Termékek


Műszaki

HEROS AQUADUX középkategóriájú gépjárműfecskendő

A HEROS Zrt. szerződést írt alá veszélyes ipari üzemekkel középkategóriájú gépjárműfecskendők gyártására és szállítására. A 2000 literes víztartállyal rendelkező AQUADUX fantázianévre hallgató tűzoltógépjárművek felépítménye „CORAL” technológiával készül. Újdonság, hogy 4 x 2-es országúti alvázra kerülnek, ami végre szakítást jelent a hazai beszerzési gyakorlat 4 x 4-es, összkerékhajtású szemléletével.

HEROS AQUADUX középkategóriájú gépjárműfecskendő
 
A HEROS Zrt. szerződést írt alá veszélyes ipari üzemekkel középkategóriájú gépjárműfecskendők gyártására és szállítására. A 2000 literes víztartállyal rendelkező AQUADUX fantázianévre hallgató tűzoltógépjárművek felépítménye „CORAL” technológiával készül. Újdonság, hogy 4 x 2-es országúti alvázra kerülnek, ami végre szakítást jelent a hazai beszerzési gyakorlat 4 x 4-es, összkerékhajtású szemléletével.
A 4 x 2-es alváz lehetővé teszi olcsóbb és alacsonyabb fecskendők gyártását,
tárcsafékes első futóművel úgy, hogy a tűzoltási paraméterek mindenben
továbbra is megfelelnek a szabvány követelményeinek és a tűzoltóságok
igényeinek.
Az első járművek 2009. április 29-én Kecskeméten az Országos
Flórián napon mutatkoztak be, s azóta olyan helyeken szolgálnak, mint pl. a
Dunaújvárosi Papírgyár védelmét szolgáló VÉD-SZ Kft.
 
HEROS AQUADUX KÖZÉPKATEGÓRIÁJÚ TŰZOLTÓ GÉPJÁRMŰFECSKENDŐ MŰSZAKI LEÍRÁS
l. Általános leírás
 
A „ Középkategóriájú” gépjárműfecskendő kialakítása megfelel az MSZ EN 1846 szabvány előírásainak, amennyiben attól eltérően megrendelő  másként nem rendelkezik.
A tűzoltó jármű új terméknek minősül, azaz a gépjárműfecskendő forgalomba helyezve sem Magyarországon, sem pedig külföldön nem volt, továbbá a gyártás és a forgalomba helyezés időpontja között eltelt idő nem több 6 hónapnál.
A jármű megfelel a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott – a szállítás tervezett időpontjában hatályos – követelményeknek.
 
A gépjármű és a beépített berendezések, valamint a felszerelések (málha) rendelkeznek magyar nyelvű kezelési utasítással. Átadása forgalomba és üzembe helyezett állapotban, hatósági jelzésekkel és okmányokkal ellátva történik.
 
A gépjárműfecskendő a 31/2001. (XII.19.) BM Rendeletben foglaltaknak megfelelően a teljesítési határidejére rendelkezik „Tűzvédelmi Megfelelőségi Tanúsítvánnyal”.
 
A gépjárműfecskendőhöz biztosítjuk a jogszabályban előírt jótállási és alkatrészellátási kötelezettséget (a teljesítést igazoló jegyzőkönyv aláírásának dátumától számítva). A teljes körű jótállási idő alatt a javítás magyarországi szervizben biztosított. A 31/2001. (XII.19.) BM Rendeletben foglaltaknak megfelelően az ajánlattevő, mint szerviz rendelkezik OKF engedéllyel.
 
A gépjárműfecskendő 1+5 fő tűzoltó szállítására alkalmas. Legalább 2.000 liter víz szállítására alkalmas. Szivattyú teljesítménye minimum 2400 liter/perc 10 bar nyomásnál
 
A gépjárműfecskendő:
                        járműrésze         tűzpiros          (RAL 3000)
                        lökhárítója          fehér              (RAL 9010)
                        kerékjárata        fehér              (RAL 9010)
 
A vezetőfülke homlokfelületén fehér színű (RAL 9010) tükörírású, legalább 200 mm betűmagasságú TŰZOLTÓSÁG felirat kerül elhelyezésre.
 
A gépjárművön a tűzoltó és műszaki mentő felszerelések elhelyezésére megfelelő málhaterek vannak kialakítva.
 
A gépjármű eszközein, a kezelési utasítással összhangban, a kezelést mutató feliratokat magyar nyelven vannak feltüntetve.
 
Az ajánlattevő díjmentesen vállalja gépjárműfecskendő használatának betanítását oktatás keretében járművenként min. 8 fő részére.
 
2. Járműtechnikai adatok
 
Az alapjármű típusa Renault Midlum 220.10. Közúti használatú, elől aláfutásgátlóval, hátul aláfutásgátló nélkül szerelt alváz. Hátul záró kereszttartó nélkül, elöl levehető vonószemmel.
 
 
2.1 Főbb méretek, tömeg
 
2.1.1 Közlekedési méretek:
Teljes hossz:                                                  max. 5.923 mm
Szélesség:                                                      max. 2.500 mm
Magasság terheletlen, de tető málházással:      max. 2.900 mm
Szabad magasság (elől):                                 max.   203 mm *
Tengely alatti magasság (hátul):                       max.   192  mm *
 
*terhelt össztömeggel
 
2.1.2 Fordulási méretek
A fordulókör sugara:                                      max. 6.400 mm.
 
2.1.3 Tömegek, tengelyterhelések
 
Terhelt össztömeg:                                         max. 10.000 kg
Tengelyterhelés elől:                                       max.   4.000 kg                                                         hátul:       max.   7.000 kg
Egy tűzoltó számítási tömege:                          max.         90 kg
 
 
2.2 Motor
 
A DXi5 típus jelű meghajtómotor 4 hengeres, soros, diesel üzemű, folyadékhűtéses, 158 kW (220 LE, 2300 f/perc) teljesítményű, turbófeltöltéses, töltőlevegő visszahűtéses, Common Rail rendszerű. A motorteljesítmény a terhelt össztömeg minden 1000 kg-jára 15,8 kW. A motor károsanyag kibocsátása megfelel az EURO-IV követelményeknek. Elektromos előmelegítővel van ellátva.
 
 
2.3. Erőátvitel
 
2.3.1 Sebességváltó
 
A gépjárműfecskendőnek 6 előremeneti és 1 hátrameneti fokozatú, szinkronizált kézi kapcsolású SERVOSHIFT rásegítős sebességváltója van.
 
2.3.2 Mellékhajtómű
 
A mellékhajtás alkalmas a szivattyú teljesítményfelvételének 1.3-szorosának tartós átvitelére 35 ºC környezeti hőmérséklet mellett. A mellékhajtómű ki és bekapcsolását (járó motor mellett) a vezetőfülkéből és a szivattyútérből is biztosított. Biztosítja a szivattyú hajtását menet közbeni oltás esetén is.
 
 
2.3.3 Hajtásképlet
 
A gépjármű 4x2-es kerékképletű. Kerekek közötti, zárható differenciállal rendelkezik.
 
2.4 Futómű rugózás
 
Elöl felfüggesztés erősített parabolikus laprugók, teleszkópikus lengéscsillapítókkal, stabilizáló rúddal. Hátul Aszimmetrikus hátsó parabolikus laprúgók, stabilizáló rúddal.
 
 
2.5 Fékberendezés
 
A gépjármű fékberendezése megfelel az ENSZ - EGB 13-as előírásainak. A kétkörös elektropneumatikus fékrendszer, két független körrel, elektronikus EBS vezérléssel, tárcsafékekkel. Lassításkor a nyomaték szabályozása a kerekek között. Vészfék rásegítő. Fékezés hatékonyságát ellenőrzőrendszerrel ellátva. A járműbe blokkolásgátló /ABS/ berendezést van beépítve. Automatikus fékbetét utánállítás.
 
Parkolófék pneumatikus működtetésű, rúgóerőtárolós fékmunkahengerek által működtetett.
 
A fékrendszer rendelkezik a levegő utántöltését biztosító kioldható csatlakozóval.
 
