Híreink

Elektromos autók tüze – osztrák tapasztalatok

2020. július 20. 09:35

Egy 2019-es, bécs közeli katasztrófavédelmi gyakorlótéren kétnapos tesztsorozat keretében vizsgálták az elektromos autók tüzének sajátosságait; a mérési eredményeket és a következtetéseket most hozták nyilvánosságra. A tanulság: rendkívül sokat kell még tennünk ahhoz, hogy a kigyulladt akkumulátorokat gyorsan, hatékonyan és nagyobb környezetterhelés nélkül tudjuk eloltani.


A teszt a bécsi hivatásos tűzoltóság felügyelete alatt zajlott, a mérésekért a TÜV Süd munkatársai voltak felelősek; részt vett továbbá Jens Krause, a hamburgi hivatásos tűzoltóság, valamint Natalija Lebegyeva, az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja képviseletében. A teszt fókuszában az elektromos autók környezetterhelése állt, így a mérések elsősorban a ítiumion-akkumulátorok tüzének talajra, illetve a levegőre gyakorolt hatása állt. Természetesen a különféle oltási technikák hatékonyságának vizsgálata is sorra került, a cél azonban az volt, hogy – a hatékony oltás mellett – a rendkívül környezetszennyező füstölést minél hamarabb megszüntessék.

Az oltásnál egy speciális oltóanyag-granulátum, gél oltóanyag, fémtűzoltó por, középhab és víz került a terítékre, az eredmények ugyanakkor korántsem bizonyultak egyértelműnek.

  • A vízzel történő oltás esetén a füstölés szinte azonnal abbamaradt, ugyanakkor a víz folyamatos pótlásának hiányában hosszú idő telt el, amíg az akkumulátor hőmérséklete számottevően csökkent.
  • A speciális oltóanyag-granulátum, illetve a fémtűzoltó por gyakorlatilag teljesen hatástalan volt; ezek ugyanis 1000 °C-os felületi hőmérséklet felett lépnek működésbe, az akkumulátor felületi hőmérséklete azonban jócskán ez alatt maradt.
  • A tűzoltó gél már hatásosabbnak bizonyult, és szinte azonnal csökkentette a lángképződést és az akkumulátor hőmérsékletét. A füstképződés ugyanakkor még mindig jelentős volt, ami beltérben továbbra is veszélyesnek minősül az égési gázok gyúlékony jellege miatt. 
  • A gélhez hasonló eredményeket ért el a habanyaggal történő oltás is.


 

 

Vészmegszakító szükséges?

A szakemberek elsődleges problémaként azt vetik fel, hogy bármennyire is könnyen megközelíthetővé teszik a gyártók a tűzoltók számára az akkumulátorokat (ha ugyan), az oltóanyagokkal akkor is csak az akkucsomagok felületéig tudnak eljutni, és azt hűteni. Habár léteznek már kísérletek az akkucellák közvetlen hűtésére, ezek még csak a kísérleti szakaszban járnak. Ezért a szakértők körében felmerült egy egységes, könnyen hozzáférhető, feszültségmentesítő megszakító ötlete is.


 

 

 

Problémás, de nem kritikus

A TÜV Süd által végzett mérések alapján a szakértők a tűz során fellépő emissziókat „problémás, de nem kritikus” jelzővel illették, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy nagy figyelmet kell fordítani az oltás során a megfelelő védekezésre (főleg a légzésvédelemre), és arra, hogy az oltóanyagok ne jussanak a talajba.

 

Lítiumion-akkumulátor oltási kísérlete a projekt keretén belül – vízzel

 

Lítiumion-akkumulátor oltási kísérlete a projekt keretén belül – habbal

 

 

Forrás: Der Standard, WN Technical Training
Fotó: WN Technical Training

 

További olvasnivaló a témában a Védelem Online-on:

Vissza

Ezt a hírt eddig 2033 látogató olvasta.