Híreink

Mit tegyünk az elektromos autókkal tűzoltás után?

2021. december 13. 08:41

Miközben a tűzoltóság célja a garázsokban vagy az utakon, szabad térben keletkezett tűz oltásával a tűzveszély megszüntetése, fel kell mérniük és ellenőrizniük kell a különféle hajtóanyagok (benzin / dízel, folyékony vagy földgáz, hibrid, teljesen elektromos, hidrogén) veszélyeit. Ha eloltottuk a tüzet, akkor jön az újabb feladat: dönteni az eltávolítás és az ártalmatlanítás kérdésében.


Járművek: tűz – ártalmatlanítás, elszállítás

Folyékony halmazállapotú hajtóanyagnál a kifolyt hajtóanyag, a szennyezett oltóvíz felfogására már kidolgozott eljárások, felfogó és megkötő anyagok állnak rendelkezésre. Ezek alkalmazásával és az eljárásrend betartásával a környezetvédelmi kockázatok hatékonyan minimalizálhatók. Ez vonatkozik a hibrid járművek hagyományos meghajtó anyagaira is.

Hibrid vagy tisztán elektromos jármű esetén, ha nem érte az akkumulátort magas hőhatás, akkor az eddigi protokoll alapján lehet a járműtűz káros környezeti hatását csökkenteni.

A garázsból, közútról a járművek a hagyományos szállító eszközökkel, autómentőkkel javításra, roncstelepre, stb. elszállíthatók, mert nem jelentenek a környezetükre veszélyt.

 

Elektromos járművek: tűz – ártalmatlanítás, elszállítás

Az elektromos járműveknél az ártalmatlanítás, elszállítás szempontjából kétféle járműtűzről és ezzel együtt kétféle eljárásrendről beszélhetünk.

1. Ha nem érte az akkumulátor magas hőhatás:

Hibrid jármű tüzénél a hagyományos hajtóanyag káros környezeti hatását a szokásos eljárás alapján lehet a csökkenteni. Kifolyt oltóanyag felfogása, oltóvíz, lehetőség szerinti, ártalmatlanítása.

Tisztán elektromos jármű esetén, ha nem érte az akkumulátort magas hőhatás, akkor csak az éghető anyagokból eredő légszennyezés jelentkezik, elfolyt oltóanyagra nem kell számítani.

Ebben az esetben a garázsból, közútról a járművek a hagyományos szállító eszközökkel, autómentőkkel javításra, roncstelepre, stb. elszállíthatók, mert nem jelentenek a környezetükre veszélyt.

2. Ha az akkumulátort magas hőhatás érte vagy égett:

Hibrid vagy tisztán elektromos jármű tüzénél, ha az akkumulátor is égett vagy magas hőhatás érte, akkor rendszerint a járműszekrény is károsodott. Ezzel a feladat ketté válik!

  • A hagyományos hajtóanyag káros környezeti hatását a szokásos eljárás alapján kell csökkenteni. Kifolyt oltóanyag felfogása, oltóvíz, lehetőség szerinti, ártalmatlanítása.
  • Az akkumulátor égése miatt fennáll a visszagyulladás veszélye! Ez a veszély a sikeres oltás után, akár további 24 órán keresztül vagy még hosszabb ideig fennállhat a gyulladásveszély. Ezért kell a jármű bemerítéses hűtéséről gondoskodni.

Ebből várhatóan egyre több kihívást jelent az égett elektromos járművek figyelése és elszállítása. A járművek ilyen hosszú ideig közlekedési és egyéb okokból sem maradhatnak a káreset helyszínén. A figyeléshez szükséges időre a tűzoltóság erői nem köthetők le reálisan, ezért a bemerítést minimum 24 óráig biztosítani kell.

A bemerítésre olyan eszközöket kell alkalmazni, amelyek

  • relatíve kevés hűtővizet igényelnek,
  • a hűtővizet megtartják,
  • szállításuk a járművel együtt megoldható és
  • a szennyezett hűtővíz leeresztése és felfogása biztosított.

A szállításban az autómentő, vontató cégek szerepét és újabb feladatait is tisztázni kell. Ezért ebben a kérdésben célszerű egy előzetes eljárásrend kidolgozása, amellyel a helyi döntéshozatal tehermentesíthető. Az érintett járműveket biztonságos területre kell vinni, majd a hűtővizet ártalmatlanítani kell. Mindezt célszerű dokumentáláshoz kötni.

Vissza

Ezt a hírt eddig 359 látogató olvasta.