 
2.6 Vontató és vonóberendezés
 
A jármű elején a gépjármű vontatására alkalmas vonó csatlakozást van elhelyezve.
 
 
2.7 Kormánymű
 
Hidraulikus szervokormány, amely rásegítés nélkül is alkalmas a jármű kormányzására.
 
 
2.8 Elektromos berendezések
 
2.8.1 Áramfejlesztő, akkumulátor
 
A jármű 24 V-os elektromos hálózattal rendelkezik. Generátorteljesítmény minimum 2400 W.
Akkumulátor kapacitás 2x12 V 170 Ah.
 
2.8.2 Világító berendezések
Megfelel a vonatkozó európai előírásoknak és az alábbi kiegészítéseknek:
- halogénfényszórók,
- elöl két ködfényszóró (24 V 70 W),
- hátul köd zárófény,
- hátrameneti lámpa,
- ajtónyitás által vezérel vezető- és kezelőfülke tér világítás,
- redőny nyitással működtethető málhatér világítás,
- hátul munkatér világítás
- fülkéből vezérelhető külső áramtalanító.
 
2.8.3 Megkülönböztető jelzés
 
A vonulás közbeni biztonságot szolgálja a kéthangú FIAMM légkürt /kompresszorkürt/, valamint a beszéd kihangosítására is alkalmas EVITON 100 M típusú elektromos szirénavezérlő egység és az AL-257 típusú Federal Signal hangsugárzó. A megkülönböztető jelzés vezérlője, valamint a kihangosító kezelőszervei menet közben mindkét első ülésből elérhetők. Elől a vezetőfülke tetején kettő kékszínű körforgó lámpa, a hátfalon két beépített kék színű villogólámpa (24V 70 W). Kiegészítő megkülönböztető lámpák (2x24 V 70 W,) a jármű elején, amely lámpa fénye a vezetőt nem zavarja.
 
A megkülönböztető jelzések hallhatóság vonatkozásában kielégítik a – jelenleg érvényben lévő – vonatkozó magyar előírásokat.
 
2.8.4 Elektromos csatlakozások
 
A motort előmelegítő berendezéshez és az akkumulátorok töltéséhez töltőcsatlakozót van kiépítve a vezető oldali ajtó nyitott állapotában működtethetően.
 
Elektromos csatlakozások (2-2 db) a vezetőfülkében a kézilámpa és rádiótöltőkhöz
(12 V min.10 A).
 
A vezetőfülkében elektromos csatlakozás a keresőlámpa részére, amely mindkét ülésből elérhető legyen.
 
 
2.9 Vezetőfülke
 
A gépjárműfecskendő dupla fülkéje 6 fő számára kialakított ülőhellyel, 4 ajtóval. Az ajtók 90º fokban nyithatók. Hidraulikus fülkebillentéssel ellátva. Nagylátószögű 2 db tükörrel, 1 db járda tükörrel van ellátva.
 
Állítható, biztonsági öves vezető és parancsnoki ülés. A parancsnoki ülés könyöktámasszal ellátva. Hátul 4 férőhelyes utaspad, szövetborítással, biztonsági övekkel, 268 literes tárolódobozzal az utaspad alatt. Hátsó üléseknél kapaszkodók. Hátul 4 db légzőkészülék tartóval szerelve.
 
A műszerfalba integráltan van elhelyezve:
- digitális sebesség kijelző;
- analóg fordulatszámmérő;
- analóg üzemanyag mennyiségmérő;
- motor hőmérsékletmérő.
 
Műszerek, kapcsolók, jelzők:
- üzemóra számláló;
- levegő nyomásmérő;
- külső hőmérsékletmérő;
- SAE csatlakozó (jármű információ gyűjtéshez);
- megkülönböztető jelzés kapcsolók;
- 2+1 fokozatú ablaktörlő kapcsoló, ablakmosó kapcsoló;
- fényszóró kapcsoló;
- sebességváltó és parkolófék kapcsoló a műszerfalon.
 
