Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Polaris Skid Unit – továbbfejlesztés: tűzoltás, életmentés2024. május 10. 06:29 A klímaváltozásra, a gépjárműfecskendőkkel nehezen megközelíthető területekre adott válaszként 2022-ben BM OKF KEHOP-1.6.0-15-2016-00021 azonosítószámú, EU Polgári Védelmi Komplex Modulok létrehozása elnevezésű projekt részeként húsz UTV-t és hozzátartozó utánfutót szerzett be. A továbbfejlesztés lehetőségét mutatja be szerzőnk. Kicsi és sokoldalú A szélvihar, felhőszakadás, villámárvíz, az infrastruktúra sérülése egyre gyakoribb, ezért a húsz UTV az önkéntes mentőszervetekhez került, amelyekkel erősíteni kívánták az adott régió/terület mentési és beavatkozási képességeit. (A köznyelvben mind az ATV-t, mind az UTV-t quadként emlegetik, de míg az ATV, azaz All Terrain Vehicle egy utas, addig a UTV, azaz Utility Task Vehicle több utas számára lett kialakítva, ráadásul ez utóbbinak a teherbíró képessége is nagyobb.) A jármű fel van szerelve csörlővel és vonóhoroggal, hajtásképlete kapcsolható 4x4. Az ATV-vel szemben nagy előnye, hogy egy külön kialakított rakodófelülete van, aminek terhelhetősége 226 kg. Jelenlegi formájában átalakítás nélkül könnyen alkalmazható felderítésre, árvízi védekezésnél és egyéb esetekben, ahol ad-hoc-jelleggel kell felszereléseket szállítani. Ugyanakkor a külföldi tapasztalatok alapján egy ilyen jármű sokkal hatékonyabban és több funkcióban is alkalmazható, mint alapállapotában. E példák alapján kialakítottunk egy olyan felépítményt, amely a jármű átalakítása nélkül további funkciókkal bővült. A fejlesztés eredményeként vegetáció tűzoltásra és sérültek hordágyon történő szállítására is képessé vált. Fizikai méretek
A vegetációtűz-oltáshoz egy polipropilén felépítmény készült, amely magában foglal egy 170 literes oltóvíztartályt, és egy közel azonos méretű tárolórészt. A tartály tervezésénél és térfogatánál három kiemelt kritériumot kellett szem előtt tartani:
Szivattyúval bárhová A szerkezet tetején szabványos teherrögzítő sín lett beépítve, ez lehetővé teszi különböző adapterek rögzítését a tartályon. Ilyen adapterre van rögzítve egy C Storz-kapcsokkal szerelt, 9 bar nyomás előállítására alkalmas kis tömegű szivattyú. A szivattyúhoz csatlakoztatva lett egy 15 m-es automata visszacsévélésű tömlődob. A tömlődobon kis átmérőjű tömlő van feltekerve, egy víztakarékos szórófejjel a végén. Ennek a dobnak fő feladata a puttonyfecskendők helyettesítése, izzó, parázsló részek eloltása. Tűz oltására egy szelepkerekes C nyomócsonk ad lehetőséget, amelyet alapból C-D áttétkapoccsal láttunk el, a tömlő vízveszteségének csökkentésére. A megfelelő sugárcső kiválasztása mellett (17 l/p) 10 perc folyamatos oltásra alkalmas a felépítmény. Amennyiben a közelben található vízforrás, akkor két retesz oldása után a szivattyú könnyedén eltávolítható és telepíthető, ezzel a jármű által nyújtott mobilitás nem sérül, mivel a felszívásos szivattyúüzemben a jármű nincs helyhez kötve, kizárólag egy szivattyúkezelőt kell biztosítani a felügyeletére. Így távolabbi helyek is elérhetőek, akár osztott sugár szerelése, más egységek vízvételezése és újratankolása is lehetségessé válik. Annak következtében, hogy a tartálytérfogat redukálva lett és a tartály minimálisan meg lett magasítva, a tartály felső síkja az üléstámla magasságába került. Ennek eredményeként a felépítmény más funkciójában használva a tartály tetejéhez rögzített hordágyon fekvő sérült nem lóg ki a jármű függőleges síkjaiból, mivel az utasülés felé be lehet nyújtani a hordágy közel felét. Így könnyebben manőverezhető szűk helyeken a jármű és a terheléseloszlás is kedvezőbb.
Tűzoltástechnikai jellemzők
Ez a felépítmény jelenleg Polaris Ranger 570 képességeihez és dimenzióhoz van igazítva, de mivel a tervezés és a gyártás Magyarországon történt, könnyen adaptálható más márkák típusaihoz, ahol mások a méretek vagy/és a terhelhetőségek.
ifj. Bodó László önkéntes tűzoltó Ajánlatkérés, további információk: Ezt a hírt eddig 607 látogató olvasta. |