Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Tűzoltó takaró gépjárműtűz oltási tapasztalatai2021. június 15. 08:44 2021. április végén a KOK Tűzoltási és Mentési Szakcsoportjának tanárai gyakorlati tesztet szerveztek hivatásos tűzoltóknak egy teljes terjedelmében égő utasterű személygépkocsi tüzének oltásához. A norvég Bridgehill CAR PRO 6x8 méteres, többször használatos változatát tesztelték optimális időjárási körülmények között, száraz, napos időben, enyhe szélben. A tűzoltó takarót készenléti állapotba helyezték – harmonikaszerűen lapjára hajtogatták és hordtáskában tárolták –, ezzel lehetővé téve a takaró használatát akár két fő részére is. A terv szerint a gyakorlati teszt során 4 fő tűzoltó állt készenlétben a beavatkozáshoz – teljes védőfelszerelésben, légzésvédelem mellett –, akikből 2 fő végezte az oltótakaró felhelyezését az égő gépjárműre, további 2 fő pedig készenlétben állt, valamint a letakarást követően a tűzoltó takaró gépjármű körüli „körbetaposásában” segédkezett. A gyakorlat folyamata – videókkal Az előkészületeket követően végrehajtották a kiválasztott lépcsőshátú személygépkocsi utasterének meggyújtását, majd a személygépjármű utasterének teljes terjedelmében történő égésekor következett a tűzoltó takaró járműre történő felhúzása, mely az aktuális széljárásnak megfelelően szélirányba történő haladással került végrehajtásra. A tervnek megfelelően két fő tűzoltó néhány másodperc alatt a járművön keresztül húzta a tűzoltó takarót, majd megkezdték a készenlétben álló két fő tűzoltó segítségével a takaró körbetaposását a jármű körül. Ezen lépésre azért van szükség, hogy a takaró teljesen a földig érve elzárja az égő gépjárművet a külső levegő-utánpótlástól, megszüntetve ezzel az égést tovább táplálni képes gázcserefolyamatokat. A felhelyezett tűzoltó takaró rövid idő után a jármű tetejénél fehér színűre változott a nagy hőterhelésnek köszönhetően. A gyártó véleménye szerint ez normális jelenség, és a visszahűlést követően a takaró újra használható. A takarót nem ajánlott vízzel hűteni, hogy az anyagkárosodást elkerüljük. A CAR PRO takaró 20 percig volt a járművön, ennyi időt jelöl meg ugyanis a gyártó a takaró eltávolításának legkorábbi idejére. Az első tapasztaltok pozitívak voltak, mivel a jármű lánggal való égése megszűnt, és a takaró lehúzását követően a jármű utasterében minimális visszagyulladás volt tapasztalható. A tűzoltó takaró eltávolítását követően a huzat átvizsgálása következett, hogy történt-e elváltozás és esetleges sérülés. A takaró tűzzel érintett területén a kormozódáson-kokszolódáson túl két szakadás is keletkezett, melyek a hordtáskában található javítókészlettel (aramid cérna) javíthatók, így a takaró újbóli bevetése is megoldott. Zárásképpen a takaró tisztításához a gyártó puha kefe, szappanos víz és normál nyomású vízsugár használatát javasolja. A gyakorlaton használt nagyméretű tűzoltó takaró alkalmas normál, hibrid és elektromos járműtüzek oltására. Természetesen a hibrid és elektromos járműveknél az ajánlott 20 perc várakozási idő nem mérvadó, azoknál megfigyeléssel és hallással negyedóránként ellenőrizni kell a folyamatot, esetleg hőkamerával mérni, hogy aktív-e még a folyamat. A legújabb CAR PRO V4 takaró hosszú ideig 1000 °C, rövid ideig akár 1600 °C hőmérsékletnek is ellenáll. Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a legújabb Bridgehill takarók a korábbi típusokhoz képest magasabb láng- és tűzállósággal rendelkeznek, így alkalmazkodva az elektromobilitás jelentette kihívásokhoz. Lippa János Ezt a hírt eddig 1940 látogató olvasta. |