A vezetőfülkében levő felszerelések rögzítetése biztosítja, hogy azok a gépjármű felborulásakor és/vagy ütközésekor ne eshessenek ki, sérülést ne okozzanak. A padlóburkolat mosható és csúszásmentes, minden egyéb burkolat jól tisztítható.  A vezetőfülkét a málhatértől el van választani.
 
A vezetőfülkében két kezelőhelyes rádió adó-vevőt van beépítve, amely két személy által menetközben jól kezelhetően.
 
 
3. Eszköztároló tér (Málhatér)
A málhaterek a gépjármű vezetőfülkéje mögötti részen a hátsó tengely fölött, előtt és mögött vannak kialakítva. A málhaterek zárhatóságát oldalanként három, zárórudas kulcsos zárszerkezettel rendelkező redőny, míg hátul egy felnyíló ajtó biztosítja. A hátsó tengely előtti és mögötti rész mélyített kialakítású, a nehéz és könnyen elérendő felszerelések tárolása céljából. A málhaterek a jobb kezelhetőség, rakodhatóság és hozzáférhetőség céljából kiforduló tartókkal kerülnek felszerelésre. 
 
A szivattyú a hátsó szivattyútér felnyíló ajtaja mögötti térben a segédvázra van rögzítve. A vízszivattyú oldalankénti két-két nyomóági kivezetése a hátsó oldal málhatérben, alul kap helyet. Az alsó málhaterek lehajtható ajtói fellépőként használhatóak.
 
A redőnyzár és a felnyíló ajtó szerkezete biztonságosan záródó, valamint kis erővel (max. 50 N) nyitható. Valamennyi felszerelés rögzített. A tető csúszásmentes bordás alumínium lemezzel borított. A tetőre a feljutást hátfallétra biztosítja. A tetőn van kialakítva a szívótömlő és létra tárolók, a tető lemez kétoldalt és hátul korláttal határolt.
 
A felépítményt korrózióálló anyagból készül, a HEROS CORAL technológiának megfelelően. HEROS CORAL rendszer, önhordó alumínium lemezekből és rozsdamentes acél alsó vázkeretből álló ragasztott és csavarozással összeerősített felépítmény, amely alkalmas a szakfelszerelések elhelyezésére.
 
A málhaterek belső világítással, valamint gyorsoldású csattal oldható ipari tépőzáras rögzítő hevederekkel vannak ellátva. A málhatérben valamennyi felszerelés rögzíthető. A rögzítő- és elválasztó-, valamint tartóelemek korrózióálló anyagból készülnek. A felépítmény mindkét oldalon 3-3 redőnyös málhatérrel rendelkezik, teljes hosszában málházható.
 
A málházás a megrendelő igényi szerint.
 
A szivattyú kezelőterében van a beépített rádió adó-vevő második kezelőhelye kialakítva.
 
  
4. Tűzoltás-technika
 
4.1 Víztartály
 
A 2.000 liter űrtartalmú üvegszál erősítésű tartály anyaga műanyag (üvegszálerősítésű poliésztergyanta).
A tartályt el van láttva:
- búvónyilással,
- hullámtörő lemezekkel,
- túlfolyó és szellőzőrendszerrel,
- tartályürítő csatlakozással a szivattyúhoz /NA 125/,
- külső feltöltő csatlakozóval /NA 65/, melybe szűrő, elzáró szelep és a külső töltőnyomás ellenőrzését szolgáló manométer van beépítve,
- ülepítővel kialakított ürítő csappal,
- üzemközbeni tartálytöltés csatlakozóval.
 
A tartály kialakítása olyan, hogy benne semmilyen üzemmódban túlnyomás vagy vákuum ne alakulhat ki. A tartály a járműhöz rugalmasan van rögzítve. A töltő és ürítő vezetékekbe gumi kompenzátorok vannak beépítve a rezgés és az elmozdulás okozta igénybevétel csökkentésére.
 
