Híreink

Dugólétra alkalmazása közúti műszaki mentésben

2021. július 09. 07:49

Néha az ismert dolgokra is új szemmel kell nézni. Szerzőnk, Kirov Attila, a KOK tanára megmutatja, hogy a közismert dugólétrát is lehet sokoldalúan felhasználni. Bemutatja, hogy a dugólétratagok kiválóan alkalmasak a közúti mentésben rögzítési, mászási és visszaborítási feladatokra. Egyszerűen megtanulható, tanári bemutató nem csak tűzoltóknak.


Rögzítés

Elsősorban az oldalára borult személygépjárművek esetén használjuk, de előfordulhat más helyzetben lévő roncs is, ahol a módszer alkalmazható. A létratag szélesebb talp részét a jármű felső kerékdobjába beillesztjük, úgy, hogy az a futóműre felfeküd­jön és fixen legyen. Ezután a létra földön támaszkodó végét az alsó két létrafoknál mentőkötéllel vagy hevederrel átfogva a sérült gépjármű alsó felfüggesztéshez feszesen visszakötjük.

 

Személygépkocsi rögzítése létratagokkal

Célszerű a megtámasztást az első kerék felől elvégezni, ugyanis a járműnek a motor miatt itt van a nehezebb része. Egy személy­autó oldalirányú kerékfelőli megtámasztásához egy létratag alkal­mazása elegendő lehet, de ha a hátsó kerékhez is beillesztünk létra tagot csak növeljük a biztonságot. A megtámasztó létratag felha­tolási és levonulási út is lehet a sérült gépjármű tetejére (oldalára).

 

Felhatolás, lemászás

A dugólétra tagok személyautóknál, buszoknál és tehergépjárműveknél egyaránt alkalmasak a járművekre történő fel és lehatolásra. Az ilyen célú alkalmazásnál figyelni kell, hogy a létra rögzítése, a létrán való közlekedés és munkavégzés a szerelési szabályzatban előírt módon történjen. Olyan közúti mentések alkalmával, ahol járműtetőre, annak oldalára stb. kell felhatolni hajlamosak a beavatkozók megfeledkezni a mászóöv használatáról, a létra elcsúszás, visszadőlés elleni rögzítéséről.  Adott esetben a létra tagok a „rögzítésnél” tárgyalt megtámasztó funkciójuk mellett is elláthatják a fel- és lehatolási feladatokat.

 

Visszaborítás

Olyan baleseteknél, ahol a személygépjármű oldalára borult vagy az életmentés végeztével fejtetőn lévő, vagy – szögben oldalán, tetőperemén támaszkodó helyzetből oldalára dőlt pozícióba hozott személygépjárműről van szó és szemmel láthatóan a járműben nem keletkezett nagymértékű kár, célszerű a további károkozás elkerülése végett finom megoldással visszaborítani a gépjárművet. A visszaborításhoz minimum két dugólétra tag és négy fő tűzoltó szükséges.

A tűzoltók a jármű alváz felőli részén helyezkednek el úgy, hogy két fő egy dugólétra taggal az első kerék felőli részre, két fő a másik dugólétra taggal a hátsó kerék felőli részre helyezkedik. A dugólétra tagokat úgy fordítják, hogy a kisebb terpeszű létravég legyen alul, a nagyobb terpeszű talprész legyen felül.  A létrákat be kell támasztani az első és a hátsó kerékhez közeli alvázfelületre.

Figyeljük, hogy éles részre ne támaszkodjon a létratag. A betámasztást követően a tűzoltók felkészülnek a visszaborításra, úgy hogy ne a létra fokait, hanem az egyik fő a létra jobb a másik a létra baloldali főtartóját fogja fejmagasságban. Vezényszóra a gépjárművet kettő, három fő elkezdi dönteni a létrák irányába.

A létrát fogó tűzoltóknak arra kell ügyelniük, hogy a létra betámasztott vége ne ugorjon ki. Ha szükséges a ráterhelésig lábbal vissza kell nyomni az alvázhoz a létravéget.

Ha a személygépjármű ráterhelt a létra tagokra a visszaengedést egyenletesen, egy tempóban, lassan kell végrehajtani. Kb. 40o-os szögben a létrát visszaborítóknak fogást kell váltaniuk. Ez történjen egyszerre lassú mozdulatokkal.

A létrát soha nem szabad a vállra engedni és mindig úgy kell a visszaborítást végrehajtani, hogy szükség esetén el lehessen ugrani. Amikor a jármű a négy kerékre került a létratagokat ellenőrizni kell, hogy nem szorulnak-e és egyenletes mozdulattal ki kell húzni a jármű alól.

 

Kirov Attila tű. alez
KOK Tűzoltási és Mentési Szakcsoport
szakcsoportvezető

Vissza

Ezt a hírt eddig 1705 látogató olvasta.