Rosenbauer: a jövő tűzoltógépjárműve megérkezett2016. szeptember 19. 18:17 Nagyszabású gálaműsorral egybekötött ünnepséget tartott 2016 szeptember 15-én Linzben az alapításának 150. évfordulóját ünneplő Rosenbauer. Itt a jubileumi ünnepség keretében mutatta be a Rosenbauer azt a tanulmányautót, amely az osztrák gyártó szándéka szerint új trendeket teremt a tűzoltásban, és teljesen megreformálja a tűzoltógépjárműről alkotott fogalmainkat, még jobban megszilárdítva ezzel a konszern piacvezető szerepét.
Az elmúlt 150 év bővelkedett olyan újdonságokban (a bemutatóról és a múltról szóló beszámolóra terveink szerint sort kerítünk), amelyek új utat mutattak a tűzoltásban. Ezt az utat követi a lakonikusan csak CFT-nek (Concept Fire Truck, vagyis „tűzoltógépjármű-koncepció”) nevezett jármű, amely bővelkedik az innovatív megoldásokban. A Rosenbauer szerint ugyanis komoly paradigmaváltásra van szükség a tűzoltásban, és a felmerülő kérdésekre minél előbb frappáns választ kell adni.
Más problémák, más idők
A Rosenbauer fejlesztőmérnökei egy egyszerű alaptézisből indultak ki: a társadalmi és technológiai változások gyökeresen átformálják a tűzoltóságokat is. A bevetésekhez egyre kisebb létszámmal kivonuló csapatok, a hivatásos tűzoltókat egyre nagyobb számban támogató önkéntes tűzoltók, a szolgálati átlagéletkor felfelé tolódása, egyre több női tűzoltó – ilyen és ehhez hasonló kihívásokkal kell szembenézni. Ehhez kapcsolódik a mentési statisztikák folyamatos változása. A többé-kevésbé stagnáló számú tűzesetek mellett a városi környezetben egyre több a műszaki mentési feladat, a tűzoltók egyre gyakrabban kerülnek kapcsolatba komoly kihívást jelentő technológiai problémákkal.
Ráadásul az össztársadalmi és környezetvédelmi elvárásokat sem szabad figyelmen kívül hagyni. A tűzoltóságnak – mint felelős és példamutató közszolgálati szervnek – szigorúan ellenőrzés alatt kell tartania saját ökológiai lábnyomát. A járművek emissziós adatai egyre rigorózusabb kontroll alá kerülnek.
Egy koncepció mind felett – teljesen új filozófia
A Rosenbauer mérnökei ezeket a – látszólag egymás ellen ható – részleteket próbálták meg egyetlen koncepcióban megjeleníteni. Egy olyan járműről van szó, ahol a dizájnt szinte teljes mértékben a funkcionalitásnak rendelték alá. Egy olyan járműről, amelynek minden kezelőszerve elérhető lentről, nem szükség a kabinba „felmászni”. Egy olyan járműről, aminek a belseje inkább egy parancsnoki központra hasonlít. A CFT esetén a futómű, a legénységi és a vezetőfülke valamint a felépítmény egy egységet képez – függetlenül attól, hogy található-e rajta integrált legénységi fülke. Ez utóbbi ráadásul teljesen összeolvad a vezetőfülkével, az így létrejövő tér pedig tetszőlegesen variálható és adaptálható az egyes bevetésekhez. Ezzel a jármű menetdinamikája és stabilitása óriásit változik, az alacsonyabb jármű mindeközben jobb térkihasználást tesz lehetővé, s növekszik a legénység passzív védelme.
A Rosenbauer szándéka jól kifejeződik a tervekben: a CFT nem a meglévő trendek csiszolása, hanem egy teljesen új paradigma, amely talán alapjaiban felforgatja a tűzoltó járműről és így a jövőbeni bevetésekről kialakított képet.
Vissza
Ezt a hírt eddig 1766 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|