Híreink

Emelőpárna használati praktikák – Mire kell figyelni?

2023. március 08. 08:47

Az emelőpárnák a mindennapi műszaki mentés nélkülözhetetlen eszközei. Hatalmas nyomású berendezéseket, nagy terhek precíz, szinte mm-ről mm-re történő emelésénél használjuk. Mi a rakomány? Mekkora a teher? Mekkora az emelőképesség? Hogyan kell a hatékony és biztonságos emelés érdekében egymásra rakni két emelőpárnát? Hogyan kombináljuk őket?


Mit vegyünk figyelembe emelés előtt?

Emelés előtt a bevezetőben említett kérdéseket mindig fel kell tennünk magunknak, hogy az gyors, azaz hatékony és a mentendő személyre valamint a mentésben résztvevőkre biztonságos legyen. Az itt leírt szabályok betartásával a mentett épületben, járműben a mentés során a további károkozás elkerülhető.

  • Figyelembe kell venni az emelendő teher jellegét! Például egy teherjárműnél eltolódhat,- elmozdulhat-e a rakomány? Ez olyan ömleszetett rakományoknál következhet be, mint a folyadékok, homok, kavics, gabonafélék, granulátumok.
  • Fontos a rakomány súlyának minél pontosabb megbecslése.
    • Épületeknél, építményeknél ökölszabályként használható, hogy 1 m3 beton = 2400 kg.
    • Járműveknél a jármű forgalmi okmányai (megengedett össztömeg) és a fuvarlevél segíthetnek a rakomány tömegének, és jellegének becslésében.
  • A használandó emelőpárnák kiválasztásakor ne csak a rakomány súlyát és ezáltal az emelőképességet vegyük figyelembe, hanem a szükséges emelési magasságot is.
  • A nyomásmérő óra – az összes emelőpárna rendszernél – a teher és az emelőpárna maximális emelőképességének arányát jelzi. Egyszerűbben fogalmazva egy 11 tonnás emelőképességű 12 báros emelőpárna esetén, ha a nyomásmérő
    • 12 bárt mutat, akkor az emelőerő 100 %-os, vagyis 11 tonna,
    • 6 bar nyomásnál 50 %-os, azaz 5,5 tonna,
    • 3 bar nyomásnál 25 %-os azaz 2,75 tonna.
  • Az emelési magasság az emelőpárnákon - praktikus vizuális jelzéssel - fel van tüntetve.
  • Az emelés során biztosítani kell az emelt teher alátámasztását.

Általános szabály: a teher emelését és az alátámasztás magasítását egy-két hüvelykes (2,5-5 cm) lépésekben kell végezni. A lépcsős támasz lépcsőinek magassága is ennek megfelelően van kialakítva, illetve a blokk támaszok blokkjainak magassága is ennek megfelelő 25, 50, 75 mm.

Megj.: az alátámasztás behelyezésekor ne tegyük a kezünket a teher alá, a teher és a támaszték közé.


Alátámasztási megoldások

Az emelőpárnák felfújásakor párna alakot vesznek fel, ezért minél magasabb egy emelőpárna annál kisebb felületen érintkezik a talajjal, csökken az alátámasztási felület, ezáltal csökken a stabilitás, ezért az emelőpárna kezdeti magasságát a lehető legalacsonyabban kell tartani. Helyezzünk blokkokat a párna alá. Ez biztosítja a közvetlen érintkezést a teherrel az emelőpárna felfújásakor, ami nagyobb érintkezési (emelési) felületet biztosít az emelőpárnának. Így jobban kihasználhatjuk a párnák emelőkapacitását; mert a párna emelőképessége csökken, amikor felfújódik, és alakjának lekerekítettsége nő.

Emelőpárnak egymásra rakása

Ha egy nagynyomású emelőpárna emelési magassága nem elegendő az adott feladathoz, az emelőpárnákat egymásra lehet rakni, de a következő óvintézkedéseket be kell tartani:

  • Az emelőpárnák egymásra rakásakor soha ne rakjunk kettőnél több hagyományos emelőpárnát egymásra.
  • Az emelőpárnák profilozott felületűek, így azok egymásba illeszkednek. Ez megakadályozza, hogy pozíciót váltsanak, elcsússzanak – ezért soha ne tegyünk semmit az emelőpárnák közé.
  • A nagyobb stabilitás érdekében a nagyobb emelőpárnát tegyük alulra. Ne feledjük, hogy a két párna maximális együttes emelőképességét a kisebb párna határozza meg.
  • A stabil emelés érdekében először a felső párnát kell felfújni; az alsó párna felfújásakor tál alakot ölt, és körülveszi a kisebb felső párnát.

 

Mekkora és hány db emelőpárna szükséges?

A műszaki mentő járművek leggyakrabban közúti baleseteknél kerülnek bevetésre. Magyarországon a legnagyobb megengedett járműtömeg 30 tonna, és a legnagyobb közúton szállított konténerek is csak 500 kilogrammal lehetnek nehezebbek. Egy ekkora tömegű teher billentéséhez akár egy 16 tonnás emelőpárna is elegendő lehet, de mivel az emelőpárnák emelőereje az emelési magassággal csökken ennél nagyobb párnát kell tervezni praktikusan egy 21 tonnásat. Másik megoldás két párnát alkalmazni és működtetésüket szinkronban végezni. Ez utóbbi mellett szól, hogy gumikerekes járműveket – mivel az alátámasztási pontok rugalmasak, rugóznak - biztonságosabb két ponton emelni (billenteni).

 

Megoldási lehetőségeink:

  • Elméletileg elég lehet 2 db 10 tonnás párna is, de ezek emelési magassága gyakran kevés lehet, ezért ennél nagyobb párna javasolható.
  • Két 16 tonnás párna elégséges, de két 21 tonnás párna túlbiztosított megoldást jelent.
  • Ha az emelési magasság növelésére lehet szükség, akkor 2 db 10 és 2 db 16 tonnás párna elégséges, 2 db 16 és 2 db 21 tonnás párna túlbiztosított megoldást kínál.
  • Ez utóbbival, vagyis a 2 db 16 és 2 db 21 tonnás párnával, már villamos, vagy akár forgózsámolyos vasúti kocsi emelését is meg lehet oldani.

 

Laczkó Péter
divízióvezető
SziFire Kft.
www.szifire.hu

Vissza

Ezt a hírt eddig 644 látogató olvasta.