Híreink

Kitekintő: házibarkács megoldás az elektromos autók tüzéhez

2024. március 21. 07:00

Több cikkben említettük már az elektromos autókkal kapcsolatos hatékony oltási módozatokat. Ezek között is kifejezetten ígéretesnek tűnik az akkuburkolat átszakításával, és a cellák vízzel történő elárasztásával működő eszközök, mint amilyen a Magyarországon egyre többször bevetett e-oltólándzsa. Érdekes azonban megfigyelni, hogy az Egyesült Államokban ilyen téren, mondhatni, van némi lemaradás: az ottani tűzoltóságok konzervatív tűzoltástaktikával, vagy „csináld magad” eszközökkel próbálnak küzdeni az elektromosautó-tüzekkel.


A CBS Boston érdekes újdonságként tudósított egy nyugállományú tűzoltó százados találmányáról, amelyet az elektromos gépjárművek tüzéhez készült. Az eszköz – amely feltalálójáról, Gerry O'Hearnról a „Gerry-cső” nevet kapta – egy egyszerű, kerekekre szerelt, hosszú fémcső, amelynek a vége kb. 45 fokos szögben felfelé áll, s amelynek célja, hogy az égő gépjárművek padlólemeze alatt található akkumulátor hatékonyabb hűtését lehetővé tegye. A feltaláló szándéka szerint a cső végéhez egy speciális, ún. Bresnan-szórófejet illesztenek, amely a víznyomás hatására forogni kezd, és számos vetőnyílásán lényegében alulról a legnagyobb szórásképet valósítja meg.


A CBS Boston tudósítása az eszközről


Az ún. Bresnan nozzle, más néven Cellar nozzle működés közben

Az eszköz, összehasonlítva például a Rosenbauer, a Murer vagy a Cold Cut Systems megoldásával, nem túl hatékony, hiszen még mindig csak kívülről próbálja hűteni az akkumulátort, több réteg fémen keresztül. Ha azonban hozzávesszük, hogy az Egyesült Államokban még mindig érezhető bizonytalanság uralkodik az elektromos gépjárművek tüzével kapcsolatban (tulajdonképpen úgy tűnik, jobban, mint itthon), a Gerry-cső mindjárt hatékonyabbnak tűnik.

Több tűzoltóság – arra hivatkozva, hogy az elektromos gépjárművek gyártói vonakodnak határozottan állást foglalni az akkuburkolat átszakítása kapcsán, vagy egyenesen ellenzik azt – választja a „hagyjuk leégni” taktikát, ezzel együtt pedig meglehetős bizalmatlanság övezi a többi taktikai lehetőséget. (Tűzoltástaktikai összefoglaló cikkek az ottani gyakorlatról például itt, vagy itt olvashatók.)

Mi a tanulság? Értelemszerűen nehéz az európai és az egyesült államokbeli gyakorlatot összehasonlítani, ugyanakkor egyértelműnek tűnik, hogy a tűzoltóságok a különféle innovációk nélkül heroikus küzdelmet folytathatnak az elektromos gépjárművek tüzeivel. A rendszerintű változások – jogszabályi változások, beépített oltóberendezések a mélygarázsokban, minél több specializált eszköz, és főleg biztonságosabb akkumulátorok – pedig elengedhetetlenek a nagyobb tűzbiztonsághoz.

 

A találmányról szóló hír forrása: CBS News

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 529 látogató olvasta.