Híreink

Hatalmas veszélyesanyag-baleset az Egyesült Államokban

2023. február 14. 14:29

Egy, az ohiói East Paletine területén február 3-án bekövetkezett vonatszerencsétlenség következtében jelentős mennyiségű veszélyes anyag, többek között bizonyítottan rákkeltő vinil-klorid került a környezetbe. A balesetnek logisztikai és biztonságtechnikai vetületei is vannak, de az igazi kérdés, hogy milyen hosszútávú következményekkel kell számolniuk a területen élőknek.


A baleset

2023. február 3-án Ohióban egy, a Norfolk Southern nevű szállítmányozási cég (amely az Egyesült Államokban több, mint 30 ezer kilométernyi vasútvonalat működtet) vasúti szerelvénye kisiklott.

Az érintett ötven vasúti kocsiból tízben veszélyes anyagokat – etilén-glikol-monobutilétert, etilhexil-akrilátot és vinil-kloridot – szállítottak, így a hatóságok kiürítést rendeltek el a környéken.

A főbb megnevezett veszélyes anyagok

  • Etilén-glikol-monobutiléter: gyúlékony, 60° C felett robbanásveszélyes gőz/levegő keverékek keletkezhetnek; bőrön át felszívódó, belégzés és bőrön át felszívódás esetén többek között fejfájást, hányingert okozhat.
  • Etilhexil-akrilát: gyúlékony, 82° C felett robbanásveszélyes gőz/levegő keverékek keletkezhetnek; belégzés és bőrkontakt útján jellemzően inkább irritációt okozhat.
  • Izobutén: rendkívül tűzveszélyes gáz, bőrkontakt esetén fagyásos sérüléseket okozhat
  • Vinil-klorid: manapság gyakorlatilag kizárólag a PVC-gyártás alapanyagaként használatos. Habár az akut toxicitása alacsony – belélegezve szédülést, fejfájást, eszméletvesztést okoz, irritálja/izgatja a szemet, bódulatot vált ki – rákkeltő anyagnak számít.

 

A „bűnös”: vinil-klorid

A balesetben elsősorban az öt vagonnyi vinil-klorid kijutása jelentette a problémát; egyrészt, mert rákkeltő hatása emberekben is bizonyított, másrészt, mert a hatóságok által elrendelt kontrollált égetés során hidrogén-klorid és foszgén szabadul fel (utóbbi az első világháború során harci gázként lett hírhedt).

A környezetvédelmi hatóság (EPA) folyamatos méréseket végzett a helyszínen, de a mérőállomások nem rögzítettek egészségügyi határérték feletti értékeket. A közelben lévő két folyó vizében ugyanakkor február 8-án olajfoltokat fedeztek fel, amely nagy valószínűséggel a sérült kocsik mellől a kontrollált égetés céljából a talajra engedett, majd onnan az élővízbe szivárgott vegyi anyag lehet. A további kontaminációt a szállítmányozási cég szakértői gátakkal és felszívó anyagokkal igyekeztek megállítani.

 

Szállítmányozás: a probléma forrása?

Az egész esemény újra felhívja a figyelmet egyrészt a nem megfelelő vasúti biztonsági szabályokra, másrészt a nem elég jól optimalizált termelési láncokra. 

Az Egyesült Államokban előállított vinil-klorid nagyjából 10%-át nem a termelés helyszínén használják fel PVC gyártására, hanem akár nagy távolságokra szállítják vasúton vagy vízi úton. Ez pedig nem kevés alkalmat jelent: a Chlorine Institute – egy, többek között vinil-klorid forgalmazásával foglalkozó cégek szakmai szövetsége – adatai szerint 2021-ben nagyjából 20 ezer vasúti vinil-klorid szállítmány volt úton az USÁ-ban. És mivel csak Ohióban ez volt a harmadik vasúti szerencsétlenség tavaly október óta, komoly kérdések merülhetnek fel a veszélyesanyag-szállítmányozást illetően.

Mindenesetre az EPA által jegyzett, február 11-én kibocsátott ún. „notice of liability letter” (az Egyesült Államok jogrendjében ez kb. egy incidens kapcsán valakit felelősként megnevező irat) is jelzi, hogy a szállítmányozó cég számíthat felelősségre vonásra. Hogy milyenre, az még kérdéses: a mérések egyelőre nem zárultak le.

 

források:

The Intelligencer

NPR.org

Chlorine Institute

EPA Ohio

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1012 látogató olvasta.