Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Tízéves a Panther-szimulátor2025. január 09. 08:17 Tíz éve állt szolgálatba az első Panther-szimulátor a malajziai Kuala Lumpur repterén. A repülőtéri tűzoltó járművek kezelését rendkívül élethűen megjelenítő eszköz azóta már számos országban teljesít szolgálatot – de miért olyan sikeres?
A különféle szimulátorok előnye mára már egyértelművé vált: a helyes rutinok kialakítása, a különféle szituációk gyakorlása anélkül lehetséges, hogy az eredeti felszerelés ki kellene vonnunk a forgalomból, és (vagy) kockáztatnánk a komolyabb sérüléseket, károkat. A Rosenbauernél jelenleg három szimulátor érhető el. A RCS Driving Simulator, amely a tűzoltógépjármű-vezetési, illetve a RCS Simulator Tactic Aerial, amely drónvezetési tréninget tesz lehetővé – de ezek közül a RCS Simulator Tactic Panther az, amelyik a legérdekesebb. Nem kell magyaráznunk, miért: egy repülőtéri tűzoltó jármű készenlétben tartása nem úri passzió, gyakorlással értékes beavatkozó kapacitást kötünk le, egy-egy mellényúlással pedig igen komoly károkat kockáztatunk. Marad tehát a szimulátor fülkéje, ami azonban nem sokban marad el a valóditól. Tudjuk, kipróbáltuk. Intermezzo: szerkesztőségi próba Még 2019-ben próbáltuk ki a szimulátort, akkor ezt írtuk róla: „A szimulátor mindenben megegyezik az adott jármű kezelőszerveivel, ahol a haladó jármű környezetét a szélvédőre és a visszapillantó tükrökre vetített kép mutatja. Az országúti forgalom is megizzasztotta a próbára vállalkozókat, s utána valóságos show volt a repülőtéri Panther vezetése és a kényszerleszállást végző katonai gép, majd a tankolásnál a nagy utasszállító alatt kigyulladó üzemanyagtócsa és hajtóműtűz eloltása. Mindeközben a jármű fedélzeti rendszerei segítségével, néhány kézmozdulattal lehetett irányítani a vízágyút, meghatározni a sugárformát-, távolságot-, szöget-, képet. Mondanom sem kell eltérő sikerrel. A siker mértéke az irányítóval pontosan elemezhető, milyen szögből kellett volna megközelíteni az adott tüzet, honnan, hogyan rávezetni, milyen sugárképpel, habbekeveréssel, stb.”
Korábbi változatok Érdekes azt is végiggondolni, honnan indult a történet. Az első, 2008-as változattal még mindössze a HRET oltókar működtetését lehetett szimulálni; a joystick és a vezérlőpanel egy szimpla laptophoz volt kapcsolva. A teljes fülkés változat a következő években forrotta ki magát, ahol három kijelzőn már a teljes működési környezet is megjeleníthető volt; végül a kuala lumpuri reptér vette meg az első piaci változatot 2014-ben. Ezek után a három különálló képernyő helyett ívelt képernyő került a szélvédő helyére, a 2015-ös Interschutzon bemutatott változat pedig a Panther minden funkcióját képes volt szimulálni, a műszerfali kijelzőket is beleértve. Ami igazán érdekes: kezdetekben mindössze négy különféle repülőgép közül lehetett választani a bevetési szimulációkban; idővel utasok, épületek, még több repülőgép és egyéb járművek kerültek a „könyvtárba”, manapság pedig a megrendelő reptérüzemeltető kérésére az adott repteret is képesek újraalkotni a konkrét modell virtuális tárhelyén. Jól mutatja a modell népszerűségét és használhatóságát, hogy a párizsi Charles de Gaulle repülőtér szimulátorközpontjában három ilyen szimulátort használnak. Ez nem nagyzolás: a szimulátorok össze vannak kötve, így több Panther egyidejű bevetésére is lehetőség nyílik, épp úgy, mint valós körülmények között. (Ha egy több, mint 500 fős Airbus A380 kigyulladna, több Panthert vetnének be az oltására.) Ezt a hírt eddig 94 látogató olvasta. |