Mit tud? - Az önkénteseknek szánt Heros-Mahindra GOA gyorsbeavatkozó
2019. május 14. 08:58
Május 9-én a BM OKF-on csapatpróbára öt darab Heros-Mahindra GOA gyorsbeavatkozót adtak át öt egyesületnek. 2015-ben kérték fel a BM Heros Zrt.-t egy olyan tűzoltó gépjármű kialakítására, amely alkalmas lehet az önkéntes tűzoltó egyesületek feladatainak ellátására. Az akkor született jármű továbbfejlesztésének eredményeként egy teherbírásban, málházható térfogatban is új jármű született. A jármű fő jellemzőit mutatjuk be.
B-s jogosítvány, összkerékhajtás
Az önkéntes tűzoltóságok feladatai jellemzően a kisebb tűzesetek, káresemények során önálló beavatkozás, nagyobb káreseteknél az oltás megkezdése, a tűz megfékezése a hivatásos állomány megérkezéséig, részvétel az utómunkálatokban. Közvetlen helyismeretük biztosítékot jelent a beavatkozás lehető leggyorsabb megkezdéséhez. Ehhez olyan beavatkozó eszközre van szükség, ami alkalmas a feladatokhoz és költséghatékonyságával elérhető, hogy az Önkéntes tűzoltóságok részére széles körben biztosítható legyen. A másik két szempont:
B kategórájú jogosítvánnyal vezethető legyen, ezért elengedhetetlen feltétel volt, hogy a jármű megengedett össztömege 3500 kg alatt maradjon amellett,
terepi viszonyokra megfelelő, azaz összkerék hajtású legyen.
A BM Heros szakemberei 2017 tavaszán megkezdték egy továbbfejlesztett konstrukció kidolgozását, majd szakmai egyeztetésekre került sor a BM OKF, a Magyar Tűzoltó Szövetség, a BM OKF Műszaki Tanácsadó Testület és a BM Heros Zrt. szakemberei részvételével.
Az alapkoncepció szerint a hordozójárműként kiválasztott Mahindra GOA, terepjáró gépjármű platóját leszereltük és így tulajdonképpen egy járóképes alvázként használtuk fel. Ez az átalakítás azt a célt szolgálta, hogy egy méreteit tekintve nagyobb, de kisebb tömegű könnyű alumínium felépítmény épülhessen rá. A számított felépítményezett járműtömeg ismeretében javaslat készült a málházandó felszerelések összetételére két változatban. Az egyikben a tűzoltástechnika központi egységét magasnyomású oltóberendezés, a másikban normálnyomású kismotorfecskendő képezi. A tűzoltástechnikai kialakítást tekintve a szélesebb körű alkalmazhatósága miatt a kismotorfecskendővel szerelt változat kapott támogatást.
Négyfős gyorsbeavatkozó
Az eredetileg 5 személyes jármű 4 fő (fél raj) szállítására lett alkalmassá téve a hátsó középső ülőhely megszüntetésével, ahol egy univerzális rögzítési pontokkal szerelt tartólemezen a kézilámpák, kézi EDR rádiók és töltőik kerülnek rögzítésre.
A súlycsökkentés érdekében, összhangban a beavatkozó ÖTE-k számára előírt málhalistával, a légzőkészülékek száma két készlet lett.
A beépített Rosenbauer Otter kismotorfecskendő egy normál nyomású sugár kiszolgálására alkalmas. Azonnali oltóvíz utánpótlás hiányában a sugárba épített „B” és „C” tömlők nagyrészt felvennék a víztartály rendelkezésre álló (400 liter) oltóvizét. Ilyen helyzetekkel számolva került beépítésre a jármű hátsó részébe egy előszerelt, 30 méter hosszú „D” méretű tömlővel és AWG Turbo Spritze 2130 kombinált sugárcsővel szerelt gyorsbeavatkozó dob, amely szükség esetén meghosszabbítható a málházott 3 db „D” nyomótömlővel. Ezzel lehetőség nyílik a kiérkező egységnek azonnali oltást indítani és 2-8 perc közötti folyamatos működést biztosítani (a sugárcső folyadék szállítása 6 bar mellett 40-130 l/perc, lövőtávolsága kötött sugár esetén 15-27 m, szórt sugár esetén 5-7 m) a tartályról.
Az első sugár szerelés eszközeit 3db „B” tömlő, osztó, 2 db „C” tömlő, és Rosenbauer RB101 sugárcső képezik, ami lehetőséget biztosít folyamatos oltóvíz utánpótlás esetén egy normál sugár szerelésére és működtetésére.
A felszívásos táplálás alkalmazása nagyon ritka, ezért a súlycsökkentés érdekében a szívótömlők nem lettek málházva.
Víztartály: térfogata 400 liter, anyag PP-kopolimer.
Felépítmény
A külső borítás 2 mm vastag, pirosra fényezett alumínium lemezekből, míg a belső részek – málhatér falak, polcok – 2 és 3 mm vastag élhajlított alumínium lemezekből állnak. A tető 2 mm vastag cseppmintás alumíniumlemez borítással készül. A lemezek csavar-, illetve ragasztott kötéssel vannak rögzítve. Az illesztések közötti vízhatlanságot rugalmas fuga szolgálja. A felépítmény oldalanként egy-egy alumínium redőnnyel zárható málhatérrel rendelkezik.
Hátul kerül elhelyezésre a 400 literes polipropilén víztartály és egy kihúzható keretre szerelt Rosenbauer Otter hordozható szivattyú.
Rosenbauer Otter hordozható szivattyú
Motor: Briggs & Stratton négyütemű benzinmotor, 13kW, elektromos indítás
Szivattyú: 1 lépcsős, eloxált könnyűfém
Szállítási teljesítmény 3 m-es szívómélységnél: 500l/perc/6 bar, 800 l/perc/5 bar
Szívóoldali csatlakozás: B-75 Storz
Nyomóoldali csatlakozás: B-75 Storz
Légtelenítés: manuális
Méretek: 510 x 560 x 630 mm
Tömeg (üzemkészen): 66 kg
Megkülönböztető hang- és fényjelzések, világítás
A megkülönböztető fényjelzések közül egy 12 V-os fényhíd fixen szerelve helyezkedik el a gépjárműfülke tetején. A homlokfalon két darab, a felépítmény hátfalán négy darab kék villogó LED-es megkülönböztető jelzés kerül felszerelésre. A megkülönböztető hangjelzés a fényhídba integráltan szerelt, mely egyben a kihangosító szerepét is szolgálja, ennek teljesítménye 100 W.
A málhaterek a redőnyök nyitásával automatikusan kapcsoló LED-es megvilágítással rendelkeznek. A munkatér megvilágítást a homlokfalra szerelt, állítható irányú LED reflektorok, és a hátfalajtóra szerelt LED modul biztosítja.
Málhafelszerelések
A nyomóoldali felszerelések és légzésvédelmi eszközök mellett korlátozott mennyiségben kézi műszaki mentő eszközök, kéziszerszámok, világító és jelző eszközök és teleszkópos létra lettek málházva.
Nagy Gábor fejlesztési vezető
BM Heros Zrt., Budapest