Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Liverpool parkolóház tűz – Hogyan éghet le 1000–1400 autó?2018. január 02. 09:58 Szilveszter este Liverpool egyik 1600 járművet befogadni képes, többszintes parkolóházában az összes jármű megsemmisült egy ott keletkezett tűzben. A hatóságok szerint nagy valószínűséggel nem szándékos gyújtogatás volt a kiváltó ok. Kb. 1000-1400 autó semmisült meg. Hogyan fordulhat elő egy ilyen méretű tűz? Mennyi idő alatt ég le egy jármű, milyen hőfejlődéssel lehet számolni és mennyi idő alatt terjed át egy másik járműre a tűz? A hatszintes oldalt nyitott parkolóházban egy nyílttéri tűzterjedéssel kell számolni. Ilyen épületekben beépített oltóberendezés létesítése nem kötelező és a jelek szerint beépített tűzjelző berendezés sem volt. Miután a rendőrség közlése szerint a kikötői dokkok övezetében lévő, 1600 autót befogadni képes Kings Dock utcai parkolóházban minden ott lévő jármű megsemmisült, s a járművek számát 1000-1400 közöttire becslik a hírforrások hatalmas tűz keletkezett.
Mire lehet számítani egy parkolóházban, ha egy kocsi kigyullad? Milyen lesz a tűzterjedés, a füstgázok és a füstsűrűség? A kérdésekre keresve a választ külföldi kísérleteket és bekövetkezett eseteket vehetünk figyelembe. Az egymás mellett álló autók égését és tűzátterjedési viselkedését kutató német (holland, finn) vizsgálat sorozatot tanulmányoztuk a Védelem korábbi számában.
Időtényező Egy garázstűz kifejlődésénél kérdés, hogy egy vagy több égő autóval kell-e számolni, mikor és milyen körülmények között feltételezhető tűzátterjedés és hogyan alakul az energia-felszabadulási folyamat több égő autónál. A kísérletek eredményei összefoglalva:
Minél később következett be a szélvédő sérülése, annál gyorsabban jött ezután létre a flashover (a belső tér felmelegedése miatt). A szélvédők betörésének időpontja a különböző szélvédők minőségétől és a gépkocsin belüli szellőzési feltételektől függhettek. A gumik a jármű teljes égése után 2,5-6 perc elteltével "sziszegve", "durrogva" leeresztettek, mielőtt még égni kezdtek volna. Az égési füst színe a műanyag karosszériás járműnél a sötéttől a nagyon sötétig terjedt. A legintenzívebb tűzfázisban (600 oC feletti tűztér hőmérséklet) a füst színe átmegy fehérbe.
A felszabaduló energia A tűznél összesen felszabaduló energia egy kisebb acél karosszériás járműnél kb. 3 GJ értékű. Egy kisebb műanyag elemekkel ellátott karosszériájú járműnél a felszabaduló energia duplája lenne, mint egy hasonló acélkarosszériás járműnél. A Citroenhez hasonló acélkarosszériás középosztálybeli járműnél ez az érték 4 GJ körüli. Az 1988 évjáratú Citroen BX energiamennyisége elérte a 7,5 MW-os csúcsértéket, illetve a 4,5 MW-ot (ez a pótlólag az autóba helyezett utazótáskáknak és a ¾ részig töltött üzemanyagtanknak tudható be). Egy műanyag-karosszériás Renault Espace égésekor az összesen felszabadult energia 7 GJ volt, a maximális energia mennyiség 5 MW.
Tűzkísérlet egymás mellett álló autóknál Az első járműre a tűz 12 – 31 perc között átterjedt, ezután, az első tűzátterjedést követően, már a második perc után bekövetkezett a második tűzátterjedés.
Mennyi idő van a hatékony tűzoltói beavatkozásig? Egy időbeni tűzjelzés és gyors tűzoltói beavatkozás a további tűzterjedést meg tudja akadályozni, de a kísérletek ennek időbeli korlátait is megmutatták.
Mindezek a vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy egy ilyen hatalmas tűz kialakulása, késői észlelés esetén, egy jármű meggyulladásától is lehetséges. Kifejlett tűznél a hatékony tűzoltói beavatkozás a tűz továbbterjedésének megakadályozására és az épületszerkezetek hűtésére korlátozódhat.
Források: http://edition.cnn.com/2018/01/01/europe/liverpool-car-park-fire-intl/index.html https://24.hu/kulfold/2018/01/01/tobb-szaz-auto-egett-a-liverpooli-tuzveszben/ https://totalcar.hu/magazin/hidegindito/2018/01/01/januar_1/
Szakirodalom:
Fotók: Merseyside Fire & Rescue / EPA, Mike Quek/PA Wire, SkyNews
Ezt a hírt eddig 2390 látogató olvasta. |