Híreink

Nyitott parkolóházak – nagy ház, nagy veszély

2020. január 13. 14:16

Az eddigi gyakorlat szerint a nyitott parkolóházakban nem kell beépített oltóberendezést telepíteni. A norvégiai Stavanger repülőterének egyik nyitott parkolóházában történt tűzeset a tűzmegelőzési és tűzoltási feltételek átgondolására irányítja a figyelmet, függetlenül attól, hogy milyen autó égése indította el a folyamatot.


A méret a lényeg?

Az első jelzések szerint elektromos autó égett, majd dízel Opel Zafirára pontosították a jármű típusát. Egy jármű égésekor ennek tűzoltástaktikai szempontból van jelentősége. A tűz terjedése szempontjából azonban ekkora járműszám mellett ez igazából majdnem elhanyagolható. A jármű teljes égésének kezdeti időpontja zárt téri parkolókban végzett kísérletek alapján 8–18 perc közötti, s az első járműre a tűz 12–31 perc között átterjedt a tűz. Itt azonban nyílt tűzterjedéssel állunk szemben, ami a szél hatására ennek töredéke lesz.

A tűz terjedési sebességét jelzi, hogy a híradások szerint az érintett család éppen indulni szeretett volna, s „amikor beindult a motor fehér füst jött a gépháztető alól és aztán kigyulladt az egyterű.” Itt még szerepe van a jármű típusának. Az egyterű Opel Zafira égésekor az összesen felszabadult energia kb. 7 GJ, a maximális energia mennyiség kb. 5 MW lehet. Figyelemre méltó és elgondolkodtató, hogy a tűz azonnali észlelése sem volt elegendő a katasztrofális méretű tűz kialakulásának megakadályozásához. Ez akkor válik értelmezhetővé, ha tudjuk, hogy zárt térben az első tűzátterjedést követően, már a második perc után bekövetkezett a második jármű kigyulladása. Itt feltételezhetően egy percre csökkent ez az idő, majd a harmadik, negyedik stb. után egyre csökkenve szabályos tűzvihar alakult ki, hisz a mennyezet miatt a klasszikus nyílttéri tűz nem tudott kialakulni. Egy olyan felülről és egyik oldalról behatárolt tűz alakult ki, ahol a szél által hajtott lángok és a hő csak oldalra tudott terjedni.

Ettől kezdve teljesen másodlagos az elsőnek kigyulladt jármű hajtóanyaga. Ekkora járműtömeg automatikus oltóberendezés nélkül leküzdhetetlen tüzet okoz ezekben a parkolókban is. A kiérkező tűzoltóság a nagyszámú jármű égése miatt csak korlátozott hatékonyságú vízágyukkal tudja a belső teret elérni. A közvetlen belső téri beavatkozás életveszélyes, majd a beomlás veszéllyel teljesen lehetetlenné válik. Az utómunkálatok során pedig a koromban lévő rákkeltő anyagok miatt végig védőruhában és légzőkészülékben kell dolgozni. Sőt az épület szanálása során is figyelni kell erre.

Egy 3000 férőhelyes zsúfolt parkolóházban minőségileg más tényezők alakulnak ki, mint a kísérletekben, erre fel kell készülnünk.

Vissza

Ezt a hírt eddig 1183 látogató olvasta.