| Tűzoltósisak a járműben: kötelező vagy nem? – Mit mond a német vizsgálat?2023. március 10. 12:36  Romlik, vagy javul egy baleset esetén tűzoltó sisak viselőjének biztonsága egy vonuló tűzoltó járműben? Erre a kérdésre kereste a választ a német tűzoltóság szakértői csoportja. A csoport a német kötelező balesetbiztosítási szövetség (DGUV) segítségével értékelte a különböző járműgyártók és más intézmények vizsgálatait.
 
 Igen vagy nem? Arra a kérdésre, hogy 
	a szabványos, megfelelően felszerelt tűzoltó sisak viselésea jármű biztonsági övével ésa meglévő fejtámlával romlik, vagy javul egy baleset esetén tűzoltó sisak viselőjének biztonsága egy vonuló tűzoltó járműben, általában nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni – írják. Mondhatnánk, hogy ehhez nem kellett hosszú vizsgálat, de a részletek igen elgondolkodtatók. Megállapították, hogy más lehetséges konstellációkról – pl. fejtámla nélkül, hárompontos vagy övvel, vagy anélkül – nincsenek megbízható vizsgálati eredmények. Ezért arra jutottak, hogy ebből a tényből kiindulva, biztonsági szempontból, a tűzoltó járműveknél nem lehet általános sisakviselési kötelezettségről beszélni.   Mikor igen, mikor nem? Néhány megállapítás azonban segítséget nyújt a döntés meghozatalában:  
	A tűzoltó védősisak járműben való viselése annak súlya miatt veszélyeket jelenthet a viselőjére. A tehetetlenségi erőket ugyanis növeli a sisak súlya, és ha a fejtámlát helytelenül állítják be vagy hiányzik, a fej gyorsulása megnövekedhet. A gyorsulások és lassulások, amelyek ütközésekkor előfordulhatnak, növelik a nyaki gerinc károsodásának kockázatát. Vagyis a sisak, a biztonsági öv és a fejtámla együtt vizsgálandó.A tűzoltó védősisak pozitív hatással lehet azokra az emberekre, akiknek nem kell biztonsági övet viselniük, illetve azoknál a régebbi járműveknél, amelyekben nem állnak rendelkezésre biztonsági övek. Pl. frontális vagy oldalsó ütközés esetén, mivel ekkor a műszerfalba ill. egyéb kemény helyekre csapódó fejet védi a becsapódás erejétől.Annak eldöntésekor, hogy a tűzoltó védősisakot hárompontos biztonsági övvel és megfelelően beállított fejtámlával együtt kell-e viselni a járműben, egyéb szempontokat is figyelembe kell venni (pl. légzésvédő felszerelés, ha megfelelő készüléktartók állnak rendelkezésre). Eldöntendő kérdés, hogy a káreset helyszínére érkezéskor célszerű-e védősisak felvétele.Egyelőre arra sincsenek meggyőző vizsgálati megállapítások, hogy a védősisak viselése növelné a sérülési kockázatot a légzsák kioldásakor. Az első elvégzett vizsgálatok nem jelentenek további veszélyeket.A vonulás során, a nem fejen lévő védősisakok megfelelő elhelyezéséről és rögzítéséről gondoskodni kell, annak érdekében, hogy balesetkor járműben elszabaduló sisakok ne jelentsenek további veszélyt.   Ütéstesztek Ismert, hogy a jármű legénységi fülkéjében sok felszerelés van. Ütésteszt során ellenőrizték a belső térben ezek viselkedését. 
	Védősisakot akasztottak fel az állszíjjal a válaszfal falán elhelyezett horogra. Az ütközés során a sisak levált a kampóról és 64 km / h kezdeti sebességgel repült át a járműfülkén. A sisak a kb. 1,3 kg tömegével nagyon magas sérülési kockázatot jelent a vonuló tűzoltókra.A hevederekkel a válaszfalhoz rögzített sisak nem jött le, a zárt állpánt ellenállt a megterhelésnek.A vezető próbabábu megfelelően zárt sisakja nem jött le. A mért próbabábu értékei nem mutattak rendellenességeket a sisak nélküli összehasonlítható vizsgálatokhoz képest. Ugyanakkor a vizsgálók megjegyezték, hogy az alkalmazott próbabábu típus (Hybrid III) nem teszi lehetővé a releváns nyaki erők mérését.   Személygépkocsik, kisteherautók Ezeknél az eredetileg nem tűzoltói felhasználásra tervezett tűzoltó járműveknél általában a kis fejtér (ülés közben a fej és a jármű tető között tér) okoz problémát. Függőlegesen ülve, a sisak és a jármű teteje között legalább 10 cm távolságnak kell lennie. Ha ez nincs meg, vezetés közben sisakot általában nem szabad viselni. Ez szinte minden személyautót és sok kisteherautót érint.    Vissza Ezt a hírt eddig 2526 látogató olvasta. |