Híreink

Gumiabroncstűz – teendők vészhelyzetben

2022. május 09. 08:59

A teherautótüzek a járművezetőkre és a forgalom többi részvevőjére is veszélyesek. Mikor a legveszélyesebbek a gumiabroncsok? Hogyan kezdődnek a gumiabroncstüzek? Hogyan lehet elkerülni a gumiabroncstüzet, és mit kell tenni a gépjárművezetőnek vészhelyzetben? Mi nevezhető a gyors és hatékony fellépésnek a károk minimálisra csökkentése érdekében?


Okok

A német autóklub, az ADAC adatai szerint a teherautótüzek leggyakoribb oka

  • az alacsony keréknyomás,
  • kopott fékbetétek
  • vagy a hibás kerékcsapágyak miatt a gumiabroncsok túlmelegedése.
  • Mindez a nyári tartós hőhullámok idején fokozottan érvényes.

 

Hőhullámok

A tapasztalatok szerint a tartósan magas hőmérséklet növeli a gumiabroncsok károsodásának és a gumiabroncs-tüzeknek a kockázatát. Mindez elégtelen guminyomással párosulva az egyik leggyakoribb oka a gumiabroncsok károsodásának.

Hogyan kezdődik a gumiabroncstűz? A folyamat viszonylag egyszerű. 30 °C feletti levegőhőmérsékletnél az aszfalt 40-60 °C-ra melegszik fel a tűző napon. Ettől az abroncsok puhábbak lesznek, gyorsabban kopnak, és túlmelegedés esetén a gyúlékony abroncsok meggyulladhatnak! Az előírtnál alacsonyabb keréknyomásnál ez a veszély hatványozottabb. Az ebből keletkező balesetek a járművezetőt, a járművet és az egész közúti forgalmat veszélyeztetik. Ha veszélyes áru is van a rakományban, az abroncstűz gyorsan környezeti katasztrófával végződhet.

Ennek elkerülése érdekében hideg állapotban ellenőrizni kell a gumiabroncsok nyomását, a kerekek sérüléseit, az esetleg beszorult idegen tárgyakat.

 

Mi a teendő, ha kigyullad a gumiabroncs?

  • Vezetés közben kapcsoljuk be a vészvillogót, lassítsunk és húzódjunk le a leállósávba.
  • Lassan haladjunk tovább és a lehető leggyorsabban riasszuk a tűzoltóságot.
  • Fontos, hogy a hol, mi, ki kérdésre válaszoljunk.
  • Adjuk meg a jármű pontos helyét (gps, km szelvény, elhagyott kihajtó), a jármű haladási irányát (autópályánál különösen fontos), méretét, rakományát, különösen a veszélyes anyagokat.
  • ég és milyen mértékben?
  • a jelző (név, telefonszám)?
  • Iker gumiabroncs egyik felének égése esetén, lassan kisebb jobbra-balra kormánymozdulatokkal haladjunk tovább, amíg az égő abroncs le nem válik a felniről. Ha egy sofőr azonnal megáll, fennáll annak a veszélye, hogy a tűz az egész teherautóra (ponyvára, felépítményre, rakományra) átterjed. Ugyanis a nagy abroncs égéshője így közvetlenül a járművet éri, míg haladáskor a menetszél eltereli a hőt. 
  • Egyetlen gumiabronccsal vagy égő gumival az első kormányzott tengelyen szinte lépésben haladjunk tovább. Ez azért fontos, mert amint az égő abroncs felszakad vagy leválik a felniről, a jármű általában irányíthatatlanná válik! Lépésben haladva ez nem okoz nagy bajt.

 

Hogyan lehet eloltani a gumiabroncstüzet?

A kezdeti tűznél, ha valaki saját maga próbálja eloltani a gumiabroncstüzet, tudnia kell, hogy a lánggal égés gyorsan csökkenthető, de a teljes eloltás érdekében a gumit a gyulladási hőmérséklete (260 – 300 0C) alá kell csökkenteni. Ezért a porral oltó mellett a vízzel, habbal oltás eredményesebb lehet. Vagyis csak akkor álljunk, meg, ha a megállás után azonnal el lehet oltani a tüzet.

A fülkéből kiszállva a készülékkel, menetirány szerint, a gumiabroncs mögé állva alulról felfelé irányítva az oltósugarat, szakaszosan működtessük. Ha a szélirány ezt nem teszi lehetővé, kezdjük az oltást a kerék másik oldaláról, de sohasem a tengelyre merőlegesen.

Az oltási szakaszok között látni fogjuk az oltás eredményét, és így korrigálhatunk. Ha egyből kinyomjuk az oltóanyagot erre már nem lesz lehetőségünk. A másik készüléket célszerű már eleve odakészíteni.

Soha ne álljunk oltás közben tengelyirányban közvetlenül a gumiabroncs elé, mert a felrobbanó gumiabroncs sérülést okozhat.

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 1395 látogató olvasta.