Milyen gyakoriak az elektromos autók tüzei?2023. február 15. 07:00 Egyre több elektromos jármű tűzről láthatunk látványos fotókat. De mennyire gyakoriak az elektromos autók tüzei? Az Egyesült Államokban készült összehasonlító elemzés most választ adhat arra, hogy a leggyakoribb meghajtástípusok közül melyik a leginkább tűzveszélyes – természetesen egységnyi, 100 ezer eladásra vonatkoztatva.
Annak megállapítására, hogy évente hány elektromos autó gyullad ki, és hány tűzveszélyes autót hívnak vissza a benzin/gázolaj üzemű járművekhez képest, az Auto Insurance EZ biztosítási oldal kutatói az Egyesült Államok Közlekedési Statisztikai Hivatalától (BTS) és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülettől (NTSB) származó eladási és baleseti adatokat gyűjtötték össze. Az NTSB tüzekre vonatkozó adatait felhasználva a kutatók, az értékesítési adatok alapján kiszámították a hibrid, gáz- és elektromos járművek 100 ezer eladásra jutó tüzeinkek arányát. Ez lehetővé tette számukra, hogy lássák, vajon az elektromos járművek valóban nagyobb arányban gyulladnak-e ki, mint más járművek.
- Hibrid járművek 3474,5 tűzeset (összes: 16 051)
- Benzin, gázolaj meghajtásúak 1529,9 tűzeset (összes: 199 533)
- Elektromos járművek 25,1 tűzeset (összes: 52)
Értelemszerűen (és ahogyan az a számokból is látszik) a hagyományos meghajtású és a hibrid járművek jóval régebb óta vannak piacon, így a tűzeseteknek több idejük is volt bekerülni a statisztikákba; ugyanakkor az egységes eladott darabszámra vetítés miatt ez még így is drámai különbség.
A kutatók adataik alapján arra jutottak, hogy bár a hírekben az elektromos tüzekre helyezik a hangsúlyt, ezek nem eleve veszélyesebbek, mint a benzines vagy hibrid járművek, bár az elektromos tüzeket általában nehezebb eloltani.
- A benzines autótüzeket általában üzemanyagszivárgás vagy motorproblémák okozzák, míg az akkumulátorproblémák általában elektromos autók tüzeit okoznak.
- A benzines autók tüzei általában a motortérben kezdődnek, ahol az üzemanyagtartály és a motor található. Az üzemanyag szivárgását számos tényező okozhatja, beleértve a hibás üzemanyagvezetéket vagy a repedt üzemanyagtartályt. A motorproblémák benzinüzemű autók tüzéhez is vezethetnek, például olajszivárgáshoz, amely meggyújtja a forró motort.
- Az elektromos autók tüzei általában az akkumulátortérben keletkeznek. E járművek tüzeinek leggyakoribb oka az elektromos rövidzárlat, amelyet sérült vezeték vagy hibás akkumulátorcella okozhat. Ugyancsak előfordulhat az akkumulátor túlmelegedése, ha ugyanis a hűtőrendszer nem tartja biztonságos hőmérsékleten az akkumulátort, akkor az tűzhöz vezethet.
Az égés is jellemzően más és ez az ütközést követő tüzekre is vonatkozik.
- A benzintüzek szinte azonnal kitörnek, amikor a benzin szikrával vagy lánggal érintkezik, és gyorsan terjed.
- Az akkumulátortüzeknél általában némi időbe telik, amíg elérik a tűz elindításához szükséges hőt. Bizonyos esetekben ez a késleltetés nagyon jó, hiszen ez lehetővé teszi a járműből való kiszállást és a mentést is. Persze az is segít, hogy az akkumulátorok a jármű alsó részében vannak elhelyezve.
Az elemzők kitértek a 2020-as, tűzveszély kapcsán történt visszahívásokra is, amelyek alapján az elektromos meghajtású járművek szintén igen messze vannak az „élbolytól”.
visszahívással érintett darabszám |
meghajtás |
érintett modellek |
típus |
tűzveszély forrása |
430 000
|
hagyományos üzemanyag
|
1
|
Hyundai Elantra
|
elektromos zárlat
|
308 000
|
hagyományos üzemanyag
|
2
|
Kia Cadenza & Sportage
|
elektromos zárlat
|
250 000
|
hagyományos üzemanyag
|
1
|
Honda Odyssey
|
elektromos zárlat
|
95 000
|
hagyományos üzemanyag
|
2
|
Hyundai Genesis & Genesis G80
|
ABS
|
82 000
|
EV
|
1
|
Hyundai Kona
|
akku
|
70 000
|
EV
|
1
|
Chevrolet Bolt EV
|
akku
|
27 600
|
hibrid
|
1
|
Chrysler Pacifica
|
akku
|
4500
|
hibrid
|
7
|
BMW 530e, xDrive30e, Mini Cooper Countryman All4 SE, i8, 330e, 745Le xDrive, & X5 xDrive45e
|
akku
|
2800
|
hagyományos üzemanyag
|
2
|
McLaren Senna & 720S
|
üzemanyagszivárgás
|
Vissza
Ezt a hírt eddig 1606 látogató olvasta. |