Híreink

1997 – Amikor a Rosenbauer AT mellett döntöttek

2022. február 08. 08:23

Immár 25 éve, hogy az 1997-es pályázaton a 2000-es kategóriában holtverseny született a pontszámokban. A bíráló bizottság végül az alumínium felépítményű jármű mellett tette le a voksát, mert annak műszaki-technikai színvonalát tartotta jövőbe mutatónak. Utólag persze okosak vagyunk, de mire alapoztak anno? Mit is takar ez a meghatározás: AT?


1994 – Interschutz szenzáció

A bírálók döntésükkel egy viszonylag új, 1994-ben bemutatott technológiára, az AT-re szavaztak – az AT az Advanced Technology / fejlett technológia rövidítése – ami akkor világszenzáció volt az Interschutz kiállításon. Ez a jármű sok mindenben különbözött a megszokott gépjárműfecskendőktől. Dinamikus megjelenés, integrált alváz és karosszéria, jobb térkihasználás jellemezték, de akkor még nem volt annyira egyértelmű a technológia hosszú távú előnye, mint ma, amikorra a világ legtöbbet eladott gépjárműfecskendője lett.  

Az alumínium az az anyag, amit addig csak csúcstechnológiákban (repülőgépek, luxus személyautók, nagyteljesítményű motorok) alkalmaztak. A Rosenbauernál dolgozó tervezők úgy gondolták, hogy ami a repülőgépeknek jó, az a tűzoltóautóknak sem lehet rossz, hiszen az alumínium abszolút rozsdamentes, ellenálló, szuperkönnyű, könnyen formálható, stb. Mindezek a tulajdonságok számtalan előnyt biztosítanak, de ezek kiaknázásához speciális technológiai megoldásokra van szükség.

 

Technológia

A kidolgozott megoldás lényegében azt jelenti, hogy minden egyes lemeznek önhordó funkciója van, így egy teljesen önhordó lemezkonstrukciót kapunk, amelynek nincs szüksége hordozó vázra. Így ennek súlyát és főképp helyszükségletét meg lehet takarítani, ahová további fontos felszerelések helyezhetők el. Nagy teljesítményű számítógépekkel minden egyes lemezt, csavart gondosan megterveznek, így a magas stabilitást feleslegeses súly beépítése nélkül érik el.

Méhsejt szerkezetű alu. szendvicspanel, önhordó bordás lemezek

 

Az élére állított bordás alumínium lemezeket a menetirányra merőlegesen helyezték el, s a különösen igénybevett lemezfalaknál méhsejt szerkezetű szendvicspanel erősítést alkalmaztak.

A kocsiszekrény összeállítása során száműzték a hagyományos lemezszekrényeknél jellemző hegesztést. Az egyes alumínium részeket számítógép vezérlésű lézerrel szabják méretre, és a tartószerkezeteket speciális ragasztóval ragasztják össze, amit a kétszeres biztonság érdekében még össze is csavaroznak. Az esetleges balesetekre gondolva a szupertechnológia alapvetően új megközelítést tesz lehetővé. Ugyanis minden egyes részegységbe bevésik az azonosító számát, amelyeket egy baleset után egyszerűen be kell jelenteni. A lézermegmunkáló gép – a nagyteljesítményű számítógép memóriája segítségével – egy évtized múltán is pontosan reprodukálja a meghibásodott darabot. Ez a javítási technológia forradalmi változását is jelenti.

 

A bíráló bizottság szakmai tagjai 1997-ben

  • Dr. Sági János tű. ddtb. a bizottság elnöke BM TOP Tűzvédelmi Főigazgató
  • Minya András tű. ezds. BM TOP Gazdasági Főigazgató
  • Pernyák Sándor tű. alez. Nyíregyházi Városi Parancsnok
  • Dr. Zöld János tű. ezds. Veszprém Megyei Parancsnok

 

Műszaki szakértői albizottság

  • Kristóf István tű. alez. BM TOP
  • Garami István tű. alez. Salgótarján, Városi Parancsnok
  • Hoffmann Imre tű. ezds. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Parancsnok

 


Variációk AT-témára 1999-ből

Vissza

Ezt a hírt eddig 614 látogató olvasta.