Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Valósághű oktatás szimulátorral – repülőgépet oltottunk2019. február 14. 12:42 A Rosenbauer fejlesztési filozófiája a járművet üzemeltető tűzoltó maximális kiszolgálására épül. Ehhez a digitalizáció és a hálózatok korában, azok vívmányait bevetve már a tűzoltó járművekben is alkalmazott gyakorlatias megoldások egyike a szimulátorral támogatott oktatás. A siker mértéke pontosan elemezhető. Milyen szögből kellett volna megközelíteni a tüzet? Honnan, hogyan, milyen sugárképpel? Kipróbáltuk, működött. Vezetési és bevetési tréning A szimulátorok óriási előnye, hogy a jármű vezetőfülkéje az eredeti járműfülke pontos mása, minden kezelőszerve ott van, ahol az eredetiben. Persze a tűzoltóautók vezetőfülkéje egyben a bevetéshez szükséges eszközök kezelőszerveinek is helyet ad, így a beavatkozás fülkéből irányítható feladatainak oktatására is lehetőséget biztosít. Ezzel a lehetőséggel az oktatásmódszertan és az informatikai eszközök fejlődésével egyre inkább élhetünk. A gépjárműfecskendők vezetői számára készített szállítható szimulátor konténer ma már egyre több helyen ismert, ahol rendkívül változatos útvonalon (autópálya, városi, normál közúti) és számos veszélyes forgalmi szituációban a járművezető reakciói és a jármű menetadatai dokumentálhatók és utólag értékelhetők, mindezt a vezetési gyakorlatokat messze meghaladó hatékonysággal és lényegesen kisebb költséggel/veszéllyel jár. Ugyanakkor, a tapasztalatok szerint ez is képes a váratlan forgalmi szituációkban „megizzasztani” a vezetőt.
Repülőtéri szimulátor A repülőtéri tűzoltóautók kezelői számára kifejlesztett szimulátor ennél sokkal többet akar: a valósághű bevetési szituációkban az oltási műveleteket gyakoroltatni, miközben minden mozdulatot műszerek figyelnek és értékelnek. A szimulátor mindenben megegyezik az adott jármű kezelőszerveivel, ahol a haladó jármű környezetét a szélvédőre és a visszapillantó tükrökre vetített kép mutatja. Az országúti forgalom is megizzasztotta a próbára vállalkozókat, s utána valóságos show volt a repülőtéri Panther vezetése és a kényszerleszállást végző katonai gép, majd a tankolásnál a nagy utasszállító alatt kigyulladó üzemanyagtócsa és hajtóműtűz eloltása. Mindeközben a jármű fedélzeti rendszerei segítségével, néhány kézmozdulattal lehetett irányítani a vízágyút, meghatározni a sugárformát-, távolságot-, szöget-, képet. Mondanom sem kell eltérő sikerrel. A siker mértéke az irányítóval pontosan elemezhető, milyen szögből kellett volna megközelíteni az adott tüzet, honnan, hogyan rávezetni, milyen sugárképpel, habbekeveréssel, stb.
A szimulátor legfőbb ismérve, hogy hűen adja át az eredeti élményt. A gép visszajelzést ad a terepről (például egy kanyarban a kormányra ható ellenerővel). Az összesen öt, egyenként 140 cm átmérőjű monitor – kettő az első szélvédő helyén, kettő oldalt, egy pedig a tetőn – UHD felbontásban (vagyis a Full HD kétszeresével) jeleníti meg a „külvilágot”. Ennek különösen nagy jelentősége van: a tréner ugyanis szinte bármilyen szituációt elő tud állítani.
Videó a szimulátor képességeiről:
Ezt a hírt eddig 1655 látogató olvasta. |