Híreink

Mélygarázsok elektromos töltőhelyeinek kialakítása – mi köze a tűzvédelemhez?

2021. május 21. 07:00

A 61/2020. (XII. 30.) ITM rendelet 6. § (4) beiktatta az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet 8. mellékletét, amely az elektromobilitás elősegítését szolgálja. Az előírásai 2021. január 1-jétől hatályosak. Mi köze mindennek a tűzvédelemhez? Sokkal több, mint elsőre gondolnánk. Nézzük először a követelményeket.


Az elektromobilitás elősegítése

1. Az új építésű vagy jelentős felújítás alá vont és tíznél több parkolóhellyel rendelkező, nem lakáscélú épületek esetében az 1.1. és 1.2. alpontban foglaltak szerint legalább egy elektromos töltőpontot, továbbá minden ötödik parkolóhelyen olyan elektromos csatlakozást biztosító létesítményt (az elektromos kábelek továbbvezetésére szolgáló szerkezetet) kell telepíteni, amely lehetővé teszi elektromos járművek részére alkalmas töltőpontok későbbi időpontban való telepítését, ha

1.1. a parkoló az épületen belül helyezkedik el, és - a jelentős felújítás alá vont épületek esetében - a felújítási munkálatok a parkolóra vagy az épület elektromos infrastruktúrájára is kiterjednek; vagy

1.2. a parkoló közvetlenül az épület mellett helyezkedik el, és - a jelentős felújítás alá vont épületek esetében - a felújítási munkálatok a parkolóra vagy a parkoló elektromos infrastruktúrájára is kiterjednek.

2. Az új építésű és a jelentős felújítás alá vont, tíznél több parkolóhellyel rendelkező lakóépületek esetében a 3.1. és 3.2. alpontban foglaltak szerint minden parkolóhelyen olyan elektromos fogadócsatlakozást biztosító létesítményt (az elektromos kábelek továbbvezetésére szolgáló szerkezetet) kell telepíteni, amely lehetővé teszi elektromos járművek részére alkalmas töltőpontok későbbi időpontban való telepítését, ha

2.1. a parkoló az épületen belül helyezkedik el, és - a jelentős felújítás alá vont épületek esetében - a felújítási munkálatok a parkolóra vagy az épület elektromos infrastruktúrájára is kiterjednek; vagy

2.2. a parkoló közvetlenül az épület mellett helyezkedik el, és - a jelentős felújítás alá vont épületek esetében - a felújítási munkálatok a parkolóra vagy a parkoló elektromos infrastruktúrájára is kiterjednek.

3. Meglévő épületek esetén a több mint húsz parkolóhellyel rendelkező, nem lakáscélú épületek esetében 2025. január 1-jétől legalább egy elektromos töltőpontot kell telepíteni, ha a parkoló az épületen belül helyezkedik el, vagy a parkoló közvetlenül az épület mellett helyezkedik el.

 

E-autók töltése a garázsokban – védelmi megoldások

Mi ebben a tűzvédelmi feladat? Az e-autók töltőoszlopaira egyre inkább szükség lesz egy garázs üzemeltetéséhez, most pedig már követelmény is van a telepítésükre. Ezek pedig pótlólagos tűzvédelmi intézkedések nélkül is felszerelhetők, mivel a töltőoszlopok tűzterhelése a garázs egészéhez képest alacsonynak minősíthető. Eddig minden rendben.

A töltőinfrastruktúra többi eleme azonban már nem ilyen veszélytelen!  Az ugyanis a töltőoszlopok mellett vezérlőszekrényeket, invertereket és lítium-ion akkumulátorokkal ellátott puffertároló egységeket is tartalmaz. Vagyis már egy olyan töltési infrastruktúráról van szó, ahol jelentős tűzterheléssel kell számolni.

A jelenlegi előírások szerint a garázs funkcióhoz nem tartozó helyiségeket tűzgátló módon kell elválasztani. Ennek analógiájára javasolják az elektromos töltőinfrastruktúra kiegészítő technikai elemeit, ezek jelentős tűzterhelése miatt, a garázs többi részétől megfelelő tűzgátló válaszfallal elválasztani. Ez a megoldás a beavatkozó tűzoltók védelmét és a gyorsabb beavatkozás feltételeit is megteremti.

Ezzel a garázsokban kialakított töltőállomásoknál a töltési infrastruktúra ilyen kialakításával garantálni tudják a biztonságos, működőképes tűzvédelmet.

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 820 látogató olvasta.