Híreink

Autóbusz tragédia Olaszországban - Autóbuszok tűzbiztonsága

2017. január 22. 14:29

Január 19-én éjszaka Verona közelében egy magyar busz egy felüljáró falának ütközve lángra lobbant és kiégett. A sajtó nagy terjedelemben ismerteti a balesetet és az utasok kimenekülésének körülményeit. Hosszabb vizsgálat derítheti ki a tűzkeletkezés okát, a tűzterjedés sebességét és annak kiváltó okait. A meghallgatások után tisztázódhatnak a menekülés körülményei. Egy korábbi vizsgálat megállapításai általánosságban szolgálhatnak tanulságokkal.


A tragédiában tizenhatan vesztették életüket, harminckilencen megsérültek, (ketten nagyon súlyosan, tízen súlyosan, tizenhárman könnyebben) és tizenketten sérülés nélkül tudtak kimenekülni. Az ütközés erejére engednek követeztetni a jármű súlyos sérülései, ami a halálokokban, a sérülésekben, a kigyulladásban és hatalmas lángokban is szerepet játszhatott, de az ütközés a menekülést is csak a bal oldali ablakokra korlátozta. 

Az 1980-as évek elején az Autókutató, az Ikarus és a Tűzvédelmi Kutató Intézet a buszok tűzkeletkezései okait valamint a tűz terjedési sebességét vizsgálva az utasok menekülési lehetőségeit is elemezte. Ez a vizsgálat – bár a felhasznált anyagokban változások történtek – ma is számos tanulsággal szolgálhat.

 

Tűzkeletkezési okok

A kutatás megállapította, hogy a gépjárműtüzek többségét nem közlekedési balesetek váltják ki, hanem konstrukciós okokra, illetve üzemeltetési és karbantartási hibákra vezetik vissza azokat.

A keletkezési okok közül

  1. a fűtőberendezés meghibásodása (tömítetlenség, a tömítések elöregedése, az egyes elemek repedése, szivárgás);
  2. elektromos zárlat (kábelizzás, szigetelés égése);
  3. az üzemagyag-rendszer sérülése (a csöpögő vagy kiömlő gázolaj a forró motorblokkra, kipufogó rendszerre kerülve meggyullad);
  4. a motoron, motortérben felgyülemlő üzemanyag a kipufogórendszerre jutva gyulladást okoz;
  5. kipufogócsőtűz;
  6. gumiabroncstűz (okai: alacsony levegőnyomás, a köpeny és a belső közötti dörzsölődés, túlzott fékmelegedés) emelik ki.

 

A vizsgálat ezt követően a tűz terjedését a menekülést és a beavatkozást befolyásoló tényezőket vette górcső alá.

a, a tűz terjedését befolyásoló tényezők:

  • az utastér és berendezési burkolatának éghetősége, (ülésburkolatok, kárpitanyagok, függönyök, az oldalfal, burkolat, műszerfal)
  • a szerelvények égési sebessége

b, a menekülést befolyásoló tényezők:

  • az égés során keletkező mérgező anyagok;
  • a vészkijárati ajtók, ablakok, búvónyílások kialakítása, kezelhetősége;
  • a vészkijárati segédeszközök rossz kialakítása vagy hiánya, (ablaktörő kalapácsok, tépőzsinórok, fogantyúk);
  • a menekülési utak kialakítása, hiánya, lezárása;
  • ajtók, vészkijárati nyílások megközelíthetősége, elzárása, eltorlaszolása;
  • az utas tájékoztatás hiánya, elégtelensége, (Az utasok nem rendelkeznek kellő információval a menekülés lehetőségeiről, a veszély esetén szükséges teendőkről).

c, a beavatkozást befolyásoló tényezők: 

  • a tűzoltó készülékek hiánya, elhelyezése, karbantartása, működésképtelensége, oltóképessége.   

 

Ha ég a busz...

Az autóbusz belső anyagainak éghetőségét vizsgálva megállapították, hogy

  • az éghető anyagok vízszintes égési sebessége 0,3 és 2,0 mm/s közé esett,
  • a burkolatok kb. 55 %-a gyúlékony volt. 
  • A teljes égés vizsgálatának tapasztalatai szerint kb. 3-4 perc áll rendelkezésre a meneküléshez!

 

Menekülési vizsgálatok

Menekülési vizsgálatokat is végeztek, ahol az "utasok" 25-45 éves, egészséges, felkészült emberek voltak. Az autóbusz teljes kiürítéséhez szükséges időket 45 főre vonatkoztatták.

 

A MENEKÜLÉS MÓDJA

KIÜRÍTÉSI IDŐ [s]

Egysávos mellső utas ajtón keresztül

38-40

Egysávos hátsó utas ajtón keresztül

40

Két egysávos utas ajtón keresztül

20

Hátsó vészkijárati ajtón keresztül

55-60

Egy kétsávos utas ajtón keresztül

26-28

Egy oldalablakon keresztül

600-650 (!)

Két oldalablakon keresztül

250-300

Négy oldalablakon keresztül

150-180

 

Ezeket az értékeket – mivel idősek, gyermekek, mozgáskorlátozottak is lehetnek a buszon, sőt általában poggyásszal is számolnunk kell – kb. 2,5-3-as szorzóval kell módosítani.

Ezt összevetve a menekülésre rendelkezésre álló 3-4 perccel látható a probléma nagysága. 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1479 látogató olvasta.