Termékek


Műszaki

HEROS Mini Rescue könnyű kategóriájú műszaki mentő

19 darab kis hazai közúti gyorsbeavatkozó készült a HEROS-nál, olyan, amely a közúti baleseteknél nagyon hasznos segítőtárs lehet a sérült járművekből a gyors és szakszerű élet- és vagyonmentés végrehajtására.

A hordozójármű
 
A Mercedes-Benz Sprinter 518 CDI/36 összkerékhajtású zárt gépkocsi adja az alapot, amelyet 4 tonna vonóerejű rejtetten szerelt kötélcsörlővel is elláttak. A hordozójármű 5 t teherbírású kapcsolható összkerékhajtású hátul duplakerekes kivitelű. A motor EURO IV előírásoknak megfelelő V 6-os turbó diesel levegő visszahűtéses közvetlen befecskendezéses 2987 cm3 –es 184 LE diesel erőforrás. Csendes járású és dinamikus, kéklámpával 100 km/h sebességnél is személygépkocsihoz hasonlító gyorsulást biztosít a felmálházott járműnek. Tapasztalataim alapján a sebességhatároló automatika normál üzemben 94 km/h sebességnél leszabályoz, de a kéklámpa felkapcsolását követően a végsebesség 150 km/h, ami a magyar mellékutak állapotát tekintve veszélyes is lehet. Bár az autó futóműve - elől független felfüggesztés, hátul merev hátsóhíd - nagyon jól kezeli az aszfalt felgyűrődések és nyomvályúk okozta egyenetlenségeket.
 
A gépkocsivezető tevékenységét segítik az ABS, az ASR és ESP rendszerek. A fékrendszer is nagyon hatékony és megbízható. Elől-hátul tárcsafék rendszer ad biztonságot. A vezető biztonságát és kényelmét szolgálja az övfeszítéssel, överőhatárolóval ellátott automata biztonsági öv, vezető oldali légzsák, a fejtámasz, az elektromos ablakemelők, távirányítású centrálzár, vezetőülés magasságállítás, ajtó nyitásra is működő belsőtér megvilágítás, a fényszóró magasságállítás, a nagylátószögű aszférikus osztott külső visszapillantó tükrök és a fogasléces hidraulikus rásegítésű kormánymű.
A málhatér hozzáférését biztosítja a jobb és bal oldali tolóajtó és a hátulsó kétszárnyas 260° -ra nyitható ajtó.
A motor nyomatékát egy 6 sebességes szinkronizált sebességváltó továbbítja a kerekekhez. Kapcsolható összkerékhajtással és differenciálzárral, valamint terepfokozattal rendelkező erőátvitel révén a kapaszkodóképessége 76% max össztömeggel.
A jármű fel van szerelve 2000 kg-os gömb vonófejjel amely utánfutó vontatását teszi lehetővé.
 
Meg kell említeni, hogy a hordozójármű több részletében is pozitív irányban tér el felszereltségében az ugyanilyen típusú autószalonban kapható szériajárműtől azzal, hogy a tűzoltói sajátosságokra lett specifikálva. Ismerve az eddig átadott műszaki mentőszereket, kategóriájában a menetdinamikai tulajdonságai terén ezzel a járművel kapcsolatban pozitívak a tapasztalataim. Egy jó hordozójármű került a tűzoltóság használatába.
 
Járműtechnikai jellemzők
  • Motorteljesítménye akkora, hogy a terhelt össztömeg minden 1000 kg-ra 28,42 kW motorteljesítmény jut. Ennek megfelelően tiszteletet parancsoló a jármű gyorsulása (0-65 km/h -11,8 sec) és az utazósebessége (110 km/h) is. Végsebessége 154 km/h, amit megkülönböztető jelzés használata nélkül 90 km/h-ra korlátoznak.
  • A hajtómotor diesel üzemű V6 hengeres járműmotor, turbófeltöltéssel, töltőlevegő-visszahűtéssel, CDI common rail befecskendezés szabályozással. (EURO IV).
  • Kapcsolható, össszkerékhajtás kétfokozatú (terep) osztóművel. Differenciálzár: az első és hátsó tengelyen ASR elektronikus úton vezérelt fékdifferenciál, osztómű nyomatékelosztás 35-65% .
  • Valamennyi futómű rugózott. A rugózás képes az állandó tengely terhelés elviselésére, és segédenergiát nem igényel. Kanyar-stabilizátorral, lengéscsillapítással rendelkezik.
·        A gépjármű fel van szerelve 1 db, EDR mobil rádió adó-vevő készülékkel (Beépített mobil EDR terminál két kezelővel, GPS vevővel, gateway és választható átjátszó funkcióval. Tip. SRG3500 GPS (Sepura)
·        Hossza: 5910 mm, Szélessége: 1993 mm, Magassága: 2710 mm, terhelt össztömege: 4750 kg
 
Szépre sikerült
 
Tudjuk, hogy egy hordozójármű az önmagában csak egy piros színű tehergépkocsi, ami attól lesz tűzoltó gépjármű, hogy kialakítják az arra utaló tartozékokat. Felkerülnek rá a kéklámpák, a megkülönböztető hangjelzést adó berendezések, a terelőfény, a tájékoztató feliratok és díszítő elemek (lásd: gépjármű teteje). Bár tudom, hogy minden egyéni vélemény szubjektív, de ki merem jelenteni, hogy gépjárműves szemmel ez a műszaki mentő, mint tűzoltó autó nagyon szépre sikerült.
 
