Híreink

Miért és hogyan cserélik le a papíralapú üzemeltetési naplókat elektronikusra a vállalatok, intézmények?

2022. október 26. 07:00

A digitalizáció az élet minden területén zajlik. Ahol már felütötte a fejét, ott is csak egyre gyorsabban. Nézzük meg, hogyan viszonyulnak intézmények, vállalatok a változáshoz a tűzvédelmi nyilvántartások területén!


Hogy viszonyul az átlagos vállalat a tűzvédelemhez? Vannak-e pozitív jelek?

Az általános felfogás szerint az iparban vannak a kritikus megoldások, infrastrukturális egységek és vannak a kötelező, „muszáj” feladatok.

– Több száz EHS vezetővel, EHS koordinátorral interjút készítve az elmúlt időszakból egyértelműen megállapítható, hogy a tűzvédelem szinte minden esetben a „muszáj” kategória – számolt be Fekete Attila, a fiREG.hu Kft. társalapítója. – Ebben a csoportban két vezérelv diktál: legyen meg a szükséges minimum, legyen olcsó, lehetőleg mindig olcsóbb, mint tavaly.

És bár azt gondolná az ember, hogy ez csak vicc, komolytalan utasítás, sokszor találkozhatunk vele, hogy követelményként megjelenik vállalatok esetén.

Ez tűzvédelmi szakmai szemmel nyilván nem éppen előnyös. Szerencsére azonban látszik, hogy a feladatukat lelkiismeretesen végző munkatársak kiállnak a szakmaiságért és mintegy megvédik a tűzvédelem fontosságát. Legyen szó akár a minőségről, akár a rá fordítandó eszköz- vagy épp szolgáltatásdíjak kapcsán. Dicséretes, hogy mindez a kisebb hazai cégek, de a nemzetközi nagyok (multik) esetében is tapasztalható.


Digitális nyilvántartás: gyors, egyszerű, pontos

 

Mit tehetnek azok, akik jobb minőséget szeretnének?

A 2020-ban megfogalmazott és hatályba lépett elektronikusan vezetett üzemeltetési napló számos lehetőséget kínál a vállalatok számára. 

– Vajon átlátja egy budapesti irodából egy országos, húsz telephelyet működtető vállalat EHS vezetője, hogy a tűzvédelmi berendezések épp rendben vannak-e? Mikor lesz a következő karbantartás, ki fogja elvégezni, elvégezte-e, elő tudja-e venni az érvényes naplókat, és így tovább? Számos hasonló kérdést tudnék feltenni, azonban a válasz többnyire: nem – összegezte több száz EHS vezető szavait Fekete Attila.

Az elektronikusan vezetett napló egyik kitűnő lehetősége, hogy papírmentes. Korábbi írásunkban beszámoltunk arról, hogy ez mennyi előnnyel jár az ellenőrzések, ISO és biztosítói auditok során.
A másik nagyon fontos lehetősége, hogy egy digitális, felhő alapú rendszernek nincsenek határai: bármennyi telephely, bármennyi eszköz, bármennyi felelős – mégis mindig minden rendben van, hiszen automatizmusok értesítik a felelőst, a vezető tud róla, ha valamit nem végeztek el, azonnali beavatkozási lehetősége van.

– A 18. számú telephelyen, Békéscsabán a polcon tartott üzemeltetési napló nem szól magától, hogy: Helló, le fogok járni holnap! Ha pedig nem szól, könnyen elmarad. Ha pedig elmarad, a helyi felelős nem tud róla. Ha a helyi nem tud róla, hogyan tudna bárki az előbb említett központban?! Ennek is véget vet a digitalizáció! Ilyen nincs többé az elektronikusan naplózó cégeknél – mesélte a tapasztalatokat Horváth Gábor tűzvédelmi mérnök, aki maga is segít vállalatok EHS vezetőinek az elektronikus naplózás kezdeti lépéseinek megtételében.


A fiREG tűzvédelmi platform alapítói sok tapasztalatot gyűjtöttek a témában

 

Egyszerű

Amilyen ijesztően hangzik egy új rendszerre való áttérés, olyannyira egyszerű. Elmondható, hogy minden vállalat rendelkezik már Excel-naplókkal. Ezeket a naplókat végtelenül egyszerűen importálni lehet, mellyel létre is jön egy adatbázis, melyből villámgyorsan készülhet is az első elektronikusan vezetett napló. A megfelelő jogosultságokkal persze, hiszen egy ilyen rendszer arra is kell figyeljen, hogy a jogszabályi követelményrendszer teljesüljön, azaz csak azok írhassanak a naplóba, akiknek jogosultsága ezt lehetővé teszi. (Pl. egy üzemeltetési ellenőrzéssel megbízott munkatárs nem “írhat” be szakvizsgaköteles karbantartói feladat elvégzéséről szóló bejegyzést.)
– Ilyen és hasonló automatikus funkciók, jól összehangolt ember-gép kommunikációk segítik azok munkáját, akik papírmentesíteni és jobban átláthatóvá szeretnék tenni tűzvédelmi eszközeik nyilvántartását, tűzvédelmi feladataik ellátását – zárta a beszélgetést Fekete Attila.


Excel táblázat után: QR-kódos nyilvántartás 

 

További információk: www.fiREG.hu

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 768 látogató olvasta.