Híreink

Új Panther a Rosenbauertől: még biztonságosabb

2015. június 12.

A Panther világszerte az egyik legsikeresebb repülőtéri tűzoltójármű: több mint 1400 példány teljesít belőle szolgálatot összesen 90 országban. Az új verzió most még biztonságosabb és még kényelmesebb lett – a fejlesztés azonban nem ment a teljesítmény rovására. A 4. generációs jármű már első pillantásra erőt, gyorsaságot és teljesítményt sugároz, amit a markáns külső is hangsúlyoz. Óriási újdonsága, hogy a világon elsőként teljesíti repülőtéri tűzoltójármű a környezetbarát Euro 6 szabványt. Az idei Interschutz-ról szóló írásainkat ezért ezzel indítjuk.


Első a biztonság

Nagy érdeklődés előzte meg az új repülőtéri tűzoltó jármű bemutatóját. Vasárnap egész nap a sajtó képviselőié volt a vásár területe, de a mindenki által várt Panthereket lepel takarta. Este hat órakor Dr. Dietel Siegel már hatalmas tömeg előtt rántotta le a leplet a két járműről.

Az új Panther kifejlesztésénél a tervezők kiemelt hangsúlyt fektettek a legénység biztonságára, de úgy, hogy közben ergonómiai szempontokat is figyelembe vettek. Az új X-keret teljesen körbeöleli a sofőrfülkét, így biztosít még nagyobb biztonságot; a tervezők azonban egyúttal keskenyebbre vették az A-oszlopot, és eltávolították a C-oszlopot, amivel növelték a kilátást. Az új Panther a frontális ütközésekre vonatkozó ECE R29-3 szabványnak teljes egészében megfelel.

Az új LED menetfények – amellett, hogy illeszkednek az új dizájnhoz – a rossz időben is kitűnő láthatóságot garantálnak; ráadásul a továbbfejlesztett kabinbejárat és a megvilágítás a ki- és beszállást még biztonságosabbá teszi.


Új kisegítő rendszerek

A közlekedésbiztonságot a legmodernebb kisegítő rendszerek szavatolják, a keréknyomás-figyeléstől az elektronikus menetstabilizáló rendszeren (ESP) keresztül egészen az ütközésgátló radarig. Ha mindez nem lenne elég, az új Panther felszerelhető EMEREC DEVS-szel (Driver Enhanced Vision System, kb. „sofőr látását javító rendszer”). Ez a – kifejezetten reptereken történő bevetésre tervezett – komplex lokációs és navigációs rendszer még sötétségben és rossz látási viszonyok között is precíz információkat szolgáltat a káreset helyszínére vezető útvonalról. Az un. Birdview rendszer, madárperspektívából mutatja a kárhelyszínt.

A kényelem sem maradhat el

Mindezek mellett természetesen az ergonómia sem szorult háttérbe. A Panther elektromos ablakai és az automata klíma  már-már puritánnak tűnhet az esőérzékelős ablaktörlők, az elektronikusan sötétíthető tetőablak, vagy az alulról megvilágított joystickok mellett.

Új oltótechnika

Az új Panther mellé új, integrált szivattyúk (N80 és N65) járnak, (ezek max. 9000 l/perc teljesítményre képesek) az ehhez illeszkedő tetőre szerelt vízágyúkkal (RM80 és RM35), valamint az elektronikusan vezérelt habbekeverő rendszerrel (FIXMIX 2.0 E). Az alkotóelemek egy zökkenőmentesen és precízen működtethető egészet alkotnak. Mindezek olyan új innovációk, amelyek ezekben a járművekben jelennek meg elsőként. 
Mindezt a hatalmas tömeget a 8 sebességes 750 LE teljesítményű, környezetbarát Euro 6-os motor repíti a bevetés helyszínére. 34 másodperc alatt álló helyzetből 80 km/órás sebességre gyorsítva a 38 ezer kg. tömeget. A csúcssebessége 115 km/h.

Fokozatosan a piacon

A 4x4-es és 6x6-os verziók az Interschutzon debütálnak – ezekből az első példányok egyébként már el is keltek, az előbbi Katarban, az utóbbi pedig Szingapúrban teljesít majd szolgálatot. A Rosenbauer új reptéri tűzoltójárművének 8x8-as verziója csak később, 2017 folyamán kerül majd piacra. 

Műszaki adatai

  • Víztartály: 11 500 l
  • Habtartály: 1400 l
  • Porraloltó: PLA 250
  • Szivattyú: N80 Rosenbauer, 9000 l/p 14 barnál, H5 magasnyomású szivattyúval 500 l/p 40 barnál.
  • Tetőágyú: 6000 l/p
  • Orr ágyú: 4750 l/p
     

Vissza

Ezt a hírt eddig 2241 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek:


Kapcsolódó információk: