Híreink

Gázzal oltás – kisjárműben, buszban, kamionban, munkagépben

2019. január 29. 10:41

A nagyobb járművek motorterében az automata oltórendszerek jelenthetik a megoldást. Megvalósítható mindez úgy is, hogy gáz az oltóközeg? Erre válaszol igennel a görög fejlesztésű Fidias és Kydon automata oltórendszer, amely gépjárművek motorjaihoz lett tervezve, HFC-236ea gázzal. Mégpedig elég meggyőzően, ha a Caterpillar, a Mercedes, a Libbherr, a Volvo, a John Deere, a Mitsubishi, a svájci posta is mellette tette le a garast.


Mobiak Fidias és Kydon – automata oltórendszer, gázzal

A HFC-236ea a HFC gázok csoportjába tartozik. A színtelen gáz normál állapotában folyékony halmazállapotban van a tartályban. A Fididas rendszernél az ágens mennyisége negyed és egy kilogramm között változhat (az oltórendszer hossza ennek megfelelően 110–419 mm). Ezeknél a védhető motortér az oltóvezeték hosszától függően 0,22-1,40 m3 lehet, tehát ez személygépkocsikba, versenyautókba, kisbuszokba telepíthető.

A KYDON automata oltórendszert nagyobb buszokhoz tervezték. Ennél kis motorokhoz 4 liter oltógáz szükséges, s a hatékonyságot mutatja, hogy ezzel a 4 liter oltóanyaggal akár 4m3-es motortér védelme is lehetséges. Közepes motortérbe 7 liter, nagy motorterekbe 12 liter oltóanyagtartály telepítendő.

Ami a rendszert ideálissá teszi az autóbusztüzek kezeléséhez:

  • A, B, C tűzosztályú anyagok és elektromos készülékek tüzeinél alkalmazható, vagyis a leggyakoribb tűzokokra nyújt megoldást.
  • Automatikusan aktiválódik, ha a hőmérséklet az előre beállított pontot (120 °C-ot) eléri, ugyanakkor nehezen hozzáférhető helyeken lehetőség van egy előre meghatározott hőmérséklet emelkedésre történő automatikus aktiválódás beállítására is.
  • A működési hőmérséklete -40 és +80 °C fok közé esik.
  • Az élettartama a használat típusától függően 5–10 év; ez alatt teljesen gondozásmentes, nincs karbantartási költsége, ráadásul tápellátás nélkül, folyamatosan működőképes állapotban van.

 

Működési elv

A endszer beépítése egyszerű. A flexibilis szenzorcső elhelyezhető a motortérben, akár a motorháztető belső oldalán. A szenzorcső a hőmérséklet emelkedése esetén a legforróbb pont felett perforál, a nyomáscsökkenés pedig aktiválja a szelepet, ami azonnal elárasztja az egész motorteret az oltógázzal.

Az oltófolyadék és a nyomás alatt álló gáz – kettős biztonságot adva – ugyanis kamrában van

A hőérzékelő által kiváltott aktiváláskor a nyomás alatt álló gáz a dugattyúval a külső kamrába kerül. A dugattyú kiüríti a folyadékot. A beépített nyomásszabályozó állandó és tartós nyomást biztosít. A központi kamra 200 bar nyomás alatti gázzal telítődik. 

 

A rendszerek kiválasztása

A hőérzékelés kétféle módon, pneumatikus érzékelő csővel vagy elektronikus úton történhet.

Pneumatikus érzékelő cső választása esetén a rugalmas hőérzékelőcső könnyen felszerelhető közvetlenül a motor fölé és körül, a tipikus meghibásodási helyekhez legközelebb. Ezt a csövet üzembe helyezéskor száraz nitrogénnel 16 bar nyomás alá helyezik, s a nyomáscsökkentés dinamikája teszi a csöveket hőre reagálóvá. Ha tűz keletkezik, a nyomás alatt lévő érzékelő cső a legmelegebb helyen (kb. 110 °) jelez és indít is. Ekkor a hirtelen nyomáscsökkenés bekapcsolja a speciális nyomáskülönbség-szelepet, és azonnal elárasztja a teljes motorteret oltószerrel, ami pillanatok alatt elfolytja a tüzet.

Az elektronikus érzékelésnél az elektronikus érzékelő kábel van a motortérbe telepítve, ami kapcsolódik a hengeren lévő mágnes szelephez. Itt az elektronikus érzékelő-rendszer észleli a hőmérsékletet, és küld jelet a mágnes szelepnek. A tűzelfojtás folyamata innentől gyakorlatilag azonos, az előzőben leírtakkal.

A járművezetőt egy műszerfalon kialakított fény és hangjelzés figyelmezteti tűz vagy probléma esetén.

 

Héra Attila ügyvezető
Tűzbiztonság 2000 Kft. Budapest, Lorántffy Zsuzsanna u. 15/b, 1043
info@tuzbiztonsag.hu
tuzbiztonsag2000.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 245 látogató olvasta.