Híreink

Mitől lesz megfelelő az elektronikus üzemeltetési napló?

2020. május 18. 09:10

Nagy újdonsága a január 22-én életbe lépett OTSZ-nek, hogy a 248. § (4) bekezdése alapján az üzemeltetői ellenőrzés, az időszakos felülvizsgálat, a karbantartás és a javítás elvégzését és annak eredményét nem csak papíralapon, hanem elektronikusan is lehet dokumentálni. Milyen feltételekkel lehet vezetni az elektronikus naplót?


Az elektronikus tűzvédelmi üzemeltetési napló lényege, hogy az egy zárt adatrögzítő rendszer, amelyben az adatok rögzítése elektronikus úton történik. Rögzíti a jogosult személy adatait, jogosultságát, hozzáférését. Tárolja az adatrögzítő személy tűzvédelmi adatait, a vizsgált tűzvédelmi berendezés adatait, a munkavégzés időpontjait, az ezzel kapcsolatos bejegyzéseket, a szükséges intézkedéseket – tudtuk meg Horváth Gábortól, a fiREG.hu szakmai vezetőjétől. Sőt, a fiREG.hu Kft. nyilatkozatban igazolja, hogy a fiREG.hu tűzvédelmi szoftver rendeltetésszerű használata esetén minden tekintetben megfelel a nyilatkozat készítésének napján hatályos jogszabályoknak. Ezek jelenleg az 1996. évi XXXI. törvény 3/A. § (3) b) pontja alapján a felülvizsgálatokra vonatkozó Felülvizsgálat és Karbantartás TVMI 12.3:2020.01.22, 4.4.5. pontjában foglalt követelmények. Míg az egyes tűzvédelmi eszközök felülvizsgálati szempontjai megfelelnek az 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet, valamint a Felülvizsgálat és Karbantartás TVMI 12.3:2020.01.22-ben megfogalmazott felülvizsgálati szempontoknak. 

Ennek megfelelően az elektronikusan vezetett üzemeltetési napló nyomtatás nélkül hiteles, de kinyomtatva és a jogosult személy által aláírva is hiteles dokumentumnak minősül.

No de hogyan lesz ebből hiteles és sértetlen dokumentum? Ez már Fekete Attila fejlesztési vezető kompetenciája, aki szerint a Felülvizsgálat és Karbantartás TVMI 12.3:2020.01.22 4.4.5.2 l) pontja alapján az elektronikus üzemeltetési napló eredetének hitelessége, és adattartalmának sértetlensége úgy valósul meg, hogy

  • minden elektronikus üzemeltetési napló fokozott biztonságú elektronikus aláírással és
  • minősített szolgáltató által biztosított időbélyeggel kerül kiállításra.

Ezeket a fokozott biztonságú elektronikus aláírásokat és minősített időbélyegeket a Microsec Zrt. biztosítja. Az elektronikus aláírást a fiREG.hu Kft. szolgáltatja.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A használónak csak tennie kell a dolgát. A többit a program elvégzi:

  • igazolja, hogy adott időpillanatban,
  • a program által a zárt rendszerbe belépésével azonosított,
  • jogosult személy által,
  • a naplóban meg nem változtatható adatokkal készült el a dokumentum.

Eddig a rendszerben több, mint 350 ezer karbantartást dokumentáltak papírmentesen, a több mint 200 ezer tűzvédelmi eszköz nyilvántartása során. A fejlesztők mérései szerint 20–50% közötti időmegtakarítás érhető el az elektronikusan vezetett üzemeltetési napló használata esetén, szemben a „hagyományos”, papíralapú megoldásokkal.

Az elektronikusan vezetett üzemeltetési napló adta lehetőséggel évente kb. 6–8 tonna papír felhasználástól mentesülhet a hazai karbantartó és üzemeltető szakma, ami 15–20 tonna üvegházhatású gáz kibocsátásával jár.

Több szempontból érdemes tehát megfontolni azt karbantartóként, üzemeltetőként, hogy eljött-e az ideje a digitalizációnak, hiszen bár nem kötelező, a lehetőség már adott.

 

fireg.hu

Vissza

Ezt a hírt eddig 1589 látogató olvasta.