 
4.2. Szivattyú
4.2.1.  Normál- és magasnyomású szivattyú
A szivattyú az alábbi követelményeknek felel meg:
-         névleges vízszállítás normál nyomáson min. 2400 liter/perc, magas nyomáson min. 300 liter/perc,
-         névleges vízszállításhoz tartozó nyomás            normál nyomásnál min. 10 bar, magas nyomásnál min. 40 bar,
-         névleges vízszállításhoz tartozó szívómélység min. 3 m,
-         nyomóoldalon normál- és magasnyomású manométerrel, a szívóoldalon mano-vacumméterrel, ellátva,
-         szívóoldalon szűrő, valamint elzárószerelvény – szívó csonkon, (a szívócsonk a jármű hátsó részére, max. 1200 mm magasságban kivezetve.)
-         tartályleeresztőn elzáró-szerelvény,
-         min. 4 db „B” méretű nyomócsonk (a jármű jobb és bal oldalára max. 1200 mm magasságban kivezetve 2-2 db),
-         1 db magasnyomású gyorsbeavatkozó csatlakozás,
-         üzemközbeni tartálytöltő csatlakozás,
-     víz-habágyú csatlakozó (a málhatér tetőn) 1 db „A” jelű kapocs.
A tűzoltó szivattyú megfelel az EN 1028-2 szabványnak. A szívó és nyomócsonkokat max. 1200 mm magasságban, hátsó illetve oldalsó irányban alulra vannak kivezetve. A szívócsonkokba szűrő van beépítve. A járművön elhelyezett szívó és nyomócsonkok kupak kapcsokkal vannak szerelve.
 
 
4.2.2. Légtelenítő szivattyú
 
A légtelenítési idő 7,5 méterről (10 m hosszú „A” szívótömlő esetén) legfeljebb 1 perc.
 
A légtelenítő szivattyú működtetése automatikus, mindaddig működik, amíg a nyomóoldali nyomás a 2 bar-t el nem éri. A légtelenítő szivattyú működtetése miatt a szivattyú fordulatszámát nem kell korlátozni.
                                  
 
4.3. Gyorsbeavatkozó
A gyorsbeavatkozó HEROS gyártmányú a szivattyúterében felül elhelyezett 1 db magasnyomású, elektromos visszacsévélésű gyorsbeavatkozó van beépítve. Szükség esetén kézi működtetésre is lehetőség van. A tömlő hossza 60 m belső átmérője legalább 25 mm. A tömlő végére Storz 38 kapoccsal csatlakoztatott elzárható, változtatható vízátbocsátású, kombinált AWG pisztoly sugárcső kerül felszerelésre.
 
 
4.4 Habbekeverés
A habbekeverő bekeverési rátája 0-6 % között állítható, a szabályozónak 3 % és 6 % értéknél ütközik. A habbekeverő csak külső habképzőanyag forrásról működtethető.                                                               
 
 
4.5 Víz-habágyú
Víz-habágyú RM24 M típusú, szállítási teljesítménye 2400 l/perc/10 bar. A víz-habágyú a felépítmény tetején kerül elhelyezésre oldható csatlakozással ("A" kapocs). A vízágyú kezelőhelyéről az ágyú vízellátásának nyitása-zárása és a motorfordulat (a víznyomás) szabályozható. A habfeltét cső szórt és kötött nehéz hab előállítását is biztosítja. A vízsugár szórt és kötött sugárkép között állítható. A víz-habágyú a tetőn kerül málházásra. Kézi működtetésű.
 
5. Felszerelések (Málha)
A megrendelő biztosítja.
 Járműtartozékok
      -    gépkocsiemelő, komplett         1 db
      -    gyári szerszámkészlet               1 db
      -    elakadásjelző háromszög          1 db
      -    izzókészlet                                1 db
      -    pótkerék (lazán szállítva)          1 db
      -    vonórúd (2 m-es)                     1 db
      -    kerékkitámasztó ék                  2 db
 
6. Opcionális ajánlat avartűz-oltó
 
A járművet a fülke elején alul minimum 3, összesen min. 120 l/perc vízszállítással rendelkező porlasztófejjel felszerelt avartűz-oltó berendezéssel és a jármű jobb oldalán kiegészítő rézsűoltóval lehet ellátni. A rézsűoltó külön nyitható.
 
 
 
 
 
 
 
 

Vissza

Ezt a hírt eddig 3319 látogató olvasta.