Híreink

II-es Rosenbauer-üzem: gigász született

2014. július 28.

2014. június 23-án hivatalosan is megnyitotta kapuit a Rosenbauer kettes számú üzeme. Az óriási, ultramodern gyár számokban: 12 millió eurós beruházás, 52 ezer négyzetméter, 350 dolgozó, évente mintegy négyszáz tűzoltójármű.


Régóta folyó fejlesztés végére tett pontot a hivatalos átadás 2014. július 23-án, az ausztriai Leondingben. A hivatalosan csak II-es üzemként meghivatkozott, óriási épülettel az osztrák cég mintegy 60%-kal növelte eredeti gyártókapacitását. Szükség is volt rá, hiszen a Rosenbauer elképesztő ütemben hódítja meg a világot: csak tavaly 737 millió eurós forgalomról számoltak be, és mintegy 100 országban vannak jelen technikai vívmányaikkal.

Ehhez a felálláshoz méltóak a gyár méretei is: a 12 millió eurós beruházás – amely alig 3 kilométerre fekszik a központtól – 52 ezer négyzetméteren terjeszkedik, 350 embernek nyújt munkát, akik a tervek szerint évente 150 reptéri oltó- (PANTHER-szériás) és 250 kommunális (AT-szériás) járművet szerelnek majd össze.

Az alacsony darabszám és – a különböző országok tűzoltóságainak eltérő igényei miatt – nagy változáatosság ellenére a két fő gyártósoron előre meghatározott állomásokon és ütemben folyik az összeszerelés. A járműveket és a felépítményeket sínek továbbítják az állomások között, az állomásváltást pedig hangjelzés tudatja a dolgozókkal. Az összeszerelés a flow-elv, míg az anyagbeszerzés az ún. kanban- ill. húzásos termelés alapján történik.

Karcsúsított anyagáramlás – húzott (pull) rendszer

A termelésszervezés a hagyományos felfogás alapján az egyes gyártási fázisokat elkülöníti egymástól, így a redundancia érdekében készletek halmozódnak fel. Ebben az ún. nyomott (push) rendszerben minden fázis az előzőtől kap inputot.

A karcsúsított (lean) termelés megszünteti az egyes fázisok között meglévő készleteket; ez lényegében azt jelenti, hogy ha egy tűzoltójárműre van szükség, akkor az egyes fázisok pontosan annyi alkatrészt gyártanak, amennyi ahhoz az egy járműhöz szükséges.

Az egész lelke egy automatikus, ún. kanban-rendszer. A japán szó kártyát jelent, amelyen szerepelnek az adott termékre és az adott termelési fázisra jellemző azonosítók, továbbá egy-, a kártyához tartozó meghatározott méretű tároló láda. Az ún. húzásos (pull) rendszerű termelés irányításban ezen ládák száma fogja vezérelni automatikusan a termelést. A terméket felhasználó fázisban, amennyiben kiürül egy láda, azt visszaküldik a kártyán feltüntetett származási helyre. Itt az üres ládát, mint gyártási megrendelést kezelik, ennek megfelelően a kártyán feltüntetett terméket a ládához rendelt mennyiségben legyártják, elhelyezik a ládában, majd  továbbítják a felhasználó munkafázisnak. Ez a körforgás teremti meg az egyszerű információáramlást.

Gyorsan, jót

A modern elgondolás szerint megszervezett rendszerben a 6x6-os és a 4x4-res Panther modellek összeszerelése összesen hat munkaállomáson történik, mintegy két nap alatt. Ugyanez az AT esetében 13 munkaállomást és egynapos munkát jelent. Az utolsó lépésként következő végösszeszerelés (szakszóval „házasítás”), vagyis a felépítmény és alváz összszerelése után a jármű továbbmegy a megrendelést leadó célországba.

– Erre az üzemre már nagy szükségünk volt – mondta dr. Dieter Siegel, a Rosenbauer igazgatótanácsának elnöke. – Az éles piaci verseny olyan új műszaki megoldásokat követel, amelyek segítségével a tűzoltójárműveket gyorsabban, a lehető legjobb minőséget megtartva szerelhetjük össze. 

Vissza

Ezt a hírt eddig 2471 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek: