Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Hogyan használjuk az emelőpárnákat?2023. február 10. 12:33 Az emelőpárnák a mindennapi műszaki mentés nélkülözhetetlen eszközei, mint biztonsági berendezések, ezeknek is van engedélyezett élettartama. A kék színű Holmatro HLB emelőpárnák cseréjének lehetőségeit ennek alapján járjuk körbe. Először azonban nézzük, hogyan, mire, milyen módon használhatjuk ezeket? Emelőpárnák a világban és Magyarországon Az emelőpárnákat eredetileg kisiklott és/vagy egymásra futott metró kocsik mentésére, fejlesztették ki Németországban. Ennek megfelelően nagy és robusztus szerkezetek voltak, a kezelésükhöz sok tűzoltó kellett. A készlethez, az emelőpárnákon kívül, tartozott még egy alumínium keresztgerenda, és két rajta mozgatható kocsi. Az összes lehetséges feladathoz akkor
Ez egy igen maximalista ajánlás volt. Aztán az emelőpárnákat a fejlesztések és a tapasztalatok révén egyre inkább közúti mentéseknél és városi katasztrófáknál pl. összedűlt épületekből történő mentésnél kezdték használni. Ez ma a legelterjedtebb használati mód. Későbbiekben elsősorban gazdasági megközelítésből, de praktikus okokból is, a 2 x 3 db párnából 1 x 3 db emelőpárna lett. Ezt a megoldást a magyar tűzoltóság 1983-84-ben a CSD 744-es műszaki mentőszer málházásánál vette át. Innentől kezdve egyre gyakoribb és sokrétűbb az alkalmazásuk. A világ egyik vezető gyártójaként a Holmatro évtizedek óta gyárt, illetve forgalmaz emelőpárnákat. Ezeket a HLB összefoglaló név alatt, ami nem ördögös elnevezés, csupán HLB = Holmatro Lifting Bag = Holmatro Emelő Párna nevet takarja.
Hogyan használjuk az emelőpárnákat? Gyakorlatilag minden műszaki mentést végző ismeri a nagynyomású emelőpárnákat; amelyek mintegy 40 éve a tűzoltóság műszaki mentő járművein lévő felszerelések részét képezi. Ez egy elképesztően egyszerű mentőeszköz - röviden egy levegővel feltölthető párna, amely sokféle felhasználási lehetőséggel rendelkezik.
Emelés vagy döntés? Amikor emelőpárnákat használunk egy mentési művelet során, általában teheremelésről beszélünk. Ritkán kell azonban a teljes terhet felemelni; általában a teher részben még érintkezik a talajjal. Törekedni kell arra, hogy a teher megemelésekor annak oldala érintkezzen a talajjal. Ilyenkor valójában nem emelünk, hanem döntünk, billentünk.
Döntéskor a teljes súlynak csak egy részét „emeljük”. Ez fontos a mozgatandó teher megbecsülésénél és a megfelelő teherbírású emelőpárna, emelőpárnák kiválasztásánál. Például: Tegyük fel, hogy egy sérült egy autó alatt van; ebben az esetben az emelőpárnákat a jármű azon oldalán kell elhelyezni ahol az áldozat van. A mentendő személy oldalán lévő kerekek felemelkednek, míg a jármű másik oldalán lévő kerekek a földön maradnak. Amikor így emeljük fel az autót, valójában megdöntjük. Ha úgy határozunk, hogy az emelőpárnákat az autó mindkét oldalára helyezzük, oly módon, hogy mind a négy kereket felemeljük a talajról, akkor járművet ténylegesen megemeljük. Ez utóbbi módszerrel - az emeléssel - nagyrészt megszakad a talajérintkezés, ami lehetőséget teremt a rakomány oldalirányú elmozdulására. Ezért a billentés stabilabb és ezért biztonságosabb, mint az emelés.
Első a biztonság Egy mentőakció során természetesen mindig a mentendő személyen van a hangsúly. Ha egy terhet felemelünk, hogy kiszabadítsunk valakit, aki alászorult, azt orvosi felügyelet mellett kell megtennie a test összenyomásából származó esetleges szövődmények miatt. Az emelés vagy a billentés összetett művelet, amely során a mentést végzők biztonságát is szem előtt kell tartani. A nagynyomású emelőpárnák távolról fújhatók fel vagy ereszthetők le, így nincs szükség arra, hogy a mentést végző a megemelt/billentett teher közvetlen közelében legyen. Ez azt jelenti, hogy a mentést végző jobban rálát a rakományra és jobban tud kommunikálni a mentőcsapat többi tagjával. Mindenesetben ügyelni kell arra, hogy a terhet mindig lassan és nagyon óvatosan emeljük fel; ezt segíti a vezérlőegység szelepe, amellyel a légáramlást pontosan, elmozdulás arányosan szabályozható.
Ezt a hírt eddig 865 látogató olvasta. |