Híreink

Valósághű oktatás szimulátorral – repülőgépet oltottunk

2019. február 14. 12:42

A Rosenbauer fejlesztési filozófiája a járművet üzemeltető tűzoltó maximális kiszolgálására épül. Ehhez a digitalizáció és a hálózatok korában, azok vívmányait bevetve már a tűzoltó járművekben is alkalmazott gyakorlatias megoldások egyike a szimulátorral támogatott oktatás. A siker mértéke pontosan elemezhető. Milyen szögből kellett volna megközelíteni a tüzet? Honnan, hogyan, milyen sugárképpel? Kipróbáltuk, működött.


Vezetési és bevetési tréning

A szimulátorok óriási előnye, hogy a jármű vezetőfülkéje az eredeti járműfülke pontos mása, minden kezelőszerve ott van, ahol az eredetiben. Persze a tűzoltóautók vezetőfülkéje egyben a bevetéshez szükséges eszközök kezelőszerveinek is helyet ad, így a beavatkozás fülkéből irányítható feladatainak oktatására is lehetőséget biztosít. Ezzel a lehetőséggel az oktatásmódszertan és az informatikai eszközök fejlődésével egyre inkább élhetünk.

A gépjárműfecskendők vezetői számára készített szállítható szimulátor konténer ma már egyre több helyen ismert, ahol rendkívül változatos útvonalon (autópálya, városi, normál közúti) és számos veszélyes forgalmi szituációban a járművezető reakciói és a jármű menetadatai dokumentálhatók és utólag értékelhetők, mindezt a vezetési gyakorlatokat messze meghaladó hatékonysággal és lényegesen kisebb költséggel/veszéllyel jár. Ugyanakkor, a tapasztalatok szerint ez is képes a váratlan forgalmi szituációkban „megizzasztani” a vezetőt.  

 

Repülőtéri szimulátor

A repülőtéri tűzoltóautók kezelői számára kifejlesztett szimulátor ennél sokkal többet akar: a valósághű bevetési szituációkban az oltási műveleteket gyakoroltatni, miközben minden mozdulatot műszerek figyelnek és értékelnek.

A szimulátor mindenben megegyezik az adott jármű kezelőszerveivel, ahol a haladó jármű környezetét a szélvédőre és a visszapillantó tükrökre vetített kép mutatja. Az országúti forgalom is megizzasztotta a próbára vállalkozókat, s utána valóságos show volt a repülőtéri Panther vezetése és a kényszerleszállást végző katonai gép, majd a tankolásnál a nagy utasszállító alatt kigyulladó üzemanyagtócsa és hajtóműtűz eloltása. Mindeközben a jármű fedélzeti rendszerei segítségével, néhány kézmozdulattal lehetett irányítani a vízágyút, meghatározni a sugárformát-, távolságot-, szöget-, képet. Mondanom sem kell eltérő sikerrel. A siker mértéke az irányítóval pontosan elemezhető, milyen szögből kellett volna megközelíteni az adott tüzet, honnan, hogyan rávezetni, milyen sugárképpel, habbekeveréssel, stb.

 


Közelítünk a kárhelyhez

 


Az első próbálkozás: félre...

 


...második próbálkozás: siker!

 


Üzemanyagtócsa és hajtóműtűz

 


Még nem az igazi...

 


Oltás habbekeveréssel

 

A szimulátor legfőbb ismérve, hogy hűen adja át az eredeti élményt. A gép visszajelzést ad a terepről (például egy kanyarban a kormányra ható ellenerővel). Az összesen öt, egyenként 140 cm átmérőjű monitor – kettő az első szélvédő helyén, kettő oldalt, egy pedig a tetőn – UHD felbontásban (vagyis a Full HD kétszeresével) jeleníti meg a „külvilágot”. Ennek különösen nagy jelentősége van: a tréner ugyanis szinte bármilyen szituációt elő tud állítani.

 

Videó a szimulátor képességeiről:

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1655 látogató olvasta.