Híreink

Polaris Skid Unit – továbbfejlesztés: tűzoltás, életmentés

2024. május 10. 06:29

​A klímaváltozásra, a gépjárműfecskendőkkel nehezen megközelíthető területekre adott válaszként 2022-ben BM OKF KEHOP-1.6.0-15-2016-00021 azonosítószámú, EU Polgári Védelmi Komplex Modulok létrehozása elnevezésű projekt részeként húsz UTV-t és hozzátartozó utánfutót szerzett be. A továbbfejlesztés lehetőségét mutatja be szerzőnk.


Kicsi és sokoldalú

A szélvihar, felhőszakadás, villámárvíz, az infrastruktúra sérülése egyre gyakoribb, ezért a húsz UTV az önkéntes mentőszervetekhez került, amelyekkel erősíteni kívánták az adott régió/terület mentési és beavatkozási képességeit. (A köznyelvben mind az ATV-t, mind az UTV-t quadként emlegetik, de míg az ATV, azaz All Terrain Vehicle egy utas, addig a UTV, azaz Utility Task Vehicle több utas számára lett kialakítva, ráadásul ez utóbbinak a teherbíró képessége is nagyobb.)

A jármű fel van szerelve csörlővel és vonóhoroggal, hajtásképlete kapcsolható 4x4. Az ATV-vel szemben nagy előnye, hogy egy külön kialakított rakodófelülete van, aminek terhelhetősége 226 kg. Jelenlegi formájában átalakítás nélkül könnyen alkalmazható felderítésre, árvízi védekezésnél és egyéb esetekben, ahol ad-hoc-jelleggel kell felszereléseket szállítani.

Ugyanakkor a külföldi tapasztalatok alapján egy ilyen jármű sokkal hatékonyabban és több funkcióban is alkalmazható, mint alapállapotában. E példák alapján kialakítottunk egy olyan felépítményt, amely a jármű átalakítása nélkül további funkciókkal bővült. A fejlesztés eredményeként vegetáció tűzoltásra és sérültek hordágyon történő szállítására is képessé vált.

Fizikai méretek

  • Száraz tömeg szivattyúval: 110 kg
  • Méretek szivattyúval (h×sz×m): 1070×820×950mm
  • Méretek szivattyú nélkül (h×sz×m): 1070×820×555mm
  • Tartálytérfogat: 175 l
  • Zárt tároló rekesz mérete (h×sz×m): 1050×405×450mm

A vegetációtűz-oltáshoz egy polipropilén felépítmény készült, amely magában foglal egy 170 literes oltóvíztartályt, és egy közel azonos méretű tárolórészt. A tartály tervezésénél és térfogatánál három kiemelt kritériumot kellett szem előtt tartani:

  • A plató terhelhetőségét, amelyből a segédberendezések és maga a szerkezet tömegét le kellett vonni. Ez adott egy kiindulási alapot, mekkora tömeggel lehet számolni víz esetében.
  • A plató homlokfalának és a jármű B tengely távolságát. Amennyiben a rendelkezésre álló helyen egy nagyobb térfogatú tartály került volna (350 l), abban az esetben problémát okozott volna a tengelyek közötti tehermegoszlás, mivel a teljes teher a B tengelyt terhelte volna, ami folyamatos alulkormányozottságot és túlterhelést okozna.
  • Az utastér felőli ülésmagasságot.

 

Szivattyúval bárhová

A szerkezet tetején szabványos teherrögzítő sín lett beépítve, ez lehetővé teszi különböző adapterek rögzítését a tartályon. Ilyen adapterre van rögzítve egy C Storz-kapcsokkal szerelt, 9 bar nyomás előállítására alkalmas kis tömegű szivattyú. A szivattyúhoz csatlakoztatva lett egy 15 m-es automata visszacsévélésű tömlődob. A tömlődobon kis átmérőjű tömlő van feltekerve, egy víztakarékos szórófejjel a végén. Ennek a dobnak fő feladata a puttonyfecskendők helyettesítése, izzó, parázsló részek eloltása.

Tűz oltására egy szelepkerekes C nyomócsonk ad lehetőséget, amelyet alapból C-D áttétkapoccsal láttunk el, a tömlő vízveszteségének csökkentésére. A megfelelő sugárcső kiválasztása mellett (17 l/p) 10 perc folyamatos oltásra alkalmas a felépítmény.

Amennyiben a közelben található vízforrás, akkor két retesz oldása után a szivattyú könnyedén eltávolítható és telepíthető, ezzel a jármű által nyújtott mobilitás nem sérül, mivel a felszívásos szivattyúüzemben a jármű nincs helyhez kötve, kizárólag egy szivattyúkezelőt kell biztosítani a felügyeletére. Így távolabbi helyek is elérhetőek, akár osztott sugár szerelése, más egységek vízvételezése és újratankolása is lehetségessé válik. Annak következtében, hogy a tartálytérfogat redukálva lett és a tartály minimálisan meg lett magasítva, a tartály felső síkja az üléstámla magasságába került. Ennek eredményeként a felépítmény más funkciójában használva a tartály tetejéhez rögzített hordágyon fekvő sérült nem lóg ki a jármű függőleges síkjaiból, mivel az utasülés felé be lehet nyújtani a hordágy közel felét. Így könnyebben manőverezhető szűk helyeken a jármű és a terheléseloszlás is kedvezőbb.

 

Tűzoltástechnikai jellemzők

  • Szivattyúátfolyási teljesítmény: 350 l/min
  • Szivattyú maximális nyomás: 9 bar
  • Szivattyú tömege: 29 kg
  • Tömlődob: automata visszacsévélés, 15 m D 8mm belső átmérőjű tömlővel szerelve
  • Tömlődob sugárcső teljesítmény: 5 l/p változtatható sugárkép
  • Javasolt sugárcső átfolyási teljesítménye: Rosenbauer RB99 17-130 l/p
  • Egyéb funkciók
  • Hordágy rögzítés
  • Sérültkísérő biztonságos helyzetének biztosítása
  • A tartály és/vagy szivattyú eltávolítása szerszám nélkül két személy által elvégezhető
  • Szivattyú felszívásos módban telepíthető, ezáltal távolabbi helyen is lehetséges C tömlőből álló alapvezeték és D sugarak szerelése, folyamatos vízutánpótlás mellett.

Ez a felépítmény jelenleg Polaris Ranger 570 képességeihez és dimenzióhoz van igazítva, de mivel a tervezés és a gyártás Magyarországon történt, könnyen adaptálható más márkák típusaihoz, ahol mások a méretek vagy/és a terhelhetőségek.

 

ifj. Bodó László önkéntes tűzoltó
KÖTÉL, Kaposvár

Ajánlatkérés, további információk:
SziFire Kft.
info@szifire.hu

Vissza

Ezt a hírt eddig 137 látogató olvasta.