Híreink

Allison váltós buszokat tesztelnek az orosz utakon

2014. november 28.

Moszkvában és Szentpéterváron buszflották szakemberei elemzik az Allison automata váltóval felszerelt új PAZ 3204-es buszok működési költségeit és használati tapasztalatait. Ez a hír akkor válik érdekessé, ha tudjuk: hasonló váltókkal szerelt tűzoltó gépjárműfecskendők is szaladnak a világ útjain. Ennek fényében érdekes lehet a kemény orosz feltételek közötti eredmények megismerése.


Allison 2100 széria automata váltóval épített PAZ 3204 típusú buszok jelentek meg a városi utakon. A Moszkva egyik legnagyobb személyszállítással foglalkozó cégénél végzett tesztek azt mutatják, hogy az Allison váltóval felszerelt PAZ buszok kevesebb állásidővel és kisebb működési költséggel futnak.

Az Ochakovo Szállítmányozási Vállalat  PAZ 3204 típusú, a kézi-váltós városi buszok mellett nyolc Allison automata-váltós buszt állított be működési tesztre.

Az átlagosan napi 240 kilométer során, melyet kb. 21 km/óra sebességgel tesznek meg a buszok, olyan kemény körülmények között dolgoznak, amit nehéz gyári tesztek során szimulálni. Ezek a buszok reggel 5:00-től este 11:00-ig teljes kapacitás-kihasználással futnak, folyamatos gyorsítás/lassítás ciklusokkal, hidegben és melegben egyaránt, nagy forgalmú városi utakon. Az Allison mérnökei segítettek a busz-flotta szerelőinek a váltók kalibrálásában, hogy azok ezekhez a specifikus működési körülményekhez igazodva, az optimális hatékonyságot érhessék el.

A cég főmérnöke szerint: „Az automata sebességváltók 100%-al jobbak, akár a karbantartást, akár a váltó részegységek csereszükségét, a javításokat vagy az állásidőket nézzük, másrészt a sofőr nem tudja túlterhelni a váltót.” „Egy manuális váltó esetében a hidraulikus működtetés, és a kuplung cseréje 2-3 órás állásidőt jelent. Az automata váltóknál ez a probléma nem fordulhat elő, nincs ugyanis pneumo-hidraulikus kuplung-rásegítés és mechanikus kuplung – nincs extra munkaigény. Ráadásul azt is tapasztaltuk, hogy a teljesen automata-váltós buszok sokkal ritkábban igénylik a fékek cseréjét is.” – mondta a teszt vezetője.

Újabb tapasztalat, hogy “A motorfék használatával – ami lezárja a kipufogó-csonkot – a fékezés még hatékonyabb. A váltó hatodikból fokozatosan kapcsol egyesbe, ami különösen a jeges téli utakon lehet hatékony. A motorfék ilyen használata nem lehetséges manuális váltóval.” 

Összességében a 2.5 éves működés alatt hozzávetőleg 55 634 000 kilométert tettek meg, ami buszonként átlagosan 185 446 kilométert jelent. A manuális váltóval felszerelt buszok esetében 200 000 mérföldenként szükséges az olajcsere, illetve egyes javítások. A leggyakoribb probléma, amikor a váltó-mechanizmus sérül – a kuplung-henger és a hidraulikus kuplung-rásegítés. A kuplungcsere mintegy 2.5 órát vesz igénybe.”  Az Allison 2100 széria-váltóval felszerelt PAZ 3204-esek tesztje alatt viszont nem volt állásidőből, vagy váltójavításból eredő költség. A karbantartási költségek az automata buszoknál csak a tervezett karbantartásra korlátozódtak: két szűrőcsere és egy olajcsere adódott a tesztperiódus (120 000 km) alatt. A manuális sebességváltók karbantartása 4.6-szer többe került, mint az Allison automata váltóké (0.28 rubel/km a manuális váltóknál, és csak 0.06 rubel/km az Allison váltók esetében). 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1661 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek: