blokkjainak magassága is ennek megfelelő 25, 50, 75 mm.

 

Biztonság

Az alátámasztás behelyezésekor ne tegyük a kezünket a teher alá, a teher és a támaszték közé.

Az emelőpárnák felfújásukkor párna alakot vesznek fel, ezért minél magasabb egy emelőpárna annál kisebb felületen érintkezik a talajjal, csökken az alátámasztási felület, ezáltal csökken a stabilitás, ezért az emelőpárna kezdeti magasságát a lehető legalacsonyabban kell tartani.

Helyezzünk blokkokat a párna alá. Ez biztosítja a közvetlen érintkezést a teherrel az emelőpárna felfújásakor, ami nagyobb érintkezési (emelési) felületet biztosít az emelőpárnának. Így jobban kihasználhatjuk a párnák emelőkapacitását; mert a párna emelőképessége csökken, amikor felfújódik, és alakjának lekerekítettsége nő.

 

Emelőpárnák egymásra rakása

Ha egy nagynyomású emelőpárna emelési magassága nem elegendő az adott feladathoz, az emelőpárnákat egymásra lehet rakni, de a következő óvintézkedéseket be kell tartani:

  • Az emelőpárnák egymásra rakásakor soha ne rakjunk kettőnél több hagyományos emelőpárnát egymásra.
  • Az emelőpárnák profilozott felületűek, így azok egymásba illeszkednek. Ez megakadályozza, hogy pozíciót váltsanak, elcsússzanak – ezért soha ne tegyünk semmit az emelőpárnák közé.
  • A nagyobb stabilitás érdekében a nagyobb emelőpárnát tegyük alulra.
  • Ne feledjük, hogy a két párna maximális együttes emelőképességét a kisebb párna határozza meg.
  • A stabil emelés érdekében először a felső párnát kell felfújni; az alsó párna felfújásakor tál alakot ölt, és körülveszi a kisebb felső párnát.

Mekkora és hány db emelőpárna szükséges?

A műszaki mentő járművek leggyakrabban közúti baleseteknél kerülnek bevetésre. Magyarországon a legnagyobb megengedett járműtömeg 30 tonna, és a legnagyobb közúton szállított konténerek is csak 500 kilogrammal lehetnek nehezebbek. Egy ekkora tömegű teher billentéséhez akár egy 16 tonnás emelőpárna is elegendő lehet, de mivel az emelőpárnák emelőereje az emelési magassággal csökken ennél nagyobb párnát kell tervezni praktikusan egy 21 tonnásat. Másik megoldás két párnát alkalmazni és működtetésüket szinkronban végezni. Ez utóbbi mellett szól, hogy gumikerekes járműveket – mivel az alátámasztási pontok rugalmasak, rugóznak - biztonságosabb két ponton emelni (billenteni).

Megoldási lehetőségeink:

  • Elméletileg elég lehet 2 db 10 tonnás párna is, de ezek emelési magassága gyakran kevés lehet, ezért ennél nagyobb párna javasolható.
  • Két 16 tonnás párna elégséges, de két 21 tonnás párna túlbiztosított megoldást jelent.
  • Ha az emelési magasság növelésére lehet szükség, akkor 2 db 10 és 2 db 16 tonnás párna elégséges, 2 db 16 és 2 db 21 tonnás párna túlbiztosított megoldást kínál.
  • Ez utóbbival, vagyis a 2 db 16 és 2 db 21 tonnás párnával, már villamos, vagy akár forgózsámolyos vasúti kocsi emelését is meg lehet oldani.

 

Laczkó Péter
divízióvezető
SziFire Kft.
www.szifire.hu

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 98 látogató olvasta.