2024. november 13-án került sor a HESZTIA Kft. által szervezett szakmai napra, ahol a speciális, elektromos járművekhez kidolgozott német oltókonténert, az ún. RED-BOXX®-ot mutatták be. De miről is van szó valójában?
Először a Védelem Katasztrófavédelmi Szemle 2020/1. számában, később a Védelem Online-on jelent meg Balázs Mihály Árpád tű. százados tollából cikk a német Ellermann által gyártott és szabadalmaztatott RED-BOXX®-ról. Ha az eszközt tömören kellene jellemeznünk, azt mondanánk: ez egy lítiumion-akkumulátorral szerelt járművek számára kialakított, elárasztásos oltásra, szállításra és a jármű megfigyeléses hűtésére szolgáló tűzoltósági konténerrendszer. Ennél azonban jóval érdekesebb a téma, ezért járjuk körül egy kicsit.
Karantén
Habár az elmúlt években sokat fejlődött a lítiumion-akkumulátorok oltási technikája – elég csak a különféle, az akkumulátor burkolatát átszakító, a vizet közvetlenül az akkuhoz juttató eszközökre gondolni – a „karanténozásnak” még mindig van létjogosultsága.
A balesetben érintett elektromos járművek nem minden esetben gyulladnak ki azonnal, ám ez nem jelenti azt, hogy nem is fognak. Ilyen esetekben az elárasztásos karanténozás a legmegfelelőbb. A gépjárművet ilyen esetben egy speciálisan kialakított konténerbe emelik vagy vontatják be (ilyen a RED-BOXX® is), amely megkönnyíti az elárasztást és a megfigyelést.
A karanténozott járműveket szállítani is kell, és ha fennáll a ki- vagy a visszagyulladás lehetősége, egy olyan megoldásra van szükség, ahol a karantén, a szállítás és a megfigyelés viszonylag „kompakt” módon elvégezhető.
A RED-BOXX®
A DIN 30 722 szabvány szerint épült görgős konténer pontosan ilyen eszköz. Kb. 23 m3 űrtartalmú, 6900 mm hosszú, 2550 mm széles és 1800 mm magas, lenyitható, vízmentesen záródó (saválló, speciális gumi tömítés révén) hátfallal rendelkezik, melynek teherbírása 3 tonna. A hátfal lehetővé teszi, hogy a tűz által érintett járművet nem csak beemeléssel, hanem a még mozgatható járművet saját kerekein történő vontatással is be lehessen juttatni a konténer belsejébe. A hátfal bezárását követően a befogadótér könnyen elárasztható.
A távirányítással vezérelhető csörlő teszi lehetővé, hogy a személygépjárművet egyszerűen, külső segítség nélkül be lehessen vontatni a konténerbe. A bevontatáshoz egy, a személygépjármű hátulján átvetett övhálót alkalmaznak, amely a csörlő drótköteléhez van csatlakoztatva. A bevontatott járművet szükség szerint a konténer alsó lemezébe kialakított csatlakozópontokhoz is lehet rögzíteni.
Az oltóvíz bejuttatását a konténer oldalában, míg leeresztését az alján elhelyezett, golyóscsappal ellátott, „B” jelű, 75 mm átmérőjű Storz kapcsokkal biztosítják. A személygépjárműből származó szennyezett oltóvíz biztonságosan marad a tartály befogadó terében, amíg az szabályozható módon nem üríthető.
A RED-BOXX® további változatokban
Habár a termék kifejlesztésekor úgy tűnt, hogy a fejlesztés elkészült, a gyártó saját bevallása szerint a visszajelzések alapján újabb és újabb megoldásokat kellett keresnie, mert az eltérő igények eltérő megközelítést feltételeztek. Így több változat is létrejött:
Az egyik változat a RED-BOXX® logisztikai kivitelben. A már ismertetett felszereltségen kívül itt egy még stabilabb, és ezért hidraulikusan működtetett hátsó ajtó került beépítésre, amelyen akár 8 tonnás targoncával is át lehet hajtani. Belül a konténer különféle rögzítési lehetőségekkel van felszerelve a raklapok, kocsik, IBC konténerek stb. biztonságos tárolására és szállítására. Ezt a konténert elektromos meghajtású tolótető fedi. Minden funkció rádiós távirányítóval vezérelhető. Természetesen ez a változat is képes ellátni a klasszikus RED-BOXX® összes feladatát.
Egy másik változat a RED-BOXX® integrált (a jelen esetben legfeljebb 10 000 literes) víztartállyal, a vízellátási nehézséggel szembesülő műveletekhez, ebben az esetben a vizet már a tartályban szállítják és erős szivattyúkkal a tartályból az oltókamrába szivattyúzzák, ahol az elektromos jármű található. A jármű eloltását követően a vizet vissza lehet szivattyúzni a tartályba, és így biztonságosan el lehet szállítani a megsemmisítőbe. Ezért nincs szükség további ártalmatlanító járműre. További alternatívaként ez a tartály víztartályként is használható vízellátási gondokkal járó műveletekhez. Ebben az esetben azonnal rendelkezésre áll 10 000 liter víz, amely áthidalhatja azt az időt, amely a tömlőkön és tűzcsapokon keresztül történő stabil oltóvíz-utánpótlás létrehozásához szükséges.
A RED-BOXX® mellett kifejlesztettek két egymásra rakható változatot is: RED-MAXX és PRI-MAXX. Ezekkel a roll-off billenő segítségével a bevetés helyszínére egyidejűleg akár 3 konténer szállítható. Ezeket a konténereket azután a helyszínen elválasztják egymástól. Egyenként be lehet helyezni a járműveket, és fel lehet tölteni oltóanyaggal.
A RED-BOXX® in quarantine design (“karantén kialakítású RED-BOXX®) termék egy egyre népszerűbb változat, amelyet eredetileg vontatócégek és autókereskedések számára fejlesztettek ki, de a tűzoltók számára is érdekes, mivel itt alternatív aeroszolos oltási módszert alkalmaznak. A nem hevenyen égő, hanem látens tűzveszélynek kitett járműveket tolópadló segítségével viszik be a konténerbe, ahol azokat heti 24 órában tűzjelző rendszer figyeli. Ha a füst- és/vagy hőmérsékletérzékelés pozitív, akkor SMS-ben, e-mailben és automatizált híváson keresztül aktiválódik a riasztólánc, és ezzel egyidejűleg automatikusan beindul egy aeroszolos beavatkozás.
A szakmai napról készült fotók a galériában tekinthetők meg.
A RED-BOXX® magyarországi forgalmazója a HESZTIA Kft.
HESZTIA Kft.
Címe: 1037 Budapest, Csillaghegyi út 13.
Telefon: 06 1 454 1400
Email cím: info@hesztia.hu