Mi van a belsejében?
 
A málhafelszerelés összetételét a közbeszerzés határozza meg, itt a gyártónak maximum a típus kialakításban és az elhelyezésben van mozgástere. Az elhelyezés terén van, ami adja magát: pl. nehéz eszközöket alsó, könnyűeket felső polcokra, aggregátor, folyamatos oltásra képes magasnyomású vízköddel oltó, hidraulikus mentőszerszám tápegység stb. Van, amit a műszaki mentés technológiai folyamata diktálta logika alapján célszerű elhelyezni: elektromos berendezések az aggregátor közelébe, a hidraulikus mentőszerszámok a tápegység környékére, az oltóvíz tartályok az UHPS közelébe. Az egyéb gyakran használt eszközöket a maradék lehetőségből választva könnyű, gyors kivehetőség érdekében jól hozzáférhető helyre tenni. (pl. láncfűrész, szélvédőüveg törő/vágó stb.) Ezeket az elveket a málhaelhelyezés során sikerült teljesíteni.
Meg kell említeni, hogy a gyártó a prototípus elkészítése során a hátulsó málharekesz kialakításával kapcsolatos észrevételeinket figyelembe vette és módosította a műszaki megoldást.
 
A felszerelések kiválasztása jól sikerült! A kor műszaki színvonalának megfelelő kialakítású eszközök kerültek a járműre. A műszaki mentési alapfeladatokhoz szükséges feszítő-vágó berendezéseken kívül, speciálisabb eszközök is bekerültek a málhába. Pl. pedálvágó, ajtónyitó készlet, emelő-feszítő henger stb., melyek az elsőként 2002-ben átadott szerekből még hiányoztak.
Kiemelném a kézi csörlőt, – ami szintén újdonság - mint málhafelszerelést, ami 3,5 tonna teherbírású 20 méteres kötéllel. A gyakorlatban már halastó partján elmerülő félben lévő lánctalpas markológépet sikerült kimenteni ezzel az eszközzel – fához kikötve - olyan
Helyen, ami normál tűzoltógépjárművel megközelíthetetlen volt, csak gyalogosan lehetett bevinni a felszerelést az un.  kézi vonókészüléket.
Tehát a málházat terén is abszolút pozitív elmozdulás tapasztalható a korábbiakhoz képest.
 
Észrevételek
 
A pozitívumok mellett azonban meg kell említeni néhány észrevételt is.
Ø      A hátulsó középső málhatérnél a Holmatro vágószerszám hordfogantyúja eléri a felette lévő tálca alját, kicsi a távolság.
Ø      A hidraulikus feszítő-vágó szerszámoknál praktikusabb, ha összeszerelt állapotban málházhatók.
Ø      A fa ékek és padlók puhafából készültek, a kemény rétegelt ragasztott padlók praktikusabbak.
Ø      Az UHPS-t a Marcali Tűzoltóparancsnokságon 2002 óta még egyszer sem használtuk. Biztos, hogy szükséges a műszaki mentőre, plusz 2 db víztartállyal? (Székesfehérváron sem használták még, a tartályt már ki is szerelték)
Ø      Alacsony nyomású emelőpárnára viszont, már a Balatonberényi körforgalomnál bekövetkezett lengyel buszbalesetnél nagy szükség lett volna, ami most sem szerepel a málházat kiírásában.
Ø      Dugólétra készlet valamennyi gépjárműfecskendőn van. Viszont a kamionmentéseknél szükséges állványlétra nincs, így célszerűbb lenne azt málházni helyette.
 
Természetesen mindenki igényének és területi sajátosságainak teljes mértékben megfelelő málházatot nehéz összeállítani ill. nem is lehet. Így biztos, hogy lesznek tűzoltóságok, amelyek változtatnak rajta, de összességében elmondható, hogy egy szép és korszerű, új hazai termék került a rendszerbe, melynek praktikussága a gyakorlatban vizsgázik.
 
Greffer József tű. alez., tűzoltóparancsnok

Tűzoltó-parancsnokság, Marcali, a HÖTOSZ Műszaki Bizottság tagja

További képek itt.

Vissza

Ezt a hírt eddig 1871 látogató olvasta.