Híreink

Tanuljunk a japánoktól – Egy földrengés kezelésének módjai

2024. április 25. 08:10

2024. január 1-jén 7,6-os erősségű földrengés rázta meg Japán legnagyobb szigetének, Honsúnak [Honshu] északi partvidékén található Isikava [Ishikawa] prefektúrát. Érdekes és hasznos lehet áttekinteni, hogyan kezelte a japán katasztrófavédelem ezt a konkrét esetet, hiszen az országnak szó szerint évezredes, keserű tapasztalatai vannak az ilyen helyzetekkel.


2024. január 1-jén 7,6-os erősségű földrengés rázta meg a Noto-félszigetet. A Honsú (Honshu)-sziget az egyik legnagyobb japánban; a földrengés által érintett Isikava (Ishikawa) prefektúrában több, mint 1,1 millióan laknak. Az úthálózat összeomlásának, valamint Japán demográfiai sajátosságoknak köszönhetően – a lakosságszám-csökkenés, valamint a lakosság öregedése miatt a területen nagyon sok egyedülálló, idős ember él – külön kihívás volt a katasztrófa utáni 72 órában megszervezni az ellátást és a felméréseket.

Mindezek ellenére – az azóta vezetett nyilvántartások szerint – összesen 245 haláleset hozható összefüggésbe az eseménnyel. Csak, hogy mindezt kontextusba helyezzük: a Törökországot és Szíriát érintő, nagyjából hasonló energiát felszabadító, 2023-as földrengés kapcsán a halottak számát 40 ezer körülire becslik. Pedig nem mondható, hogy a japán földrengés ne járt volna súlyos károkkal: több, mint 76 ezer lakóépület rongálódott meg, a kemény tél miatt 15 ezren kerestek menedéket evakuációs központokban, ebből ötezren ún. másodlagos evakuációs létesítményekben (jellemzően erre a célra kijelölt hotelekben vagy panziókban).

A szakértők szerint a különbségek egyik (még ha nem is kizárólagos) oka a japánok felkészültsége, illetve, a korábbi hibákból levont következtetések és azok nyomán hozott intézkedések. De mik voltak ezek?

 

Különleges intézkedések

Az 1995-ös kóbei [Kobe] földrengés (más néven Nagy Hansin [Hanshin] Földrengés) rámutatott a modern úthálózatok sérülékenységére: a főbb útvonalak összeomlását követően már az első beavatkozók célba is juttatása komoly akadályokba ütközött. Ezért az országban ún. vészhelyzeti útvonalakat jelöltek ki, amelyek használata katasztrófák idején a „nem vészhelyzeti” forgalom számára tilos. És bár a notói földrengés komoly károkat okozott azt ilyen vészhelyzeti útvonalakban is, maga az elkülönítés is hozzájárulhatott ahhoz, hogy az első beavatkozók gyorsan megkezdhették a munkájukat.

A tönkretett utak jelentette problémák legfőbb áthidalását azonban egy átfogó, az állam és magáncégek együttműködésében megvalósult, kiterjedt logisztikai hálózat tette lehetővé. A japán honvédelem, a Dzsieitai [Jieitai] helikopterekkel  szállította a segélyszállítmányokat magáncégek által működtetett, területi elosztóközpontként funkcionáló raktárakba, ahonnan a cégek saját teherautói szállították tovább, végül pedig a 40 kilogrammos egységcsomagokat katonák helyezték el azokon az evakuációs pontokon, ahová ezek már nem tudtak eljutni.

A manapság már hazánkban is egyre gyakoribb drónos jelenlét sem maradt el. A Japán Drónipar-fejlesztő Szövetség (JUIDA), mely hazai drónipari cégek érdekvédelmi szervezete, számos mentési és segítségnyújtási feladatot végzett el saját koordinációban, illetve a tagvállalatok részvételével. Ráadásul a közreműködés rámutatott arra is, hogy a drónok nem csak passzív (megfigyelő) szerepet láthatnak el: a mentést segítő drónos felderítés mellett például az Aeronext nevű vállalat egyik drónja sikeresen szállított létfontosságú gyógyszereket az egyik evakuációs központba.


Japán honvéd végez drónos felderítést a 2024 januári földrengés által érintett területen

A másik kifejezetten érdekes mozzanat a Wota Box nevű eszköz használata volt. Ez egy keringető, vízszűrős vízmű, amely egyrészt rendkívül hatékonyan szűri meg a vizet (semlegesítve a szennyeződések, vírusok és baktériumok 99,9%-át), másrészt mesterséges intelligencia segítségével folyamatosan kontrollálja a vízminőséget. A vízveszteség nem éri el a 2%-ot sem, vagyis a hozzá kapcsolható mobil zuhanysátorral együtt 100 liter vízben kb. 100 ember képes megfürdeni. Ennek fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni: a higiéniás körülmények javítása ilyen helyzetben szó szerint életmentő lehet, ugyanakkor a tiszta vízhez való hozzáférés hiánya komoly dilemmák elé állíthatja a mentés koordinálóit.


Egy, a helyszínen felállított Wota Box szűrői (fotó: Jukinori Hasino [Hashino Yukinori]


A vízmű a szűrőkkel és a hozzá kapcsolható zuhanysátorral: a higiéniai funkció mellett egyfajta mentális segítségként is értelmezhető, hiszen az evakuáltaknak nem szükséges szigorú vízkvótákat megadni a zuhanyozáshoz – a helyi beszámolók alapján az emberek számára ez meglepően sokat jelentett

Mindezt összefoglalva el lehet mondani, hogy – bár a kulturális különbségek és Japán különleges adottságai miatt a direkt párhuzamok nem működnek – a japán katasztrófakezelési recept meghökkentő megoldásokat nem tartalmaz, csupán szoros, a társadalom sok rétegén átnyúló együttműködést. A megoldások mindezzel együtt tanulságosak lehetnek bármelyik ország számára.

 

Cikkünkben a japán helyiség-, személy- és szervezeti nevek magyar átirata mellett szögletes zárójelben jeleztük a Hepburn-átiratot is. A japán nyelvű szövegeket a DeepL segítségével fordítottuk. Cikkünket a terveink szerint második résszel folytatjuk hamarosan.

A cikk megírásához felhasznált forrásaink:

https://www.weforum.org/agenda/2024/02/japans-noto-peninsula-earthquake-can-provide-lessons-for-global-disaster-preparedness/
https://bnnbreaking.com/disaster/drones-take-flight-in-disaster-relief-juidas-response-to-noto-peninsula-earthquake
https://www.forbes.com/sites/milletienne/2024/01/02/japan-responds-to-earthquake-plane-crash-and-outages-through-lessons-learned/
https://www.bbc.com/news/world-asia-67862306
https://www.nippon.com/en/japan-topics/g02373/
https://blog.goo.ne.jp/harunakurama/e/feb34ab1ca8471a9651fb6ec74fbcf74
https://www.jimin.jp/news/policy/207491.html

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 88 látogató olvasta.